Přístupy učitelů k romským žákům ve vyučování na základní škole
Název práce v češtině: | Přístupy učitelů k romským žákům ve vyučování na základní škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Teachers approaches to Roma students in primary school education |
Klíčová slova: | základní škola|Romský žák|sociální vyloučení|inkluzivní vzdělávání|sociální komunikace|sociální interakce|vzdělávání Romů |
Klíčová slova anglicky: | primary school|Roma student|social exclusion|inclusive education|social communication|social interaction|education of Roma |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 08.09.2020 |
Datum zadání: | 08.09.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 04.12.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 01.09.2021 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.07.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 01.09.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce bude zjistit, zda přístupy učitelů k romským žákům na vybraných záklaních školách odpovídají principům inkluzivního vzdělávání, zejména v otázce rovného přístupu ke vzdělání. V teoretické části bude věnována pozornost analýze vzdělávání romských žáků v České republice a jeho hlavním problémům, dále pak otázce inkluze, jejím možnostem a limitům. Pozornost bude také věnována vymezení interakce učitel-žák v procesu výuky. V emprirické části bude provedeno šetření na dvou vybraných základních školách, které se na základě explorativních technik pokusí zjistit, zda existují specifika interakcí učitelů směrem k romským žákům ve srovnání s žáky majority. |
Seznam odborné literatury |
MORAVEC, Štěpán. Nástin problému sociálního vyloučení romských populací. In: "Romové" v osidlech sociálního vyloučení. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2006, s. 11-69.
VORLÍČEK, Radek. Jak se daří inkluzi u nás a na Slovensku?: pohled do konkrétních škol. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2019. ISBN 978-80-7465-387-2. VYHLÁŠKA Č. 27/2016 SB., O VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI A ŽÁKŮ NADANÝCH JARKOVSKÁ, Lucie. Gender před tabulí: etnologický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Praha: SLON sociologické nakladatelství, 2014. ISBN 9788074191190, 978-80-210-6098-2. KOHOUT-DIAZ Magdalena, Dana BITTNEROVÁ a Markéta LEVINSKÁ. Limity inkluze ve vzdělávání romských dětí v České republice: boj o identitu žáka. Pedagogická Orientace. 2018, 28 (2), 235-268 (cit. 2020-09-16) KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. první. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6527-7. |