Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Sociální cirkus jako specifická forma vzdělávání
Název práce v češtině: Sociální cirkus jako specifická forma vzdělávání
Název v anglickém jazyce: Social Circus as a Specific Form of Education
Klíčová slova: alternativní nástroje vzdělávání|celoživotní vzdělávání|empowerment|sociální cirkus|sociální inkluze|sociální změna|transformativní učení
Klíčová slova anglicky: alternative educational tools|lifelong learning|empowerment|social circus|social inclusion|social change|transformative learning
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 22.09.2020
Datum zadání: 22.09.2020
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 14.12.2022
Datum a čas obhajoby: 15.06.2023 10:30
Datum odevzdání elektronické podoby:03.05.2023
Datum proběhlé obhajoby: 15.06.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Sociální cirkus je v zahraničí významným fenoménem na poli práce s ohroženými a sociálně marginalizovanými skupinami a jedinci. I v Česku se praktikování sociálního cirkusu začíná rozšiřovat díky organizaci pro nový cirkus Cirqueon. Cílem práce je analýza sociálního cirkusu jako specifické formy vzdělávání ve vztahu ke způsobům práce lektora s důrazem na sociálně-emancipační cíle. Dále budou analyzovány potřebné kompetence lektorů, institucionální zázemí sociálního cirkusu v České republice a etické aspekty sociálního cirkusu. Práce se bude věnovat charakteristice současného cirkusu a jeho technikám, definici sociálního cirkusu, jeho podobám v různých zemích, cílovým skupinám a lektorovi sociálního cirkusu. Dále se práce zaměří na institucionální zázemí a realizované projekty v českém prostředí. Empirické šetření bude realizováno formou deseti polostrukturovaných rozhovorů. Rozhovory budou vedeny s lektory sociálního cirkusu a dalšími pracovníky, kteří se podílí na realizaci aktivit či projektů sociálního cirkusu. Cílem šetření bude reflektovat přínos sociálního cirkusu pro jeho účastníky z pohledu lektorů. Bude také zohledněna otázka, jaké způsoby práce jsou uplatňovány v přístupu sociálního cirkusu a jaké příležitosti nebo překážky mohou z perspektivy lektora hrát roli v rozvoji sociálního cirkusu v České republice. Získaná data budou analyzována prostřednictvím metody zakotvené teorie.

Předběžná struktura práce:
1 Cirkusová pedagogika a její inspirační zdroje
1.1 Charakteristika nového (současného) cirkusu
1.2 Vývoj cirkusové pedagogiky ve světě a v České republice
1.3 Definice, obsah a cíle cirkusové pedagogiky
1.4 Principy cirkusové pedagogiky
1.5 Hra jako nástroj cirkusové pedagogiky
1.6 Inspirační zdroje cirkusové pedagogiky
2 Sociální cirkus
2.1 Charakteristika sociálního cirkusu
2.2 Základní principy sociálního cirkusu
2.3 Příslušníci vybraných znevýhodněných skupin jako účastníci sociálního cirkusu
2.3.1 Problematika sociální exkluze a inkluze jako téma sociálního cirkusu
2.3.2 Cílové skupiny sociálního cirkusu
2.4 Rozvoj osobnostních a sociálních dovedností účastníků sociálního cirkusu
2.5 Sociální cirkus jako forma vzdělávání
3 Lektor sociálního cirkusu
3.1 Role lektora sociálního cirkusu
3.2 Kompetence lektora sociálního cirkusu
3.3 Etické aspekty praxe sociálního cirkusu
4 Sociální cirkus v českém prostředí
4.1 Institucionální zázemí sociálně-cirkusových aktivit
4.2 Aktivity centra pro nový cirkus Cirqueon
5 Empirické šetření: Analýza způsobů práce uplatňovaných lektory sociálního cirkusu v České republice
Seznam odborné literatury
ADKINS, Geoffrey. The Arts and Adult Education. Leicester: ACACE, 1981. ISBN 978-0-906436-11-0.
BESSONE, Ilaria. Social Circus as an Organised Cultural Encounter Embodied Knowledge, Trust and Creativity at Play. Journal of Intercultural Studies [online]. 2017, 38(6), 651-664 [cit. 2021-06-15]. DOI: 10.1080/07256868.2017.1379962. ISSN 0725-6868. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/07256868.2017.1379962.
CADWELL, Stephen J. Falling together: an examination of trust-building in youth and social circus training. Theatre, Dance and Performance Training [online]. 2018, 9(1), 19-35 [cit. 2021-06-15]. DOI: 10.1080/19443927.2017.1384755. ISSN 1944-3927. Dostupné z:https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/19443927.2017.1384755.
CIHLÁŘ, Ondřej. Nový cirkus: s doslovem O atribuci divadlu od Jana Dvořáka. Praha: Pražská scéna, 2006. ISBN 80-86102-55-6.
CLOVER, Darlene E. a Kathy SANFORD. Lifelong Learning, the Arts and Community Cultural Engagement in the Contemporary University: International Perspectives [online]. 2013 [cit. 2021-06-15]. Manchester: Manchester University Press, 2013. Dostupné z:http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&AuthType=ip,shib&db=nlebk&AN=1272986&lang=cs&site=eds-live&scope=site.
CSÍKSZENTMIHÁLYI, Mihály. O štěstí a smyslu života: Můžeme ovládat své prožitky a ovlivňovat jejich kvalitu? Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1996. ISBN 978-80-7106-139-7.
JIRÁSEK, Ivo. Filosofická kinantropologie: setkání filosofie, těla a pohybu [online]. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005 [cit. 2021-06-15]. ISBN 80-244-1176-8. Dostupné z:https://www.researchgate.net/publication/40346735_Filosoficka_kinantropologie_setkani_filosofie_tela_a_pohybu.
LAFORTUNE, Michel a Annie BOUCHARD. Community worker's guide: When Circus Lessons Become Life Lessons [online]. Cirque du Soleil, 2011 [cit. 2021-06-15]. ISBN 978-2-923847-09-2. Dostupné z:http://holisticcircustherapy.com/ufiles/library/Social_Circus_Guide.pdf.
LLOYD, Rebecca J. a Stephen J. SMITH. Interactive Flow in Exercise Pedagogy. Quest [online]. 2006, 58(2), 222-241 [cit. 2021-06-15]. DOI: 10.1080/00336297.2006.10491880. ISSN 0033-6297. Dostupné z:http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00336297.2006.10491880.
MARX, Marelize. "I am because we are" dancing for social change! Educational Research for Social Change [online]. 2017, 6(1), 56-71 [cit. 2020-04-30]. DOI: 10.17159/2221-4070/2017/v6i1a5. ISSN 2221-4070. Dostupné z:http://ref.scielo.org/csd46s.
MEDEIROS, Angela M. de L., Tereza C. de B. LIMA, Luis E. B. PAIVA a Rafaela de A. ARAÚJO. Between juggling, stunts and antics: The meaning of work for circus artists. Revista de Administração Mackenzie [online]. 2018, 19, 1–26 [cit. 2021-06-15]. DOI: 10.1590/1678-6971/eramd180061. ISSN 1678-6971. Dostupné z:http://eds.b.ebscohost.com/eds/detail/detail?vid=25&sid=8df392ff-4da3-4ea9-8807-565711a805cc%40pdc-v-sessmgr01&bdata=JkF1dGhUeXBlPWlwLHNoaWImbGFuZz1jcyZzaXRlPWVkcy1saXZlJnNjb3BlPXNpdGU%3d#AN=135047344&db=bsu.
PEARCE, Eiluned. Participants’ perspectives on the social bonding and well-being effects of creative arts adult education classes. Arts & Health [online]. 2016, 9(1), 42-59 [cit. 2021-06-15]. DOI: 10.1080/17533015.2016.1193550. ISSN 1753-3015. Dostupné z:https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17533015.2016.1193550.
RIVARD, Jacinthe, Guy BOURGEAULT a Céline MERCIER. Cirque du Monde in Mexico City: breathing new life into action for young people in difficult situations. International Social Science Journal [online]. 2010, 61(199), 181-194 [cit. 2021-06-15]. DOI: 10.1111/j.1468-2451.2010.01755.x. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.1111/j.1468-2451.2010.01755.x.
RUOKONEN, Inkeri a Heikki RUISMÄKI. Learning Circus Skills in a Day Care Centre: Student Teachers in a Cooperative, Integrative Arts Education Project. Procedia – Social and Behavioral Sciences [online]. 2012, 69, 1443-1451 [cit. 2021-06-15]. DOI: 10.1016/j.sbspro.2012.12.084. Dostupné z: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1877042812055449.
SPIEGEL, Jennifer Beth, Maria-Christina BREILH, Arturo CAMPANA, Judith MARCUSE a Annalee YASSI. Social circus and health equity: Exploring the national social circus program in Ecuador. Arts & Health [online]. 2014, 7(1), 65-74 [cit. 2021-06-15]. DOI: 10.1080/17533015.2014.932292. ISSN 1753-3015. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17533015.2014.932292.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK