Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Přístupy učitelů k romským žákům ve vyučování na základní škole
Název práce v češtině: Přístupy učitelů k romským žákům ve vyučování na základní škole
Název v anglickém jazyce: Teachers approaches to Roma students in primary school education
Klíčová slova: základní škola|Romský žák|sociální vyloučení|inkluzivní vzdělávání|sociální komunikace|sociální interakce|vzdělávání Romů
Klíčová slova anglicky: primary school|Roma student|social exclusion|inclusive education|social communication|social interaction|education of Roma
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 08.09.2020
Datum zadání: 08.09.2020
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 04.12.2020
Datum a čas obhajoby: 01.09.2021 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:13.07.2021
Datum proběhlé obhajoby: 01.09.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude zjistit, zda přístupy učitelů k romským žákům na vybraných záklaních školách odpovídají principům inkluzivního vzdělávání, zejména v otázce rovného přístupu ke vzdělání. V teoretické části bude věnována pozornost analýze vzdělávání romských žáků v České republice a jeho hlavním problémům, dále pak otázce inkluze, jejím možnostem a limitům. Pozornost bude také věnována vymezení interakce učitel-žák v procesu výuky. V emprirické části bude provedeno šetření na dvou vybraných základních školách, které se na základě explorativních technik pokusí zjistit, zda existují specifika interakcí učitelů směrem k romským žákům ve srovnání s žáky majority.
Seznam odborné literatury
MORAVEC, Štěpán. Nástin problému sociálního vyloučení romských populací. In: "Romové" v osidlech sociálního vyloučení. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2006, s. 11-69.
VORLÍČEK, Radek. Jak se daří inkluzi u nás a na Slovensku?: pohled do konkrétních škol. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2019. ISBN 978-80-7465-387-2.
VYHLÁŠKA Č. 27/2016 SB., O VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI A ŽÁKŮ NADANÝCH
JARKOVSKÁ, Lucie. Gender před tabulí: etnologický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Praha: SLON sociologické nakladatelství, 2014. ISBN 9788074191190, 978-80-210-6098-2.
KOHOUT-DIAZ Magdalena, Dana BITTNEROVÁ a Markéta LEVINSKÁ. Limity inkluze ve vzdělávání romských dětí v České republice: boj o identitu žáka. Pedagogická Orientace. 2018, 28 (2), 235-268 (cit. 2020-09-16)
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. první. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6527-7.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK