Komparace institucionalizované podoby vzdělávání seniorů v České republice a ve Francii
Název práce v češtině: | Komparace institucionalizované podoby vzdělávání seniorů v České republice a ve Francii |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Comparison of the Institutionalized Form of Education of the Elderly in the Czech Republic and in France |
Klíčová slova: | senioři|stárnutí|stáří|celoživotní učení|vzdělávání seniorů|institucionalizace|komparace vzdělávacích systémů|Univerzita třetího věku |
Klíčová slova anglicky: | elderly|ageing|old age|lifelong learning|education of elderly|institutionalization|comparison of educational systems|University of the Third Age |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Michal Šerák, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 22.09.2020 |
Datum zadání: | 22.09.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 07.04.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 24.01.2023 10:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.01.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 24.01.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce bude komparovat institucionalizovanou podobu vzdělávání seniorů v České republice a ve Francii. Nejprve se pozornost zaměří na postavení vzdělávání seniorů v kontextu celoživotního učení a poté na jeho význam, specifika a funkce. Dále pak bude práce reflektovat aktuální demografickou situaci v obou zemích včetně srovnání s celkovou situací v Evropské unii. V dalších kapitolách bude následovat bude analýza dokumentů veřejných politik týkající se vzdělávání seniorů, institucionalizace vzdělávání seniorů a participace seniorů na vzdělávání v České republice a ve Francii. Údaje budou analyzovány na základě odborné literatury, statistických dat, právních dokumentů, dokumentů ministerstev a jiných státních orgánů nebo výzkumných zpráv odborných institucí. Tyto kapitoly vždy vyústí do komparace dané oblasti u obou zemí, kde zvolenými parametry budou typy institucí, oblasti vzdělávání a cílová skupina vzdělávání. Jedním z výstupů práce bude návrh doporučení nebo příležitostí k rozvoji pro obě země a identifikace příkladů dobré praxe na úrovni států. Předběžná struktura práce: 1 Vzdělávání seniorů 1.1 Postavení vzdělávání seniorů v rámci konceptu celoživotního učení 1.2 Význam a funkce vzdělávání seniorů 1.3 Specifika vzdělávání seniorů 2 Demografická situace v České republice a ve Francii 2.1 Aktuální demografická situace v České republice 2.2 Aktuální demografická situace ve Francii 2.3 Srovnání demografické situace v České republice a Francii s celkovou situací v Evropské unii 3 Dokumenty veřejných politik týkající se vzdělávání seniorů v České republice a ve Francii 3.1 Dokumenty veřejných politik týkající se vzdělávání seniorů v České republice 3.2 Dokumenty veřejných politik týkající se vzdělávání seniorů ve Francii 3.3 Komparace dokumentů veřejných politik týkající se vzdělávání seniorů v České republice a ve Francii 4 Institucionalizace vzdělávání seniorů v České republice 4.1 Instituce zajišťující vzdělávání seniorů v České republice 4.2 Instituce zajišťující vzdělávání seniorů ve Francii 4.3 Komparace institucí zajišťující vzdělávání seniorů v České republice a ve Francii 5 Participace seniorů na vzdělávání v České republice a ve Francii 5.1 Participace seniorů na vzdělávání v České republice 5.2 Participace seniorů na vzdělávání ve Francii 5.3 Komparace participace seniorů na vzdělávání v České republice a ve Francii 6 Komparace institucionalizace vzdělávání seniorů v České republice a ve Francii |
Seznam odborné literatury |
ADAMEC, Petr a David KRYŠTOF. Univerzity třetího věku na vysokých školách. Brno: Asociace univerzit třetího věku České republiky, 2011. ISBN 978-80-210-5640-4. BINAS, Sarl. Au service des clubs [online]. Paris: Club3Seniors, ©2021 [vid. 2020-04-27]. Dostupné z:https://club3.com/. ČSÚ. Procentuální zastoupení populace ve věku 65 a více let v jednotlivých státech Evropy v letech 2000 a 2017 [online]. Praha: ČSÚ, 2019 [vid. 2020-04-26]. Dostupné z:https://www.czso.cz/csu/czso/seniori. ČELEDOVÁ, Libuše, Zdeněk KALVACH a Rostislav ČEVELA. Úvod do gerontologie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3404-3. EUROSTAT. Struktura a stárnutí obyvatelstva [online]. Eurostat, 2018 [vid. 2020-04-26]. Dostupné z:https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Population_structure_and_ageing/cs. EUROSTAT. Participation rate in education and training (last 4 weeks) by type, sex, age and educational attainment level in France[trng_lfs_10] [online]. Eurostat, 2020 [vid. 2020-04-26]. Dostupné z:https://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/submitViewTableAction.do. HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. ISBN 978-80-87109-19-9. HARTL, Pavel. Kompendium pedagogické psychologie dospělých. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-841-7. L’A.I.U.T.A. A propos I'AIUTA [online]. Toulouse, 2015 [vid. 2020-04-26]. Dostupné z:https://www.aiu3a.org/about-fr.html. LIVEČKA, Emil. Úvod do gerontopedagogiky. Praha: Ústav školských informací při ministerstvu školství ČSR, 1979. Výchova a vzdělávání dospělých. ISBN 80-210-3345-2. MARCINKIEWICZ Aleksandra. Around of Seniors’ Memories. The Biographical Research on the Educational Paths of European Seniors[online]. Wroclav: University of the Third Age in the University of Wrocław, 2014 [vid. 2020-04-27]. ISBN 978-83-62618-14-9. Dostupné z:https://epale.ec.europa.eu/sites/default/files/around_of_seniors_memories.pdf. MŠMT. Strategie celoživotního učení ČR [online]. MŠMT, 2007 [vid. 2020-04-26]. Dostupné z:http://www.msmt.cz/vzdelavani/dalsi-vzdelavani/strategie-celozivotniho-uceni-cr. MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004. ISBN 978-80-210-5029-7. SHAFFER, R. David a Gail M. WILLIAMSON, Age and cognitive functioning. In: AYERS Susan, Andrew BAUM, Chris MCMANUS, Stanton NEWMAN, Kenneth WALLSTON, John WEINMAN and Robert WEST, eds. Cambridge Handbook of Psychology, Health and Medicine [online]. Cambridge: Cambridge University Press, 2007, s. 15–20 [vid. 2020-04-26]. ISBN neuvedeno . Dostupné z: https://www.cambridge.org/core/books/cambridge-handbook-of-psychology-health-and medicine/age-and-cognitive functioning/65AF32AF97126ED848C10DCEBC8B5B24. Dostupné také z doi: 10.1017/CBO9780511543579.004. STUART-HAMILTON, Ian. The psychology of ageing: an introduction. London: Jessica Kingsley Publishers, 20006. ISBN 978-1849052450. THORNDIKE, L. Edward, Elsie O. BREGMAN, J. Warren TILTON a Ella WOODYARD. Adult learning [online]. New York: The Macmillan Company, 1928 [vid. 2020-04-26]. ISBN 978-0-89-987821-8. Dostupné z:https://psycnet.apa.org/record/1929-00108-000. TIKKANEN, Tarja a Barry NYHAN. Les seniors et le développement de l’apprentissage tout au long de la vie: perspective internationale [online]. Luxembourg: Cedefop, 2009 [vid. 2020-04-26]. ISBN 978-92-896-0525-0. Dostupné z:https://www.cedefop.europa.eu/files/3045_fr.pdf. VELLAS, François, Ali Bilal AHMAD a Jérémy BOER. Comparison between the French Model and the British Model [online]. Toulouse: AUITA-IAUTA, 2015. Working Paper Nº 7, s. 1–33 [vid. 2020-04-26]. Dostupné z: https://www.aiu3a.org/pdf/Paper7.pdf/https://www.aiu3a.org/research-fr.html. WHO. Proposed working definition of an older person in Africa for the MDS Project [online]. WHO, 2002 [vid. 2020-04-26]. Dostupné z:https://www.who.int/healthinfo/survey/ageingdefnolder/en/. |