Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Dysfunkční rodinné prostředí z pohledu adolescenta
Název práce v češtině: Dysfunkční rodinné prostředí z pohledu adolescenta
Název v anglickém jazyce: Dysfunctional family environment from the perspective of an adolescent
Klíčová slova: rodina|dysfunkce|vývoj|adolescenti|coping
Klíčová slova anglicky: Family|Dysfunction|Development|Adolescents|Coping
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Veronika Šporclová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 21.09.2020
Datum zadání: 21.09.2020
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 23.03.2021
Datum a čas obhajoby: 31.01.2022 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:13.12.2021
Datum proběhlé obhajoby: 31.01.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. Mgr. Jiří Mudrák, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá dětmi v období adolescence, kteří vyrůstají v dysfunkčním rodinném prostředí.
Obsah literárně-přehledové části diplomové práce bude věnován období adolescence obecně, pozornost bude zaměřena rodinné systémy, ve kterých nedochází k naplňování základních potřeb dítěte (dysfukční rodinné prostředí), možnému vlivu vyrůstání v takovém prostředí na formování osobnosti adolescenta. Pozornost bude věnována také stresu a copingovým strategiím. Tato část bude čerpat zejména ze zahraniční literatury a výzkumů.

Výzkumné šetření bude počítat s kvalitativním designem, který bude probíhat pomocí polostrukturovaných rozhovorů s adolescenty. Cílovou skupinou budou adolescenti, kteří jsou momentálně umístěni v dětském centru právě kvůli nevyhovujícímu prostředí v rodině. Cílem tohoto výzkumného šetření bude snaha o větší pochopení toho, jak děti v tomto významném vývojovém období prožívají a vnímají nefunkční rodinné zázemí, ale především jaké copingové strategie a zdroje podpory využívají pro vyrovnání se se zátěžovou a nepříznivou životní situací. například jejich zdrojů pro zvládání zátěže, vztahů a hodnot.

Zpracování této diplomové práce může především díky výzkumné části být nástrojem k pochopení pocitů a prožívání dětí, kteří v tomto prostředí vyrůstali. Může tak být aplikovatelná v práci s adolescenty, ale také s rodiči těchto dětí. Zároveň může být i zdrojem pro prevenci psychické dekompenzace i případného rozvoje závažnějších psychických obtíží.
Seznam odborné literatury
Abramson, D. M., Park, Y. S., Stehling-Ariza, T., & Redlener, I. (2010). Children as Bellwethers of Recovery: Dysfunctional Systems and the Effects of Parents, Households, and Neighborhoods on Serious Emotional Disturbance in Children After Hurricane Katrina. Disaster Medicine and Public Health Preparedness, 4(S1), S17–S27.https://doi.org/10.1001/dmp.2010.7

Adjustment. International Journal of Environmental Research and Public Health, 6(12), 3156–3168.https://doi.org/10.3390/ijerph6123156

Friel, J. C., & Friel, L. D. (2000). Adult children: The secrets of dysfunctional families. Health Communications.

Klostermann, K., & Kelley, M. (2009). Alcoholism and Intimate Partner Violence: Effects on Children’s Psychosocial

Valls-Vidal, C., Garriga Alsina, A., Pérez-Testor, C., Guàrdia-Olmos, J., & Iafrate, R. (2016). Young Adults’ Individuation with Mother and Father as a Function of Dysfunctional Family Patterns, Gender and Parental Divorce. Journal of Divorce & Remarriage, 57(4), 245–265. https://doi.org/10.1080/10502556.2016.1160480
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK