Možnosti realizace občanského vzdělávání v pražských sokolských jednotách
Název práce v češtině: | Možnosti realizace občanského vzdělávání v pražských sokolských jednotách |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Possibilities of Implementation of Civic Education within the Prague Sokol Units |
Klíčová slova: | občanské vzdělávání dospělých|kompetence pro demokratickou kulturu|aktivní občanství|občanská společnost|vzdělavatelská činnost|Sokol |
Klíčová slova anglicky: | adult civic education|competences for democratic culture|active citizenship|civic society|educational activity|Sokol |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Michal Šerák, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 22.09.2020 |
Datum zadání: | 22.09.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 03.03.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 24.01.2023 10:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.01.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 24.01.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. František Baumgartner, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Cílem diplomové práce bude analyzovat občanské vzdělávání dospělých v pražských sokolských jednotách ve vztahu k modelu kompetencí pro demokratickou kulturu. Nejprve bude věnována pozornost charakteristice občanského vzdělávání a konceptu aktivního občanství. Dále bude popsán model kompetencí pro demokratickou kulturu podle Rady Evropy, který rozděluje kompetence do oblastí hodnot, postojů, znalostí a kritického porozumění a dovedností. Pozornost bude také věnována vzdělavatelskému odboru České obce sokolské a analýze aktivit, které jsou v kompetenci vzdělavatelů jednot a naplňují charakteristiku občanského vzdělávání dospělých. Práce se zaměří na téma a cíle aktivit, metody vzdělávání a obsahovou korespondenci s kompetencemi z definovaného modelu. Pro potřeby analýzy v Sokolech bude využito tištěných a digitálních materiálů vydávaných Českou obcí sokolskou, zejména časopisu Sokol s přílohou Vzdělavatelské listy a aktualit dostupných na webových stránkách Sokola a pražských jednot. Cílem kvalitativního empirického šetření bude rozšířit předchozí analýzu o názory sokolských vzdělavatelů na obsahovou korespondenci jimi realizovaných aktivit s modelem kompetencí pro demokratickou kulturu. Východiskem šetření bude model kompetencí pro demokratickou kulturu, který bude vzdělavatelům představen předem. Šetření bude probíhat formou polostandardizovaných rozhovorů se vzdělavateli z vybraných sokolských jednot na území Prahy. Jedním z výstupů šetření bude návrh doporučení pro zlepšení stávajícího stavu občanského vzdělávání dospělých v pražských sokolských jednotách. Předběžná struktura práce: 1 Základní pojmy občanského vzdělávání 1.1 Občanství 1.2 Koncept Aktivního občanství 1.3 Občanská společnost a občanské organizace 2 Charakteristika občanského vzdělávání 2.1 Občanské vzdělávání jako součást celoživotního učení 2.2 Občanské vzdělávání dospělých v České republice 3 Model kompetencí pro demokratickou kulturu 4 Vzdělavatelský odbor České obce sokolské 5 Analýza občanského vzdělávání dospělých v Sokolech 6 Empirické šetření: Názory sokolských vzdělavatelů na obsahovou korespondenci jimi realizovaných aktivit s modelem kompetencí pro demokratickou kulturu |
Seznam odborné literatury |
AHRARI, Seyedali, Jamilah OTHMAN, Salleh HASSAN, Bahaman Abu SAMAH a Jeffrey Lawrence D`SILVA. Active Citizenship by Active Learning. Journal of Applied Sciences. 2014, 14(20), s. 2450–2459. ISSN 1812-5654. Dostupné z:http://www.scialert.net/abstract/?doi=jas.2014.2450.2459. COE. Competences for democratic culture; Living together as equals in culturally diverse democratic societies [online]. Council of Europe Publishing, 2016 [cit. 2020-08-26]. ISBN 978-92-871-8237-1. Dostupné z:https://rm.coe.int/16806ccc07. COV. Analýza občanského vzdělávání dospělých. Brno: Centrum občanského vzdělávání, 2010. Dostupné z:http://www.msmt.cz/file/15064. ČOS. Závazný pokyn k organizování vzdělavatelské činnosti v ČOS [online]. ČOS, 2004 [cit. 2020-08-18]. Dostupné z:https://www.sokol.eu/assets/download/2mH2prrlmq.pdf. HLOUŠKOVÁ, Lenka a Milan POL. Občanské vzdělávání dospělých. In: RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC, eds. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2009, s. 189–205. ISBN 978-80-210-4779-2. HODAŇ, Bohuslav, ed. Sokolství, občanská společnost, sjednocující se Evropa: sborník sdělení přednesených na vědecké konferenci na Fakultě tělesné kultury UP v Olomouci ve dnech 5. a 6. prosince 2003. Olomouc: Fakulta tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci, 2004. ISBN 80-85783-54-1. HRUBEC, Marek. Demokracie, veřejnost a občanská společnost. Praha: Filosofia, 2004. Filosofie a sociální vědy. ISBN 80-700-7211-3. KOPECKÝ, Martin. Sociální hnutí a vzdělávání dospělých: aktivní občanství jako cíl pro celoživotní učení. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. Andragogika. ISBN 80-86432-96-3. LOCKYER, Andrew a Bernard CRICK. Active Citizenship: What Could It Achieve and How? [online]. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2010 [cit. 2019-05-25]. ISBN 978-0-7486-3867-3. Dostupné z:https://search.ebscohost.com/login.aspx?authtype=shib&custid=s1240919&profile=eds&ebv=EB&ppid=pp_A. MARTIN, Ian. Adult education, lifelong learning and citizenship: some ifs and buts [online]. International journal of lifelong education. 2003, 22(6), s. 566–579 [cit- 2021-08-15]. ISSN 1464-519X. Dostupné z:https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0260137032000138130. PANCER, Mark S. The Psychology of Citizenship and Civic Engagement [online]. Oxford University Press, 2014 [cit. 2020-08-19]. ISBN 978-01-9022-286-4. Dostupné z:https://search.ebscohost.com/login.aspx?authtype=shib&custid=s1240919&profile=eds&ebv=EB&ppid=pp_Cover. SKOVAJSA, Marek a kol. Občanský sektor: organizovaná občanská společnost v České republice. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-681-0. SMÉKAL, Vladimír, Tomáš PROTIVÍNSKÝ, Petr JARUŠEK, Pavla JANEČKOVÁ a Filip HOTOVÝ. Analýza občanského vzdělávání dospělých [online]. Brno: Centrum občanského vzdělávání, 2010 [cit. 2018-05-11]. Dostupné z:http://www.obcanskevzdelavani.cz/uploads/1a6bc41ec3e17f0617c232dfb99bd41ab9039b6f_uploaded_cov2010-analyza_ovd_cr_final.pdf. |