Hodnota vzdělání - Cost-Benefit analýza metodiky "Dobrý začátek"
Název práce v češtině: | Hodnota vzdělání - Cost-Benefit analýza metodiky "Dobrý začátek" |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Value of education - Cost Benefit Analysis of Methodic "Good Start" |
Klíčová slova: | hodnota|hodnocení|vzdělání |
Klíčová slova anglicky: | value|evaluation|education |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (21-KSOC) |
Vedoucí / školitel: | Ing. Martina Sieber, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 03.07.2020 |
Datum zadání: | 01.10.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 05.01.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 21.06.2021 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.05.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 21.06.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. Ing. Josef Vlček, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Východiska: Analýza nákladů a přínosů neboli Cost-benefit analýza může být přínosným nástrojem při hodnocení opatření, která se chystáme zavést, případně jsme je už zavedly. Výhodou metody je výsledek v peněžních jednotkách, díky čemuž se pak dají porovnávat různé varianty, nebo různé projekty i napříč rozdílnými sektory. Analýza nákladů a přínosů oproti finanční analýze navíc zahrnuje jak dopady na třetí strany, tak i socioekonomické přínosy, které nemusí mít přirozenou tržní cenu. Metoda také umožňuje zahrnout nejenom dopady na realizátora opatření, ale i dopady dopadající na veškeré opatřením dotčené skupiny, byť by se jednalo pouze o dopad nepřímý. (Zapletalová, Rosenberg & Frühauf, 2019) Schola Empirica, z.s. vychází se svou metodikou z výsledků empirických výzkumů, podle kterých nemá přibližně pětina dětí v mateřských školách dostatečně vyvinuté socio-emoční dovednosti. V praxi pak musí vyučující věnovat více času uklidňování dětí a disciplíně než učení. Právě metodiky „Dobrý začátek“ by měla podporovat sociální, emoční a kognitivní dovednosti předškolních dětí. (Schola Empirica, n.d.) Jedním ze způsobů, jak ověřit účinnost metodiky je hodnocení pomocí Cost-benefit analýzy. Ta bývá jedním z formálních požadavků při implementování různých opatření, proto je vhodnou metodou i pro hodnocení vzdělávacího projektu. Zapletalová, L., Rosenberg, Z. & Frühauf, L. (2019). Průvodce analýzou nákladů a přínosů. České priority Schola Empirica. (n.d.). Metodika „Dobrý začátek“. Cíle: Cílem je vyhodnotit náklady a přínosy implementace metodiky „Dobrý začátek“ optikou Cost-benefit analýzy, díky které dokážeme říci, zda má metodika přináší pro vybrané společenské skupiny více pozitivních efektů než negativních. Metodika: V diplomové práci bude využita cost-benefit analýza. Před samotnou analýzou bude definován problém, specifikována hodnocená intervence a stanovena její nulová varianta. Také bude předem definována cílová populace, aby mohli být stanoveny jak přímé, tak nepřímé dopady. Teprve poté bude provedena samotná analýza – nejprve klasifikací efektů příp. zavedení této metodiky, následně bude provedeno šetření, které klasifikované efekty jsou nacenitelné a které nikoliv a u nacenitelných bude jejich hodnota zahrnuta do výpočtu ekonomické čisté současné hodnoty a u nenacenitelných bude ukázáno, jaké jsou bariéry ocenění a jaké by byly možné postupu ocenění. Součástí také bude analýza rizik a popsání limitů výzkumu. Hypotézy: Hodnota intervence spočívající v zavedení metodiky „Dobrý začátek“ je kladná. Charakteristika závěrů: Závěrem budou shrnuty základní charakteristiky vzdělávacích intervencí a odůvodnění těchto intervencí, popsány předpoklady modelu hodnocení, tzn. Cost-benefit analýzy, vymezení kritických faktorů modelu hodnocení a vyhodnocení silných a slabých stránek projektu, jak po finanční stránce věci, tak z podhledu nefinančních aspektů. |
Seznam odborné literatury |
Brealey, R., Myers, S., & Allen, F. (2014). Teorie a praxe firemních financí. Brno: BizBooks. Damodaran, A. (2002). Investment valuation. New York: Wiley. Kislingerová, E. (2010). Manažerské finance. Praha: C. H. Beck. Mařík, M. (2003). Metody oceňování podniku: proces ocenění, základní metody a postupy. Praha: Ekopress. Samuelson, P. & Nordhaus, W. (1992). Ekonomie. Praha: Svoboda. Cebolla-Boado, H., Radl, J., & Salazar, L. (2016). Preschool education as the great equalizer? A cross-country study into the sources of inequality in reading competence. Acta Sociologica, 60(1), 41-60. doi: 10.1177/0001699316654529 Esping-Andersen, G., Garfinkel, I., Han, W., Magnuson, K., Wagner, S., & Waldfogel, J. (2012). Child care and school performance in Denmark and the United States. Children And Youth Services Review, 34(3), 576-589. doi: 10.1016/j.childyouth.2011.10.010 Kottelenberg, M., & Lehrer, S. (2013). New Evidence on the Impacts of Access to and Attending Universal Child-Care in Canada. Canadian Public Policy, 39(2), 263-286. doi: 10.3138/cpp.39.2.263 Krajčová, J., Münich, D. & Protivinský, T. (2019) Kvalita práce učitelů, vzdělanost, ekonomický růst a prosperita České republiky. Institut pro demokracii a ekonomickou analýzu. Zapletalová, L., Rosenberg, Z. & Frühauf, L. (2019). Průvodce analýzou nákladů a přínosů. České priority |