Jak vyhledávají uživatelé NTK odborné informace
Název práce v češtině: | Jak vyhledávají uživatelé NTK odborné informace |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Information searching behaviour of Czech National Library of Technology users |
Klíčová slova: | Informační chování|vyhledávání|HCI|technická knihovna|UX|UI|discovery|vyhledávač|Summon |
Klíčová slova anglicky: | information seeking|HCI|user experience|User interface|library of technology|search engine|discovery system|web scale discovery|Summon |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav informačních studií a knihovnictví (21-UISK) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Adéla Jarolímková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 31.07.2020 |
Datum zadání: | 31.07.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 23.10.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 05.09.2023 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 30.07.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.09.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Helena Lipková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem mé bakalářské práce je zjistit, jakým způsobem uživatelé NTK formulují své informační potřeby při vyhledávání (jaké jsou jejich informační požadavky) a jak jsou při vyhledávání úspěšní. V teoretické části budou popsána specifika informačního chování uživatelů převážně z technicky orientovaných oborů, se zaměřením na vyhledávání dokumentů. Teoretická část dále zkoumá stav dané problematiky ve světě, včetně představení zahraničních výzkumů. Ve výzkumné části budou použity kvalitativní metody. Nejprve budou analyzovány dotazy uživatelů zadané do vyhledávacího pole katalogu Summon, na tuto analýzu naváží polostrukturované rozhovory s uživateli a stínování při simulovaném vyhledávání. Bakalářská práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty. |
Seznam odborné literatury |
BLUMMER, Barbara a Jeffrey M. KENTON, ed., 2014. Improving Student Information Search, A metacognitive aproach. Oxford: Chandos. ISBN 978-1-84334-781-1. RUTHVEN, Ian a DIanne KELLY, ed., 2011. Interactive Information Seeking, Behaviour and Retrieval. London: Facet publishing. ISBN 978-1-85604-707-4. SPINK, Amanda, 2010. Information Behavior: An Evolutionary Instinct., 2010. Heidelberg: Springer. Information Science and Knowledge Management. ISBN 978-3-642-11497-7. HICKS, D. a A. VANSCOY, 2019. Discourses of expertise in professional competency documents: Reference expertise as performance. Library Quarterly [online]. B.m.: University of Chicago Press, 89(1), 34–52. ISSN 00242519. Dostupné z: doi:10.1086/700662 MAKRI, Stephann, Ann BLANDFORD a Anna L. COX, 2011. This is what I’m doing and why: Methodological reflections on a naturalistic think-aloud study of interactive information behaviour. Information Processing & Management [online]. 47(3), 336–348. ISSN 0306-4573. Dostupné z: doi:https://doi.org/10.1016/j.ipm.2010.08.001 MERCER, K., K.D. WEAVER a A.J. STABLES-KENNEDY, 2019. Understanding undergraduate engineering student information access and needs: Results from a scoping review. In: ASEE Annual Conference and Exposition, Conference Proceedings [online]. B.m.: American Society for Engineering Education. ISSN 21535965. Dostupné z: https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85078782744&partnerID=40&md5=db56f9cb145f4df3ec6a2d124b305422 ROWLANDS, Ian a David NICHOLAS, 2008. Understanding Information Behaviour: How Do Students and Faculty Find Books? The Journal of Academic Librarianship [online]. 34(1), 3–15. ISSN 0099-1333. Dostupné z: doi:https://doi.org/10.1016/j.acalib.2007.11.005 |