Diagnostické možnosti měření empatie se zaměřením na českou adaptaci dotazníku A Questionnare of Cognitive and Affective Empathy
Název práce v češtině: | Diagnostické možnosti měření empatie se zaměřením na českou adaptaci dotazníku A Questionnare of Cognitive and Affective Empathy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Diagnostic methods of measuring empathy with focus on Czech adaptation of A Questionnare of Cognitive and Affective Empathy |
Klíčová slova: | empatie|psychometrie|multidimenzionální model|A Questionnaire of Cognitive and Affective Empathy |
Klíčová slova anglicky: | empathy|psychometrics|multidimensional model|A Questionnaire of Cognitive and Affective Empathy |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Eva Höschlová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 14.06.2020 |
Datum zadání: | 14.06.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 18.06.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 22.06.2021 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.05.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 22.06.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. et Mgr. Jan Jaroš, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem navrhované bakalářské práce je zmapovat možnosti měření empatie s důrazem na dotazník A Questionnaire of Cognitive and Affective Empathy. Projekt bakalářské práce navazuje na dílčí studie autora věnované právě této problematice.
Obsahem literárně přehledové části bude představení základních teoretických konceptů pojmu empatie, zmapování diagnostických možností jejího měření a vzájemné porovnání vybraných metod z hlediska uživatelského i psychometrického. Cílem empirické části bude přeložit A Questionnare of Cognitive and Affective Empathy do českého jazyka, přispět ke standardizaci této metody na české populaci a ověřit její základní psychometrické vlastnosti. Za tímto účelem práce poskytne přehled podobných studií téhož dotazníku v jiných jazykových verzích. Praktickým výstupem bude nová diagnostická metoda, kterou bude možno využívat k výzkumným účelům. |
Seznam odborné literatury |
Blair, R. (2005). Responding to the emotions of others: Dissociating forms of empathy through the study of typical and psychiatric populations. Consciousness and Cognition, 14(4), 698–718.https://10.1016/j.concog.2005.06.004
Coplan, A., Goldie P. (2011). Empathy: Psilosophical and Psychological Perspectives. Oxford: Oxford University Press. Cuff, B. M., Brown, S. J., Taylor, L., & Howat, D. J. (2014). Empathy: A Review of the Concept. Emotion Review, 8(2), 144–153.https://10.1177/1754073914558466 Decety J., Ickes W. (eds.) (2009). The Social Neuroscience of Empathy. Cambridge: MIT Press. Girolamo, M. D., Giromini, L., Winters, C. L., Serie, C. M. B., & Ruiter, C. D. (2017). The Questionnaire of Cognitive and Affective Empathy: A Comparison Between Paper-and-Pencil Versus Online Formats in Italian Samples. Journal of Personality Assessment, 101(2), 159–170.https://10.1080/00223891.2017.1389745 Myszkowski, N., Brunet-Gouet, E., Roux, P., Robieux, L., Malézieux, A., Boujut, E., & Zenasni, F. (2017). Is the Questionnaire of Cognitive and Affective Empathy measuring two or five dimensions? Evidence in a French sample. Psychiatry Research, 255, 292–296. doi:https://doi.org/10.1016/j.psychres.2017.05.047 Queirós, A., Fernandes, E., Reniers, R., Sampaio, A., Coutinho, J., & Seara-Cardoso, A. (2018). Psychometric properties of the questionnaire of cognitive and affective empathy in a Portuguese sample. Plos One, 13(6). https://doi. org/10.1371/journal.pone.0197755 Reniers, R. L. E. P., Corcoran, R., Drake, R., Shryane, N. M., & Völlm, B. A. (2011). The QCAE: A Questionnaire of Cognitive and Affective Empathy. Journal of Personality Assessment, 93(1), 84–95.https://doi.org/10.1080/00223891.2010.528484 |