Psychologické faktory práce z domova
Název práce v češtině: | Psychologické faktory práce z domova |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Psychological Factors of Home Office |
Klíčová slova: | alternativní pracovní úvazky|generace|osobnostní rysy|pracovní prostředí|práce z domova|psychologické faktory |
Klíčová slova anglicky: | alternative working hours|generation|personality traits|working environment|home office|psychological factors |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Mgr. Renata Kocianová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 22.09.2020 |
Datum zadání: | 22.09.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 25.07.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2022 15:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 27.07.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Alexandra Fonville, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem diplomové práce je identifikace psychologických faktorů práce z domova. Pozornost bude věnována nejprve alternativním pracovním úvazkům, dále práci z domova, její historii, podobám a reflektována bude současná situace využívání práce z domova. Následně budou na základě odborných zdrojů z oblasti psychologie práce identifikovány psychologické faktory práce z domova. Dále se bude diplomová práce zabývat specifiky jednotlivých generací zaměstnanců ve vztahu k psychologickým faktorům práce z domova, a to k jejich následnému využití v kvantitativním empirickém šetření. Cílem šetření je identifikovat vliv psychologických faktorů na práci z domova zástupců všech generací zaměstnanců vykonávajících převážně administrativní činnost v malých, středně velkých a velkých organizacích v Praze. Šetření bude realizováno formou dotazníků. Respondenti budou osloveni prostřednictvím personálních útvarů organizací, přičemž každá věková skupina bude v šetření zastoupena minimálně padesáti respondenty.
Předběžná struktura práce: 1 Alternativní pracovní úvazky 2 Práce z domova 2.1 Historie práce z domova 2.2 Podoby práce z domova 2.3 Aktuální trendy práce z domova 3 Psychologické faktory práce z domova 4 Specifika různých generací zaměstnanců z hlediska psychologických faktorů práce z domova 5 Empirické šetření: Vliv psychologických faktorů na práci z domova zástupců všech generací zaměstnanců vykonávajících převážně administrativní činnost v malých, středně velkých a velkých organizacích v Praze. |
Seznam odborné literatury |
ACKERMAN, Courtney. Self-Determination Theory of Motivation: Why Intrinsic Motivation Matters [online]. Maastrich: Positive Psychology, 2021 [vid. 2021-02-18]. Dostupné z: https://positivepsychology.com/self-determination-theory/.
ANDERSON, Amanda J., Seth A. KAPLAN a Ronald P. VEGA. The impact of telework on emotional experience: When, and for whom, does telework improve daily affective well-being? European journal of work and organizational psychology [online]. 2015, 24(6), 882–897 [vid. 2022-01-16]. ISSN 1359-432X. Dostupné z: https://www-tandfonline-com.ezproxy.is.cuni.cz/doi/full/10.1080/1359432X.2014.966086. BEZPEČNOST PRÁCE. Jak je to s bezpečností práce při zaměstnání z domova? Rok 2016 přinesl zásadní změny u tzv. home office pracovníků [online]. Bezpečnost práce, 2016 [vid. 2020-09-09]. Dostupné z: https://www.bezpecnostprace.info/zakony/bezpecnost-prace-pri-zamestnavani-z-domova-home-office/. CROPLEY, Mark a Lynne MILLWARD PURVIS. Job strain and rumination about work issues during leisure time: A diary study. European journal of work and organizational psychology [online]. 2003, 12(3), 195–207 [vid. 2022-01-23]. ISSN 1359-432X. Dostupné z: https://www-tandfonline-com.ezproxy.is.cuni.cz/doi/pdf/10.1080/13594320344000093?needAccess=true. DELCAMPO, Robert, Lauren HOGERTY a Meredith HANEY. Managing the Multi-Generational Workforce: From the GI Generation to the Millennials. Farnham: Gower Publishing, 2011. ISBN 978-14-094-0388-3. DUFFKOVÁ, Jana. Homework, telework a spol. (neboli příliš mnoho „worků“). Acta Universitatis Carolinae. Philosophica et historica [online]. 2018, 2004(1), 105–124 [cit. 2022-03-28]. ISSN 0567-8293. Dostupné z: https://karolinum.cz/data/clanek/4593/PheH_2004_1_0105.pdf. GOLDEN, Timothy D., John F. VEIGA a Zeki SIMSEK. Telecommuting's Differential Impact on Work-Family Conflict. Journal of applied psychology [online]. 2006, 91(6), 1340–1350 [cit. 2022-04-13]. ISSN 0021-9010. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/6698031_Telecommuting's_Differential_Impact_on_Work-Family_Conflict_Is_There_No_Place_Like_Home. GRUBER, Jan. Jak se naučit pracovat z domova? [online]. Firemnívzdělávání.eu, 2019, 3(4), s. 12–13. [vid. 2020-09-09]. ISSN 2533-6479. Dostupné z:https://69e10101-0959-4deb9f27-e8fcfd82dff1.filesusr.com/ugd/4ca6e5_c977c558c0404be9bc812d01df64dcbf.pdf. JONES, Fiona, Ronald J. BURKE a Mina WESTMAN. Work-life balance: a psychological perspective. Hove: Psychology press, 2006. ISBN 978- 1-84169-529-7. LARSEN, Randy J. a David M. BUSS. Personality psychology: domains of knowledge about human nature. New York: McGraw Hill Education, 2018. ISBN 978-1-260-08391-0. MERGENER, Alexandra. Occupational Access to the Home Office A Task-Based Approach to Explaining Unequal Opportunities in Home Office Access [online]. Kolner Zeitschrift fur Soziologie und Sozialpsychologie, 2020 [vid. 2020-09-09]. Dostupné z:https://link.springer.com/article/10.1007/s11577-020-00669-0. ROBELSKI, Swantje, Helena KELLER, Volker HARTH a Stefanie MACHE. Coworking Spaces: The Better Home Office? A Psychosocial and Health-Related Perspective on an Emerging Work Environment. International journal of environmental research and public health [online]. 2019, 16(13), 2379 [cit. 2022-04-13]. ISSN 1660-4601. Dostupné z:http://eds.a.ebscohost.com/eds/detail/detail?vid=7&sid=c3395a1d-51a7-45fd-a3b9-af5f92d1ad93%40sdc-v-sessmgr01&bdata=JkF1dGhUeXBlPWlwLHNoaWImbGFuZz1jcyZzaXRlPWVkcy1saXZlJnNjb3BlPXNpdGU%3d#AN=edselc.2-52.0-85069267810&db=edselc. |