Pojetí domova u dětí ve střídavé péči rodičů
Název práce v češtině: | Pojetí domova u dětí ve střídavé péči rodičů |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The perspectives of children from shared-parenting care towards the experience of a home |
Klíčová slova: | Střídavá péče|pojetí domova|porozvodové uspořádání rodiny|děti ve střídavé péči|charakteristiky domova|rodinné vztahy |
Klíčová slova anglicky: | Shared physical custody|the perception of home|family arrangements after divorce|children in shared physical custody|family relationships |
Akademický rok vypsání: | 2020/2021 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 06.10.2020 |
Datum zadání: | 06.10.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 18.11.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 13.09.2022 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 24.07.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.09.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Kamila Urban, Ph.D. |
Konzultanti: | PhDr. Václav Mertin |
Zásady pro vypracování |
Cílem diplomového projektu je zmapovat, jak děti, které jsou ve střídavé péči rodičů, vnímají domov. Diplomová práce se pokusí nastínit, které elementy jsou pro děti důležité, aby se v nově vzniklých domácnostech po rozvodu rodičů cítily jako doma. Téma reaguje na to, že k této problematice je u nás málo empirických zjištění, ačkoli jde o velmi frekventovaný společenský fenomén.
Obsahem literárně přehledové části bude shrnutí dosavadních poznatků k tématu pojetí domova, například, které faktory přispívají k tomu, aby jedinci zažívaly pocit domova, dále pak střídavé péče a pohledu dětí na obojí. Tato část se bude opírat nejen o psychologické, ale do jisté míry také o sociologické, pedagogické, právní i další odborné zdroje domácí a zejména zahraniční. Pro výzkumnou část projekt předpokládá kvalitativní design. Bude se věnovat tomu, jak děti vnímají domácnosti/domov svých rodičů po rozvodu a co jim pomáhá, aby měly pocit bezpečí domova. Výzkum bude zaměřen na děti ve starším školním věku. S respondenty budou vedeny rozhovory, které budou doplněny o další dotazovací metody. Rozhovory budou následně kvalitativně zpracovány a výsledkem výzkumné části bude utvoření výzkumných hypotéz. Výsledky výzkumu přispějí k osvětlení problematiky střídavé péče a jejího dopadu na děti. Získané poznatky mohou být následně využity v dalším zkoumání a mohou být prospěšné nejen na poli psychologie, ale také sociální práce či právní praxe. |
Seznam odborné literatury |
Hogenová, A. (2013). Fenomén domova. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
Hymowitz, P. (2005). Relocation: Parents’ needs, children’s interests. In L. Gunsberg & P. Hymowitz (Eds.), A handbook of divorce and custody: Forensic, developmental, and clinical perspectives. (pp. 301–314). The Analytic Press/Taylor & Francis Group. Matějček, Z. (2002). Krizové situace v rodině očima dítěte: dětská závist, žárlivost, nevěra a rozvod, nový partner v rodině, nevlastní sourozenci, vzpomínky z dětství (Vyd. 1.). Praha:Grada. Novák, T. (2013). Střídavá péče o dítě: zájem dítěte především (Vyd. 1.). Praha: Portál. Oláh, M. (2016). Střídavá péče o dítě: Cochemská prax v EU – šance pro naše děti. Praha: Spravedlnost dětem – sdružení pro ochranu práv dětí, rodičů a prarodičů. Smart, C., Neale, B., & Wade, A. (2001). The changing experience of childhood: Families and divorce. Cambridge, UK: Polity. |