Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Sebepoškozování u dospívajících v kontextu online prostředí
Název práce v češtině: Sebepoškozování u dospívajících v kontextu online prostředí
Název v anglickém jazyce: Adolescent self-harm in the context of the online environment
Klíčová slova: Sebepoškozování|sebepoškozující proces|dospívání|online prostředí|online komunity
Klíčová slova anglicky: Self-Harm|Self-Harming Process|Adolescence|Online Environment|Online Communities
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Gabriela Míková
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 07.09.2020
Datum zadání: 07.09.2020
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 18.11.2020
Datum a čas obhajoby: 21.06.2021 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:11.05.2021
Datum proběhlé obhajoby: 21.06.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Vladěna Janoušková
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zmapovat celý proces sebepoškozování u adolescentů v online prostředí. Literárně přehledová část bude obsahovat terminologické vymezení sebepoškozujícího chování, výskyt tohoto chování ve spojitosti se zemí, věkem, pohlavím a problémy v určování prevalence. Dále bude pozornost zaměřena na celý proces sebepoškozování a vybrané ovlivňující faktory tohoto chování. Budou představeny funkce a motivace, které jedince k sebepoškozování přivádí nebo ho odrazují. Dále bude vylíčena role stigmatizace v životě sebepoškozujícího se jedince. Druhá kapitola bude pojednávat o vývojových charakteristikách adolescence, které mají vliv na toto citlivé období. Třetí kapitola bude zaměřena na popis online prostředí a jeho specifika, popis komunit a vliv tohoto prostředí na sebepoškozující se adolescenty. Bude poukázáno na důvody, které adolescenty motivují k preferenci online prostředí před prostředím reálným.
Návrh výzkumné části bakalářské práce bude mít za cíl mapovat subjektivní pohledy dospívajících na již prožitou zkušenost sebepoškozování v kontextu online prostředí. Samotnému výzkumu bude předcházet pilotáž. Výzkum bude probíhat pomocí 10 polostrukturovaných rozhovorů se skupinou14-16letých respondentů, kteří již se sebepoškozováním skončili. Budou zmapovány důvody, proč a jak jedinci se sebepoškozováním začali a jaké vnímají rozdíly mezi online a reálnou komunitou. Další část výzkumu se bude zabývat především zjišťováním důvodů ke vstupu do online komunity a tím, jestli se jedinci za komunitu považují. Bude zkoumán průběh, přínos a rizika členství v online komunitě, fenomény ve skupině se vyskytující a míra dominance této skupiny při rozhodnutí jedince se sebepoškozováním přestat. Bude mapován druh, preference a důvody k upřednostňování jistých platforem adolescenty. Data budou vyhodnocena pomocí principů zakotvené teorie.
Téma sebepoškozování se jeví jako známý a zmapovaný fenomén, přesto v našem prostředí chybí dostatečně silný odborný teoretický i výzkumný rámec. Přínosy samotné bakalářské práce plynou již ze shrnutí především zahraničních poznatků a výzkumů poukazujících na důležitá témata, která se k sebepoškozování vztahují. Výzkumná část bakalářské práce má poukázat na online prostředí jako na stále se vyvíjející faktor, který ovlivňuje adolescenty na jejich cestě sebepoškozováním. Právě závěry případného výzkumu by mohly poodkrýt skutečnosti, které napomáhají k ukončení sebepoškozování a které mohou působit motivačně pro jedince, kteří se sebepoškozují.
Seznam odborné literatury
Černá, A., & Šmahel, D. (2009). Sebepoškozování v adolescenci: blog jako prostředek vytváření komunity. Československá psychologie, 53(5), 492-504. Praha: Academia.
Jacob, N., Evans, R., & Scourfield, J. (2017). The influence of online images on self-harm: A qualitative study of young people aged 16–24. Journal of adolescence, 60, 140-147.
Kráčmarová, L. K., & Tavel, P. (2016). Rostoucí význam internetu jako prostředku k vyhledávání informací souvisejících se zdravím. E-psychologie, 10(1), 63-76.
Kriegelová, M. (2008). Záměrné sebepoškozování v dětství a adolescenci. Praha: Grada.
Macek, J. (2011). Úvod do nových médií. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
Murray, C. D., & Fox, J. (2006). Do Internet self-harm discussion groups alleviate or exacerbate self-harming behaviour?. Australian e-journal for the advancement of mental health, 5(3), 225-233.
Stänicke, L. I., Haavind, H., & Gullestad, S. E. (2018). How do young people understand their own self-harm? A meta-synthesis of adolescents’ subjective experience of self-harm. Adolescent Research Review, 3(2), 173-191.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK