Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Visual note-taking jako jedna ze studijních strategií neslyšících studentů
Název práce v češtině: Visual note-taking jako jedna ze studijních strategií neslyšících studentů
Název v anglickém jazyce: Visual note-taking as one of the study strategies of Deaf students
Klíčová slova: Deaf gain|neslyšící student|sketch notes|studijní strategie|vizuální gramotnost|vizuální myšlení|vizuální poznámkování|vizuální strukturace světa|vizuální učení|vizuální vnímání
Klíčová slova anglicky: Deaf gain|Deaf student|sketch notes|study strategies|visual literacy|visual note-taking|visual world order|visual learning|visual perception|visual thinking
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav jazyků a komunikace neslyšících (21-UJKN)
Vedoucí / školitel: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 01.07.2020
Datum zadání: 01.07.2020
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 07.07.2020
Datum a čas obhajoby: 31.01.2022 10:30
Datum odevzdání elektronické podoby:02.01.2022
Datum proběhlé obhajoby: 31.01.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
K zdárnému zvládnutí střední či vysoké školy je nutné disponovat mnoha kompetencemi: vedle množství znalostí a dovedností je naprosto nezbytné ovládat účinné studijní strategie. Je pozoruhodné, že na rozdíl od jiných oblastí zůstávají studijní strategie (v celém širokém spektru – od strategií četby odborných textů po strategie zvládání nejrozmanitějších „komplexních praktických úkonů“) naším vzdělávacím systémem téměř nepovšimnuty. Většinu studijních strategií si čeští žáci a studenti osvojují v podstatě náhodně, veskrze nezávisle na oficiálním počínání škol, kterými při své vzdělávací dráze od mateřských škol po univerzity procházejí.
Cílem práce je formou případových studií vybraných neslyšících studentů zmapovat užívání jedné ze studijních strategií, konkrétně visual note-takingu. Alfou a omegou vzdělávání neslyšících dětí, žáků a studentů je téměř vždy „kompenzace“ omezených sluchových vjemů. Kupodivu velmi malá část vzdělavatelů naopak vychází z benefitů, jež mohou být spojeny s jejich specifickým vizuálním a vizuálně-motorickým vnímáním a strukturováním světa. A právě z této „Deaf gain perspektivy“ lze u neslyšících žáků a studentů očekávat vysokou oblíbenost, časté užívání a zkušenostmi ověřenou efektivnost strategií visual note-takingu. Diplomantka u vybraných neslyšících studentů mj. popíše, jaké používají formy visual note-takingu, proč a v jakých situacích je užívají a jak si je osvojili.
POSTUP PRÁCE
1. Studium relevantní literatury a zdrojů. Vymezení východisek práce.
2. Výzkumné šetření – případové studie neslyšících studentů v ČR.
3. Syntéza výstupů z bodů 1 a 2.
4. Diskuse a závěr.
Seznam odborné literatury
BAUMAN, D., MURRAY, J. M. Reframing: From Hearing Loss to Deaf Gain. Deaf Studies Digital Journal, 2009. Dostupné z:https://www.researchgate.net/publication/264845480_Reframing_From_Hearing_Loss_to_Deaf_Gain.
BONDY, A., FROSTL, L. Vizuální komunikační strategie v autismu. Praha, Grada, 2007.
BOON, O. Notetaking for Hearing and Hearing Impaired Students. Journal of Reading, Vol. 32, No. 6, 1989.
BOROVKOVÁ, P. Leximapping: Jak učit pomocí myšlenkových map angličtinu a další cizí jazyky. Praha, PedF UK, 2015.
BOROVKOVÁ, P. Využití myšlenkových map ve výuce angličtiny s důrazem na slovní zásobu v individuálních kurzech, ve skupinách a se samouky. Disertační práce. Praha, PeF UK, 2014. Dostupné z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/149172/?lang=en.
BUZAN, T. Myšlenkové mapy pro děti: efektivní učení. Brno, BizBooks, 2014.
BUZAN, T. Myšlenkové mapy pro děti: rychlá cesta k úspěchu nejen ve škole. Brno, BizBooks, 2013.
BUZAN, T. Myšlenkové mapy pro děti: využívej svou paměť a koncentraci na maximum.Brno, BizBooks, 2015.
BUZAN, T., BUZAN, B. Myšlenkové mapy: probuďte svou kreativitu, zlepšete svou paměť, změňte svůj život. Brno, BizBooks, 2012.
ČERNÝ, M. Tréning mozku pro 1. stupeň ZŠ. Brno, BizBooks, 2018.
ČERNÝ, M. Tréning mozku pro 2. stupeň ZŠ. Brno, BizBooks, 2018.
ČERNÝ, M., CHYTKOVÁ, D. Myšlenkové mapy pro studenty. Brno, BizBooks, 2014.
DIRKSEN, H., BAUMAN, D., MURRAY, J. J. Deaf Studies in the 21st Century: “Deaf-gain” and the Future of Human Diversity. The Oxford Handbook of Deaf Studies, Language, and Education, Vol. 2, 2012.
Efective Learning Service. Effective Notemaking. University of Bradford. Dostupné z: https://bradford.instructure.com/courses/3470/files/218892/preview.
GOLOS, D. Improving Deaf Education Through Visual Learning. University of Minnesota, publikováno 2016-10-14. Dostupné z: https://1url.cz/dziRz.
GONZALES, J. The great and powerful graphic organizer. Cult of Pedagogy, publikováno 2017-10-22. Dostupné z: https://www.cultofpedagogy.com/graphic-organizer/.
LEBEDEFF, T. B. The Value of Visual Literacy Practices in the Education of Deaf Students: The Experience of Deaf Teachers. In Fitzsimmons, P., McKenzie, B. (eds). Refocusing the Vision, the Viewer and Viewing Through an Interdisciplinary Lens. Brill, 2020.
MARSCHARK, M., MORRISON, C., LUKOMSKI, J., BORGNA, G., CONVERTINO, C. Are Deaf Students Visual Learners? Learning and Individual Differences. 2013 Jun; 25:156-162. doi: 10.1016/j.lindif.2013.02.006.
MARSCHARK, M., PAIVIO, A., SPENCER, L. J. et al. Don't Assume Deaf Students are Visual Learners. J Dev Phys Disabil. 2017; 29(1):153-171. doi:10.1007/s10882-016-9494-0.
McPHERSON, F. Effective notetaking: Strategies to help you study effectively. Wayz Press, 2018.
PRICE, G., MAIER.P. Efektivní studijní dovednosti. Praha, Grada, 2010.
PROCHÁZKOVÁ, P. Analýza písemně zpracovaných příprav na hodinu CLIL. Disertační práce. Praha, PeF UK, 2018. Dostupné z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/94223/?lang=en.
ROHDE, M. Příručka skečnoutingu: ilustrovaný průvodce tvorbou vizuálních poznámek. Brno, Jan Melvil, 2015.
SKYER, M. E. Deaf Gains in Education. National Technical Institute for the Deaf, publikováno 2018-04-18. Dostupné z: https://www.academia.edu/36438024/Deaf_Gains_in_Education.
ŠANDEROVÁ, J., MILTOVÁ, A. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha, Sociologické nakladatelství, 2005.
VANĚČKOVÁ, L. Vizualizace textu jako prostředek ke zlepšení dovednosti čtení s porozuměním u žáků s odlišným mateřským jazykem na 1. stupni ZŠ. Diplomová práce. Praha, PedF Uk, 2018. Dostupné z: https://1url.cz/5ziFX.
Verbal to Visual. Dostupné z: https://www.verbaltovisual.com/.
Visual Literacy Today. Dostupné z: https://visualliteracytoday.org/.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK