Současné rodičovské trendy ve výchově
Název práce v češtině: | Současné rodičovské trendy ve výchově |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Current parental trends in education |
Klíčová slova: | Výchova|manipulace|motivace|výchovné styly|odměny a tresty|respekt|sebeúcta|rodina|rodič|dítě |
Klíčová slova anglicky: | Education|manipulation|motivation|educational styles|reward and punishment|respekt|self esteem|family|parent|child |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Josef Valenta, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 22.07.2020 |
Datum zadání: | 22.07.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 20.04.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 01.06.2021 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 20.04.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 01.06.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Daniela Sedláčková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Předkládaná diplomová práce se zabývá současnými rodičovskými trendy ve výchově. Vyjasňuje související pojmy autoritativní a liberální výchova. Na druhé straně představuje i nejnovější alternativní typy výchovy, které jsou v současnosti populární. Dále se zaměřuje na to, zda jsou odměny a tresty stále aktuálním výchovným prostředkem, přičemž zkoumá velmi úzkou hranici mezi manipulací a motivací ve výchově, které souvisejí právě s nově vzniklými trendy v rodičovské výchově. V empirické části se práce pomocí kvantitativní metody dotazování, která se bude provádět technikou standardizovaného dotazníku, pokusí zjistit, jaký typ výchovy a výchovných prostředků vybraný vzorek rodičů preferuje v současné době. Také se bude soustředit na to, zda existuje závislost mezi jejich současnou výchovou svých dětí a na své vlastní zkušenosti s výchovou jich samotných. |
Seznam odborné literatury |
Literatura k diplomové práci: Současné rodičovské trendy ve výchově
MATĚJČEK, Z. Co kdy a jak ve výchově dětí. Praha:PORTÁL, s.r.o.2007. ISBN: 978-80-262-0519-7 MATĚJČEK, Z.Po dobrém, nebo po zlém?PORTÁL, s.r.o.2015. ISBN: 978-80-262-0852-5 NAZARE AGA ISABELLE.Manipulativní rodiče -PORTÁL, s.r.o. – 2016. ISBN: 978-80-2621-018-4 GORDON T. Výchova bez poražených – Malvern – 2012. ISBN: 8087580066 PROKŮPEK V. Psychologie ovlivňování – nakl. Prokůpek Vít - 2017. ISBN: 9788090656543 BASSU R. Zakázané přesvědčovací techniky– Grada Publishing – 2011. ISBN: 978-80-247-3722-5 EDMULLER A., WILHELM T. 27 manipulativních technik - Grada Publishing – 2010. ISBN: 978-80-247-3300-5 EDMULLER A., WILHELM T. Velká kniha manipulativních technik - Grada Publishing – 2011. ISBN: 978-80-247-3778-2 BÉREŠ M. Jak manipulovat s lidmi – BizBooks – 2007. ISBN: 9788025118405 PREKOPOVÁ, J. Děti jsou hosté, kteří hledají cestu. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-495-3 PREKOPOVÁ, J. Jak být dobrým rodičem. Praha: Grada Publishing, 2001. ISBN 80-247-9063-7. KOHOUTEK, R. (1998). Vývoj a výchova dítěte v rodině.Brno: Cerm. ISBN: 8072041053 LACINOVÁ, L., & ŠKRDLÍKOVÁ, P. Dost dobří rodiče, aneb, drobné chyby ve výchově dovoleny. Praha:PORTÁL, s.r.o.. 2008. ISBN: 978-80-7367-442-7 MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. Praha: Vyšehrad. 2017. ISBN: 978-80-7429-797-7 MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Slon. 2003. ISBN: 80-86429-19-9 MERTIN, V. Výchova bez trestů. Praha: Wolters Kluwer Česká republika. 2013. ISBN: 978-80-7478-028-8 PREKOP, J. I rodiče by měli dělat chyby. Praha:PORTÁL, s.r.o.. 2010. ISBN: 978-80-7367-766-4 PRŮCHA, J. Pedagogický slovník. Praha:PORTÁL, s.r.o.. 1995. ISBN: 978-80-262-0403-9 SINGLÝ, F. De. Sociologie současné rodiny. Praha: PPORTÁL, s.r.o.1999. ISBN: 8071782491 STRAŠÍKOVÁ, B. V roli rodičů a prarodičů. Praha: Karolinum. 2004. ISBN: 80-246-0848-0 SOLTER, A. J. Bez trestů a odměn – Výchova spokojeného dítěte ve věku 2 – 8 let. Triton. 2019. ISBN: 978-80-7553-723-2 MATĚJČEK, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte.GRADA Publishing, a.s.2004. ISBN: 80-247-0870-1 ALDORT, N.Vychováváme děti a rosteme s nimi.Práh s.r.o.2010. ISBN: 978-80-7252-287-3 HODGKINSON, T.Líný rodič.Nakladatelství JOTA s.r.o.2009. ISBN: 978-80-7217-665-6 HADDON, L. (2015). Children’s critical evaluation of parental mediation. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace ZAHN-KAST. A. Jak naučit děti pravidlům.Computer Press, a.s.2008. ISBN: 978-80-251-2042-2 KOUCKÁ, P. Zdravý rozum ve výchově.PORTÁL, s.r.o.2014. ISBN: 978-80-262-0614-9 FRIEL. C. J. Sedm největších rodičovských omylů.PORTÁL, s.r.o.2014. ISBN: 978-80-262-0596-8 BRISH, K. H. Bezpečná výchova.PORTÁL, s.r.o.2012. ISBN: 978-80-262-0063-5 Internetové zdroje: TŘEŠŇÁK, P. Půvab tygří výchovy 2011. Dostupné z:https://www.respekt.cz/tydenik/2011/14/puvab-tygri-vychovy GILLERNOVÁ, I. Způsob výchovy v současné české rodině z pohledu dospívajících chlapců a dívek. 2004. Dostupné z:http://cmps.ecn.cz/pd/2004/texty/pdf/gillernova.pdf. WRÓBEL A. Výchova a manipulace. Grada Publishing. 2008. Dostupné z: (https://books.google.cz/books/about/V%C3%BDchova_a_manipulace.html?id=aLPFBoifTqcC&printsec=frontcover&source=kp_read_button&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false) ČÁP, J. Psychologie vyučování a výchovy. Praha: Karolinum. 1993. Dostupné z:https://is.muni.cz/el/ped/jaro2012/SZ7MP_PsVV/Ps._vyuc._a_vychovy_pro_IS.pdf Havlíková, M. (2013) Výchova podle “tygřích matek”. Prospívá dětem přísnost? OnaDnes. Dostupné z: http://ona.idnes.cz/prisnavychova-tygrich-matek-djm-/deti.aspx?c=A130814_003318_deti_haa Buri, J. R. (1991). Parental Authority Questionnaire. Journal Of Personality Assessment. Dostupné z:http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=a9h&an=6391643&scope =site Gfroerer, K. P., Kern, R. M., Curlette, W. L., White, J. A., & Jonynienė, J. (2011).Parenting Style and Personality: Perceptions of Mothers, Fathers, and Adolescents.Journal Of Individual Psychology. Dostupné z:http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=a9h&an=65596929&scop e=site |