Kvalita pracovního života učitelů gymnázií
Název práce v češtině: | Kvalita pracovního života učitelů gymnázií |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Quality of Work Life of Grammar School Teachers |
Klíčová slova: | kvalita života|kvalita práce|kvalita pracovního života|subjektivní kvalita pracovního života|pracovní spokojenost|učitelé gymnázií|učitelé víceletých gymnázií |
Klíčová slova anglicky: | quality of life|job quality|quality of work life|quality of working life|subjective quality of working life|job satisfaction|grammar school teachers|multi-year grammar school teachers |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Mgr. Renata Kocianová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 29.06.2020 |
Datum zadání: | 29.06.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 30.07.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2020 12:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.08.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2020 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Helena Záškodná, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je analýza specifik práce učitelů gymnázií a zpracování kvality pracovního života učitelů čtyřletých a víceletých gymnázií na základě poznatků o učitelské profesi a východisek ke konceptům kvality pracovního života. Pozornost bude nejprve věnována východiskům a konceptům kvality pracovního života a nástrojům jejího měření. Dále se bude práce zabývat charakteristickými znaky profese učitele a současnými problémy učitelské profese v České republice. Součástí práce bude kvantitativní dotazníkové šetření, jehož cílem bude změření kvality pracovního života vzorku učitelů pražských gymnázií. Empirické šetření bude realizováno s využitím metodiky Subjektivního indikátoru kvality pracovního života (Vinopal, 2011). Předběžná struktura práce: 1 Kvalita pracovního života 1.1. Východiska a koncepty kvality pracovního života 1.2. Nástroje měření kvality pracovního života 2 Profese učitele 2.1 Charakteristické znaky učitelství 2.2 Problémy učitelské profese v České republice 3 Analýza specifik práce učitelů gymnázií a kvalita jejich pracovního života 3.1 Specifika práce učitelů gymnázií 3.2 Kvalita pracovního života učitelů gymnázií 4 Empirické šetření: Kvalita pracovního života učitelů čtyřletých a víceletých gymnázií v Praze |
Seznam odborné literatury |
AKAR, Huseyin. The Relationships between Quality of Work Life, School Alienation, Burnout, Affective Commitment and Organizational Citizenship: A Study on Teachers. European Journal of Educational Research [online]. 2018, 7(2), 169–180 [cit. 2020-06-05]. ISSN 2165-8714. Dostupné z: https://www.eu-jer.com/volume7-issue2.html. BALARAM, Bora, Saumendra DAS a Murthy VISNU. Quality of Work Life – A Literature Review. International Journal in Management and Social Science [online]. 2015, 3(3), 106–115 [cit. 2020-03-03]. ISSN 2321-1784. Dostupné z: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2592416. BALEGHIZADEH, Sasan a Yahya GORDANI. Motivation and Quality of Work Life among Secondary School EFL Teachers. Australian Journal of Teacher Education [online]. 2012, 37(7), 30-42 [cit. 2019-06-30]. DOI: http://dx.doi.org/10.14221/ajte.2012v37n7.8. ISSN 0313-5373. Dostupné z: https://ro.ecu.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=1893&context=ajte. ČERVENKA, Jan. Spokojenost s celkovým pracovním životem: co představuje a s čím souvisí? Naše společnost [online]. 2015, 13(1), 34–43 [cit. 2020-04-10]. DOI: http://dx.doi.org/10.13060/1214438X.2015.1.13.207. ISSN 1214-438X. Dostupné z: https://cvvm.soc.cas.cz/cz/casopis-nase-spolecnost/prehled-clanku/73-2015-1/1915-spokojenost-s-celkovym-pracovnim-zivotem-co-predstavuje-a-s-cim-souvisi. DVOŘÁKOVÁ, Zuzana. Rovnováha mezi pracovním a osobním životem. [online]. Dostupné z: http://nezavisleodborytesco.blogspot.cz/2011/04/rovnovaha-mezi-pracovnim-osobnim.html. EVROPSKÁ KOMISE. Profese učitele v Evropě: praxe, názory a přístupy [online]. Lucemburk: Úřad pro publikace Evropské unie, 2015 [cit. 2020-06-08]. Zpráva Eurydice. DOI: doi:10.2797/640917. ISBN 978-92-9492-089-8. Dostupné z: http://www.map2030.cz/evt_file.php?file=769. GAYATHIRI, R. a Lalitha RAMAKRISHNAN. Quality of Work Life: Linkage with Job Satisfaction and Performance. International Journal of Business and Management Invention [online]. 2013, 2(1), 1–8 [cit. 2020-06-05]. ISSN 2319-8028. Dostupné z: https://pdfs.semanticscholar.org/6aa9/e139bbbc2cb7cb8fa0e2d5e287b7eeebeb8f.pdf. ILGAN, Abdurrahman, Atakan ATA, Sally J. ZEPEDA a Oyku OZU-CENGIZ. Validity and reliability study of Quality of School Work Life (QSWL) scale. International Journal of Human Sciences [online]. 2014, 11(2), 114–137 [cit. 2020-06-05]. DOI: 10.14687/ijhs.v11i2.2866. ISSN 2458-9489. Dostupné z: https://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/issue/view/31. LOUIS, Karen Seashore. Effects of Teacher Quality of Work Life in Secondary Schools on Commitment and Sense of Efficacy. School Effectiveness and School Improvement [online]. 1998, 9(1), 1–27 [cit. 2020-06-05]. DOI: 10.1080/0924345980090101. ISSN 1744-5124. Dostupné z: https://www-tandfonline-com.ezproxy.is.cuni.cz/doi/abs/10.1080/0924345980090101. MARTEL, Jean-Pierre a Gilles DUPUIS. Quality of Work Life: Theoretical and Methodological Problems, and Presentation of a New Model and Measuring Instrument. Social Indicators Research [online]. 2006, 77(2), 333–368 [cit. 2020-04-26]. DOI: 10.1007/s11205-004-5368-4. ISSN 0303-8300. Dostupné z: http://link.springer.com/10.1007/s11205-004-5368-4. OECD. Education at a Glance 2019: OECD Indicators. [online]. OECD, 2019 [cit. 2020-06-08]. Dostupné z: https://www.oecd.org/education/education-at-a-glance/EAG2019_CN_CZE.pdf. PAULÍK, Karel. Psychologické aspekty pracovní spokojenosti učitelů. Ostrava: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 1999. ISBN 80-7042-550-4. SVOBODOVÁ, Lenka a Jiří VINOPAL. Kvalita pracovního života v České republice [online]. Česká republika: Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v.v.i. a Sociologický ústav AV ČR, 2015 [cit. 2020-07-14]. Dostupné z: http://kvalitapracovnihozivota.vubp.cz/. VAN DER DOEF, Margot a Stan MAES. Teacher-specific quality of work versus general quality of work assessment: A comparison of their validity regarding burnout, (psycho)somatic well-being and job satisfaction. Anxiety, Stress and Coping [online]. 2002, 15(4), 327–344 [cit. 2020-06-08]. DOI: 10.1080/1061580021000056500. ISSN 1477-2205. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1061580021000056500. VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-082. VINOPAL, Jiří. Indikátor subjektivní kvality pracovního života. Sociologický časopis [online]. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2011, 47(5), 937–965 [cit. 2020-06-05]. ISSN 0038-0288. Dostupné z: http://eds.b.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=2&sid=502a0668-c276-487f-a86d-04ce35b41361%40pdc-v-sessmgr04. WALTON, Richard E. Quality of Working Life: What Is It? Sloan Management Review [online]. 1973, 15(1), 11–21 [cit. 2020-06-08]. ISSN 0019-848X. Dostupné z: https://search.proquest.com/openview/05174145ee53de19223eae9febab8ba8/1?pq-origsite=gscholar&cbl=35193. ZIN, Razali Mat. Perception of Professional Engineers toward Quality of Worklife and Organizational Commitment: A Case Study. Gadjah Mada International Journal of Business [online]. 2004, 6(3), 323–334 [cit. 2020-06-05]. DOI: 10.22146/gamaijb.5553. ISSN 1411-1128. Dostupné z: http://eds.b.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=0&sid=714decb4-e9da-4f3a-86f0-a164f831135b%40pdc-v-sessmgr03. |