Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Komparativní analýza přístupů České republiky a Dánska ke kvalitě v dalším vzdělávání
Název práce v češtině: Komparativní analýza přístupů České republiky a Dánska ke kvalitě v dalším vzdělávání
Název v anglickém jazyce: Comparative Analysis of the Approaches of the Czech Republic and Denmark to Quality in Further Education
Klíčová slova: další vzdělávání|kvalita|kvalita vzdělávání|kvalita v dalším vzdělávání|systémy řízení kvality|certifikace|Česká republika|Dánsko|komparace
Klíčová slova anglicky: further education|quality|quality in education|quality in further education|quality management systems|certification|Czech Republic|Denmark|comparison
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 22.09.2020
Datum zadání: 22.09.2020
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 03.03.2022
Datum a čas obhajoby: 15.06.2022 13:00
Datum odevzdání elektronické podoby:06.05.2022
Datum proběhlé obhajoby: 15.06.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Martin Sycha, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Tématem diplomové práce jsou přístupy České republiky a Dánska k určování a k měření kvality v dalším vzdělávání. Cílem diplomové práce je analyzovat a srovnat přístupy obou států ke kvalitě v dalším vzdělávání. V první části práce budou nejprve vymezeny fenomény kvalita a standardizace ve vzdělávání. Důraz bude kladen na možná zdůvodnění významu měření. Představena bude certifikace jako specifický nástroj hodnocení kvality. Následně bude pozornost zaměřena na systém dalšího vzdělávání v obou vybraných zemích se zaměřením na rozdíly v historickém vývoji dalšího vzdělávání, legislativě, participaci dospělé populace na vzdělávání, financování, poradenství v dalším vzdělávání a v dalších oblastech. Dále se bude práce zabývat přístupy daných zemí k hodnocení kvality v dalším vzdělávání pomocí obsahové analýzy dokumentů, která se zaměří na oblast lektorské činnosti, vzdělávacích programů a vzdělávacích institucí. Pozornost bude věnována jak legislativně zakotveným parametrům hodnocení kvality, tak i systémům řízení kvality, které existují mimo legislativně nastavené oblasti, ale v praxi bývají hojně využívány. Cílem obsahové analýzy dokumentů bude nalézt podněty pro rozvoj určování a měření kvality v dalším vzdělávání v obou zemích.

Předběžná struktura práce:

1 Kvalita ve vzdělávání
2 Kvalita v dalším vzdělávání
2.1 Specifika kvality v dalším vzdělávání
2.2 Význam měření kvality v dalším vzdělávání
2.3 Meze měření kvality v dalším vzdělávání
2.4 Certifikační systémyjako specifický nástroj hodnocení kvality
3 Další vzdělávání v České republice
4 Další vzdělávání v Dánsku
5 Systémy měření a řízení kvality v dalším vzdělávání v České republice
5.1 Nástroje měření kvality vzdělávacích institucí v České republice
5.2 Nástroje měření kvality vzdělávacích programů v České republice
5.3 Nástroje měření kvality lektorské činnosti v České republice
6 Systémy měření a řízení kvality v dalším vzdělávání v Dánsku
6.1 Nástroje měření kvality vzdělávacích institucí v Dánsku
6.2 Nástroje měření kvality vzdělávacích programů v Dánsku
6.3 Nástroje měření kvality lektorské činnosti v Dánsku
7 Srovnání a zhodnocení současné situace v České republice a Dánsku
Seznam odborné literatury
AIVD. Asociace vydala desatera kvality [online]. Praha: Asociace institucí vzdělávání dospělých, 2016 [cit. 2020-04-29]. Dostupné z:http://www.aivd.cz/cz/desatera-kvality/.
BLAŽÍČKOVÁ, Jolana a kol. Závěrečná publikace projektu. Koopolis [online]. Fond dalšího vzdělávání, 2015 [cit. 2020-04-29]. Dostupné z:https://koopolis.cz/sekce/knihovna/401-zaverecna-publikace-projektu-kooperace.
BISGAARD, Margrethe Pihl a Pia Dyrby POULIN. Statistical Yearbook 2017 [online]. Statistics Denmark, 2017 [cit. 2020-04-29]. ISBN 978-87-501-2274-6. Dostupné z:https://www.dst.dk/Site/Dst/Udgivelser/GetPubFile.aspx?id=22257&sid=sy.
CORT, Pia. The Danish Approach to Quality in Vocational Education and Training [online]. University of Aarhus, Denmark: Danish Ministry of Education, 2008 [cit. 2020-08-23]. ISBN 978-87-603-2684-4. Dostupné z:https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/publikationer/engelsksprogede/2008-the-danish-approach-to-quality-in-vocational-education-and-training.pdf.
ČR. Zákon č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání [online]. In: Sbírka zákonů [cit. 2020-04-29]. Dostupné z:https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2006-179/zneni-20170701.
EURYDICE. Denmark Quality Assurance in Adult Education and Training [online]. Eurydice, 2019 [cit. 2020-08-23]. Dostupné z:https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/quality-assurance-adult-education-and-training-18_en.
EUROSTAT. Percentage of employees (all enterprises) participating in CVT courses, by sex and size class [online]. Eurostat, 2014 [cit. 2020-04-29]. Dostupné zhttp://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=trng_cvts42&lang=en.
EUROSTAT. Training enterprises as % of all enterprises, by type of training and size class [online]. Eurostat, 2014 [cit. 2020-04-29]. Dostupné zhttp://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=trng_cvts02&lang=en.
GÓRECKI, Jan a kol. Přístupy ke kvalitě v dalším profesním vzdělávání ve vybraných zemích Evropy [online]. Praha: Národní vzdělávací fond, 2008 [cit. 2020-04-29]. Dostupné z:http://old.nvf.cz/kvalita/dokumenty/pristupy_kekvalite_evropa.pdf.
HOMOLOVÁ, Pavla a kol. Komparace systémů dalšího profesního vzdělávání v ČR a ve vybraných zemích EU. Koopolis [online]. Fond dalšího vzdělávání, 2015 [cit. 2020-04-29]. Dostupné z:https://koopolis.cz/sekce/knihovna/464-komparace-systemu-dalsiho-profesniho-vzdelavani-v-cr-a-ve-vybranych-zemich-eu.
JANÍK, Tomáš. Kvalita výuky: vymezení pojmu a způsobů jeho užívání [online]. Praha: Pedagogika, 2012, 3, s. 244–261 [cit. 2020-04-29]. Dostupné z:http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=734&lang=cs.
MŠMT. Realizace rekvalifikačních kurzů. [online]. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy [cit. 2020-04-29]. Dostupné z:http://www.msmt.cz/vzdelavani/dalsi-vzdelavani/realizace-rekvalifikacnich-kurzu.
MŠMT. Strategie celoživotního učení ČR. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2007. ISBN 978-80-254-2218-2.
NÚV. Koncepce dalšího vzdělávání: O projektu [online]. Národní ústav pro vzdělávání, 2020 [cit. 2020-04-29]. Dostupné z:http://www.nuv.cz/koncept/o-projektu.
NÚV a TREXIMA, spol. s r.o. Národní soustava kvalifikací: Tvorba standardů profesních kvalifikací [online]. Praha: Národní ústav vzdělávání a Trexima. 2017 [cit. 2020-04-29]. Dostupné z:http://podpora.narodnikvalifikace.cz/kriteria-kvality.html.
NVF. Kvalita v dalším profesním vzdělávání: Popis systému řízení kvality vzdělávacích institucí (analýza) [online]. Praha: Národní vzdělávací fond, o.p.s., 2008 [cit. 2020-04-29]. Dostupné z:http://old.nvf.cz/kvalita/dokumenty/vystupy/instituce_1.pdf.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK