Komparativní analýza přístupů České republiky a Dánska ke kvalitě v dalším vzdělávání
Název práce v češtině: | Komparativní analýza přístupů České republiky a Dánska ke kvalitě v dalším vzdělávání |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Comparative Analysis of the Approaches of the Czech Republic and Denmark to Quality in Further Education |
Klíčová slova: | další vzdělávání|kvalita|kvalita vzdělávání|kvalita v dalším vzdělávání|systémy řízení kvality|certifikace|Česká republika|Dánsko|komparace |
Klíčová slova anglicky: | further education|quality|quality in education|quality in further education|quality management systems|certification|Czech Republic|Denmark|comparison |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 22.09.2020 |
Datum zadání: | 22.09.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 03.03.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 15.06.2022 13:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 06.05.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.06.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Martin Sycha, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Tématem diplomové práce jsou přístupy České republiky a Dánska k určování a k měření kvality v dalším vzdělávání. Cílem diplomové práce je analyzovat a srovnat přístupy obou států ke kvalitě v dalším vzdělávání. V první části práce budou nejprve vymezeny fenomény kvalita a standardizace ve vzdělávání. Důraz bude kladen na možná zdůvodnění významu měření. Představena bude certifikace jako specifický nástroj hodnocení kvality. Následně bude pozornost zaměřena na systém dalšího vzdělávání v obou vybraných zemích se zaměřením na rozdíly v historickém vývoji dalšího vzdělávání, legislativě, participaci dospělé populace na vzdělávání, financování, poradenství v dalším vzdělávání a v dalších oblastech. Dále se bude práce zabývat přístupy daných zemí k hodnocení kvality v dalším vzdělávání pomocí obsahové analýzy dokumentů, která se zaměří na oblast lektorské činnosti, vzdělávacích programů a vzdělávacích institucí. Pozornost bude věnována jak legislativně zakotveným parametrům hodnocení kvality, tak i systémům řízení kvality, které existují mimo legislativně nastavené oblasti, ale v praxi bývají hojně využívány. Cílem obsahové analýzy dokumentů bude nalézt podněty pro rozvoj určování a měření kvality v dalším vzdělávání v obou zemích.
Předběžná struktura práce: 1 Kvalita ve vzdělávání 2 Kvalita v dalším vzdělávání 2.1 Specifika kvality v dalším vzdělávání 2.2 Význam měření kvality v dalším vzdělávání 2.3 Meze měření kvality v dalším vzdělávání 2.4 Certifikační systémyjako specifický nástroj hodnocení kvality 3 Další vzdělávání v České republice 4 Další vzdělávání v Dánsku 5 Systémy měření a řízení kvality v dalším vzdělávání v České republice 5.1 Nástroje měření kvality vzdělávacích institucí v České republice 5.2 Nástroje měření kvality vzdělávacích programů v České republice 5.3 Nástroje měření kvality lektorské činnosti v České republice 6 Systémy měření a řízení kvality v dalším vzdělávání v Dánsku 6.1 Nástroje měření kvality vzdělávacích institucí v Dánsku 6.2 Nástroje měření kvality vzdělávacích programů v Dánsku 6.3 Nástroje měření kvality lektorské činnosti v Dánsku 7 Srovnání a zhodnocení současné situace v České republice a Dánsku |
Seznam odborné literatury |
AIVD. Asociace vydala desatera kvality [online]. Praha: Asociace institucí vzdělávání dospělých, 2016 [cit. 2020-04-29]. Dostupné z:http://www.aivd.cz/cz/desatera-kvality/.
BLAŽÍČKOVÁ, Jolana a kol. Závěrečná publikace projektu. Koopolis [online]. Fond dalšího vzdělávání, 2015 [cit. 2020-04-29]. Dostupné z:https://koopolis.cz/sekce/knihovna/401-zaverecna-publikace-projektu-kooperace. BISGAARD, Margrethe Pihl a Pia Dyrby POULIN. Statistical Yearbook 2017 [online]. Statistics Denmark, 2017 [cit. 2020-04-29]. ISBN 978-87-501-2274-6. Dostupné z:https://www.dst.dk/Site/Dst/Udgivelser/GetPubFile.aspx?id=22257&sid=sy. CORT, Pia. The Danish Approach to Quality in Vocational Education and Training [online]. University of Aarhus, Denmark: Danish Ministry of Education, 2008 [cit. 2020-08-23]. ISBN 978-87-603-2684-4. Dostupné z:https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/publikationer/engelsksprogede/2008-the-danish-approach-to-quality-in-vocational-education-and-training.pdf. ČR. Zákon č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání [online]. In: Sbírka zákonů [cit. 2020-04-29]. Dostupné z:https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2006-179/zneni-20170701. EURYDICE. Denmark – Quality Assurance in Adult Education and Training [online]. Eurydice, 2019 [cit. 2020-08-23]. Dostupné z:https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/quality-assurance-adult-education-and-training-18_en. EUROSTAT. Percentage of employees (all enterprises) participating in CVT courses, by sex and size class [online]. Eurostat, 2014 [cit. 2020-04-29]. Dostupné zhttp://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=trng_cvts42&lang=en. EUROSTAT. Training enterprises as % of all enterprises, by type of training and size class [online]. Eurostat, 2014 [cit. 2020-04-29]. Dostupné zhttp://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=trng_cvts02&lang=en. GÓRECKI, Jan a kol. Přístupy ke kvalitě v dalším profesním vzdělávání ve vybraných zemích Evropy [online]. Praha: Národní vzdělávací fond, 2008 [cit. 2020-04-29]. Dostupné z:http://old.nvf.cz/kvalita/dokumenty/pristupy_kekvalite_evropa.pdf. HOMOLOVÁ, Pavla a kol. Komparace systémů dalšího profesního vzdělávání v ČR a ve vybraných zemích EU. Koopolis [online]. Fond dalšího vzdělávání, 2015 [cit. 2020-04-29]. Dostupné z:https://koopolis.cz/sekce/knihovna/464-komparace-systemu-dalsiho-profesniho-vzdelavani-v-cr-a-ve-vybranych-zemich-eu. JANÍK, Tomáš. Kvalita výuky: vymezení pojmu a způsobů jeho užívání [online]. Praha: Pedagogika, 2012, 3, s. 244–261 [cit. 2020-04-29]. Dostupné z:http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=734&lang=cs. MŠMT. Realizace rekvalifikačních kurzů. [online]. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy [cit. 2020-04-29]. Dostupné z:http://www.msmt.cz/vzdelavani/dalsi-vzdelavani/realizace-rekvalifikacnich-kurzu. MŠMT. Strategie celoživotního učení ČR. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2007. ISBN 978-80-254-2218-2. NÚV. Koncepce dalšího vzdělávání: O projektu [online]. Národní ústav pro vzdělávání, 2020 [cit. 2020-04-29]. Dostupné z:http://www.nuv.cz/koncept/o-projektu. NÚV a TREXIMA, spol. s r.o. Národní soustava kvalifikací: Tvorba standardů profesních kvalifikací [online]. Praha: Národní ústav vzdělávání a Trexima. 2017 [cit. 2020-04-29]. Dostupné z:http://podpora.narodnikvalifikace.cz/kriteria-kvality.html. NVF. Kvalita v dalším profesním vzdělávání: Popis systému řízení kvality vzdělávacích institucí (analýza) [online]. Praha: Národní vzdělávací fond, o.p.s., 2008 [cit. 2020-04-29]. Dostupné z:http://old.nvf.cz/kvalita/dokumenty/vystupy/instituce_1.pdf. |