Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Kvalita pracovního života učitelů gymnázií
Název práce v češtině: Kvalita pracovního života učitelů gymnázií
Název v anglickém jazyce: Quality of Work Life of Grammar School Teachers
Klíčová slova: kvalita života|kvalita práce|kvalita pracovního života|subjektivní kvalita pracovního života|pracovní spokojenost|učitelé gymnázií|učitelé víceletých gymnázií
Klíčová slova anglicky: quality of life|job quality|quality of work life|quality of working life|subjective quality of working life|job satisfaction|grammar school teachers|multi-year grammar school teachers
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: PhDr. Mgr. Renata Kocianová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 29.06.2020
Datum zadání: 29.06.2020
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 30.07.2020
Datum a čas obhajoby: 07.09.2020 12:00
Datum odevzdání elektronické podoby:03.08.2020
Datum proběhlé obhajoby: 07.09.2020
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Helena Záškodná, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je analýza specifik práce učitelů gymnázií a zpracování kvality pracovního života učitelů čtyřletých a víceletých gymnázií na základě poznatků o učitelské profesi a východisek ke konceptům kvality pracovního života. Pozornost bude nejprve věnována východiskům a konceptům kvality pracovního života a nástrojům jejího měření. Dále se bude práce zabývat charakteristickými znaky profese učitele a současnými problémy učitelské profese v České republice. Součástí práce bude kvantitativní dotazníkové šetření, jehož cílem bude změření kvality pracovního života vzorku učitelů pražských gymnázií. Empirické šetření bude realizováno s využitím metodiky Subjektivního indikátoru kvality pracovního života (Vinopal, 2011).

Předběžná struktura práce:
1 Kvalita pracovního života
1.1. Východiska a koncepty kvality pracovního života
1.2. Nástroje měření kvality pracovního života
2 Profese učitele
2.1 Charakteristické znaky učitelství
2.2 Problémy učitelské profese v České republice
3 Analýza specifik práce učitelů gymnázií a kvalita jejich pracovního života
3.1 Specifika práce učitelů gymnázií
3.2 Kvalita pracovního života učitelů gymnázií
4 Empirické šetření: Kvalita pracovního života učitelů čtyřletých a víceletých gymnázií v Praze
Seznam odborné literatury
AKAR, Huseyin. The Relationships between Quality of Work Life, School Alienation, Burnout, Affective Commitment and Organizational Citizenship: A Study on Teachers. European Journal of Educational Research [online]. 2018, 7(2), 169–180 [cit. 2020-06-05]. ISSN 2165-8714. Dostupné z: https://www.eu-jer.com/volume7-issue2.html.

BALARAM, Bora, Saumendra DAS a Murthy VISNU. Quality of Work Life – A Literature Review. International Journal in Management and Social Science [online]. 2015, 3(3), 106–115 [cit. 2020-03-03]. ISSN 2321-1784. Dostupné z: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2592416.

BALEGHIZADEH, Sasan a Yahya GORDANI. Motivation and Quality of Work Life among Secondary School EFL Teachers. Australian Journal of Teacher Education [online]. 2012, 37(7), 30-42 [cit. 2019-06-30]. DOI: http://dx.doi.org/10.14221/ajte.2012v37n7.8. ISSN 0313-5373. Dostupné z: https://ro.ecu.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=1893&context=ajte.

ČERVENKA, Jan. Spokojenost s celkovým pracovním životem: co představuje a s čím souvisí? Naše společnost [online]. 2015, 13(1), 34–43 [cit. 2020-04-10]. DOI: http://dx.doi.org/10.13060/1214438X.2015.1.13.207. ISSN 1214-438X. Dostupné z: https://cvvm.soc.cas.cz/cz/casopis-nase-spolecnost/prehled-clanku/73-2015-1/1915-spokojenost-s-celkovym-pracovnim-zivotem-co-predstavuje-a-s-cim-souvisi.

DVOŘÁKOVÁ, Zuzana. Rovnováha mezi pracovním a osobním životem. [online]. Dostupné z: http://nezavisleodborytesco.blogspot.cz/2011/04/rovnovaha-mezi-pracovnim-osobnim.html.

EVROPSKÁ KOMISE. Profese učitele v Evropě: praxe, názory a přístupy [online]. Lucemburk: Úřad pro publikace Evropské unie, 2015 [cit. 2020-06-08]. Zpráva Eurydice. DOI: doi:10.2797/640917. ISBN 978-92-9492-089-8. Dostupné z: http://www.map2030.cz/evt_file.php?file=769.

GAYATHIRI, R. a Lalitha RAMAKRISHNAN. Quality of Work Life: Linkage with Job Satisfaction and Performance. International Journal of Business and Management Invention [online]. 2013, 2(1), 1–8 [cit. 2020-06-05]. ISSN 2319-8028. Dostupné z: https://pdfs.semanticscholar.org/6aa9/e139bbbc2cb7cb8fa0e2d5e287b7eeebeb8f.pdf.

ILGAN, Abdurrahman, Atakan ATA, Sally J. ZEPEDA a Oyku OZU-CENGIZ. Validity and reliability study of Quality of School Work Life (QSWL) scale. International Journal of Human Sciences [online]. 2014, 11(2), 114–137 [cit. 2020-06-05]. DOI: 10.14687/ijhs.v11i2.2866. ISSN 2458-9489. Dostupné z: https://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/issue/view/31.
LOUIS, Karen Seashore. Effects of Teacher Quality of Work Life in Secondary Schools on Commitment and Sense of Efficacy. School Effectiveness and School Improvement [online]. 1998, 9(1), 1–27 [cit. 2020-06-05]. DOI: 10.1080/0924345980090101. ISSN 1744-5124. Dostupné z: https://www-tandfonline-com.ezproxy.is.cuni.cz/doi/abs/10.1080/0924345980090101.

MARTEL, Jean-Pierre a Gilles DUPUIS. Quality of Work Life: Theoretical and Methodological Problems, and Presentation of a New Model and Measuring Instrument. Social Indicators Research [online]. 2006, 77(2), 333–368 [cit. 2020-04-26]. DOI: 10.1007/s11205-004-5368-4. ISSN 0303-8300. Dostupné z: http://link.springer.com/10.1007/s11205-004-5368-4.

OECD. Education at a Glance 2019: OECD Indicators. [online]. OECD, 2019 [cit. 2020-06-08]. Dostupné z: https://www.oecd.org/education/education-at-a-glance/EAG2019_CN_CZE.pdf.

PAULÍK, Karel. Psychologické aspekty pracovní spokojenosti učitelů. Ostrava: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 1999. ISBN 80-7042-550-4.

SVOBODOVÁ, Lenka a Jiří VINOPAL. Kvalita pracovního života v České republice [online]. Česká republika: Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v.v.i. a Sociologický ústav AV ČR, 2015 [cit. 2020-07-14]. Dostupné z: http://kvalitapracovnihozivota.vubp.cz/.

VAN DER DOEF, Margot a Stan MAES. Teacher-specific quality of work versus general quality of work assessment: A comparison of their validity regarding burnout, (psycho)somatic well-being and job satisfaction. Anxiety, Stress and Coping [online]. 2002, 15(4), 327–344 [cit. 2020-06-08]. DOI: 10.1080/1061580021000056500. ISSN 1477-2205. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1061580021000056500.

VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-082.

VINOPAL, Jiří. Indikátor subjektivní kvality pracovního života. Sociologický časopis [online]. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2011, 47(5), 937–965 [cit. 2020-06-05]. ISSN 0038-0288. Dostupné z: http://eds.b.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=2&sid=502a0668-c276-487f-a86d-04ce35b41361%40pdc-v-sessmgr04.

WALTON, Richard E. Quality of Working Life: What Is It? Sloan Management Review [online]. 1973, 15(1), 11–21 [cit. 2020-06-08]. ISSN 0019-848X. Dostupné z: https://search.proquest.com/openview/05174145ee53de19223eae9febab8ba8/1?pq-origsite=gscholar&cbl=35193.

ZIN, Razali Mat. Perception of Professional Engineers toward Quality of Worklife and Organizational Commitment: A Case Study. Gadjah Mada International Journal of Business [online]. 2004, 6(3), 323–334 [cit. 2020-06-05]. DOI: 10.22146/gamaijb.5553. ISSN 1411-1128. Dostupné z: http://eds.b.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=0&sid=714decb4-e9da-4f3a-86f0-a164f831135b%40pdc-v-sessmgr03.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK