Lexikální vybavování u bilingvních mluvčích češtiny a polštiny
Název práce v češtině: | Lexikální vybavování u bilingvních mluvčích češtiny a polštiny |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Lexical retrieval in Czech-Polish bilinguals |
Klíčová slova: | bilingvismus|psycholingvistika|lexikální vybavování|čeština|polština |
Klíčová slova anglicky: | bilingualism|psycholinguistics|lexical retrieval|Czech|Polish |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | doc. Mgr. Jan Chromý, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 14.09.2020 |
Datum zadání: | 22.09.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 24.09.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 15.06.2021 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 09.05.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.06.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Jiří Rejzek, Ph.D. |
Konzultanti: | Jiří Januška, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce se zaměří na lexikální vybavování u bilingvních mluvčích češtiny a polštiny. Cílovou skupinou budou mluvčí z česko-polského pomezí s vysokou mírou fluence v obou jazycích. Práce bude mít formát první fáze registrovaného reportu – bude obsahovat detailní teoretickou část, na jejímž základě budou vyvozeny hypotézy, a dále metodologickou část, která bude představovat propracovaný návrh experimentálního zkoumání, které by dané hypotézy ověřovalo. Sběr dat bude jen pilotní na omezeném vzorku mluvčích. Návrh experimentu bude využívat dvě psycholingvistické metody: pojmenovávání obrázků a test verbální fluence, přičemž obě metody budou použity na oba jazyky cílové skupiny – češtinu i polštinu. |
Seznam odborné literatury |
Baus, C. – Costa, A. – Carreiras, M. (2013): On the effects of second language immersion on first language production. Acta Psychologica, 142(3), s. 402–409. Bialystok, E. – Craik, F. – Luk, G. (2008): Cognitive control and lexical access in younger and older bilinguals. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 34, s. 859–873. Costa, A. (2005). Lexical access in bilingual production. In: J. F. Kroll – A. M. B. De Groot (Eds.), Handbook of bilingualism: Psycholinguistic approaches. New York: Oxford University Press. Costa, A. – La Heij, W. – Navarrete, E. (2006): The dynamics of bilingual lexical access. Bilingualism: Language and Cognition, 9, s. 137–151. Costa, A. – Miozzo, M. – Caramazza, A. (1999): Lexical selection in bilinguals: Do words in the bilingual’s two lexicons compete for selection? Journal of Memory and Language, 41, s. 365–397. Finkbeiner, M. – Gollan, T. – Caramazza, A. (2006). Lexical access in bilingual speakers: What’s the (hard) problem? Bilingualism: Language and Cognition, 9(2), s. 153–166. Gollan, T. – Montoya, R. – Fennema-Notestine, C. – Morris, S. (2005): Bilingualism affects picture naming but not picture classification. Memory and Cognition, 33(7), s. 1220–1234. Gollan, T. – Montoya, R. – Werner, G. A. (2002): Semantic and letter fluency in Spanish-English bilinguals. Neuropsychology, 16(4), s. 562–576. Grosjean, F. – Li, P. (2012): The Psycholinguistics of Bilingualism. John Wiley & Sons. Hamanová, M.-A. (2020): Bilingvismus jako nevýhoda? Lexikální vybavování v prvním jazyce bilingvních mluvčích. Nepublikovaná diplomová práce. Hanulová, J. – Davidson, D. – Indefrey, P. (2011): Where does the delay in L2 picture naming come from? Psycholinguistic and neurocognitive evidence on second language word production. Language and Cognitive Processes, 26(7), s. 902–934. Hernández, M. – Costa, A. – Sebastián-Gallés, N. – Juncadella, M. – Reñé, R. (2007): The organization of nouns and verbs in bilingual speakers: A case of bilingual grammatical category-specific deficit. Journal of Neurolinguistics, 20, s. 285–305. Hulsen, M. – De Bot, K. – Weltens, B. (2002): “Between two worlds.” Social networks, language shift, and language processing in three generations of Dutch migrants in New Zealand. International Journal of the Sociology of Language, 153, s. 27–52. Christoffels, I. K. – de Groot, A. M. B. (2005): Simultaneous interpreting: A cognitive perspective. In: J. F. Kroll – A. M. B. de Groot (Eds.), Handbook of bilingualism: Psycholinguistic approaches. New York: Oxford University Press, s. 454–479. Ivanova, I. – Costa, A. (2008): Does bilingualism hamper lexical access in speech production? Acta psychologica, 127(2), s. 277–288. Izura, C. – Ellis, A. W. (2002): Age of acquisition effects in word recognition and production in first and second languages. Psicológica, 23, s. 245–281. Kaushanskaya, M. – Blumenfeld, H. K. – Marian, V. (2011): The relationship between vocabulary and short-term memory measures in monolingual and bilingual speakers. International Journal of Bilingualism, 15(4), s. 408–425. Kaushanskaya, M. – Yoo, J. – Marian, V. (2011): The effect of second-language experience on native-language processing. Vigo international journal of applied linguistics, 8, s. 54–77. Kříž, A. (2020): Jazykové chování slovenských rodilých mluvčích v Čechách. Nepublikovaná disertační práce. Luk, G. – Bialystok, E. (2013): Bilingualism is not a categorical variable: Interaction between language proficiency and usage. Journal of Cognitive Psychology, 25(5), s. 605–621. Navarrete, E. – Basagni, B. – Alario, F. – Costa, A. (2006). Does word frequency affect lexical selection in speech production? Quarterly Journal of Experimental Psychology, 59(10), s. 1681–1690. Portocarrero, J. S. – Burright, R. G. – Donovick, P. J. (2007). Vocabulary and verbal fluency of bilingual and monolingual college students. Archives of Clinical Neuropsychology, 22(3), s. 415–422. Ransdell, S. E. – Fischer, I. (1987). Memory in a monolingual mode: When are bilinguals at a disadvantage. Journal of Memory and Language, 26, s. 392–405. Sadat, J. – Martin, C. – Alario, F. – Costa, A. (2012): Characterizing the bilingual disadvantage in noun phrase production. Journal of Psycholinguistic Research, 41(3), s. 159–179. Sandoval, T. – Gollan, T. – Ferreira, V. – Salmon, D. (2010): What causes the bilingual disadvantage in verbal fluency? The dual-task analogy. Bilingualism: Language and Cognition, 13(2), s. 231–252. Schmid, M. – Köpke, B. (2009): L1 attrition and the mental lexicon. In: A. Pavlenko (Ed.), The bilingual mental lexicon: Interdisciplinary approaches. Clevedon: Multilingual Matters, s. 209–238. Schmid, M. – Köpke, B. (2017): The relevance of first language attrition to theories of bilingual development. Linguistic Approaches to Bilingualism, 7(6), s. 637–667. Yilmaz, G. – Schmid, M. S. (2012): L1 accessibility among Turkish-Dutch bilinguals. The Mental Lexicon, 7(3), s. 249–274. |