Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Psychologické souvislosti edukačního procesu v laboratorních školách
Název práce v češtině: Psychologické souvislosti edukačního procesu v laboratorních školách
Název v anglickém jazyce: Psychological Context of Education Process in Laboratory Schools
Klíčová slova: laboratorní školy|Dewey|alternativní edukační koncepce|exekutivní funkce
Klíčová slova anglicky: Laboratory schools|Dewey|Alternative educational conceptions|Executive function
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 14.06.2020
Datum zadání: 14.06.2020
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 24.06.2020
Datum a čas obhajoby: 22.06.2021 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:11.05.2021
Datum proběhlé obhajoby: 22.06.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Sylvie Tichotová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude zevrubně popsat psychologické souvislosti (vývojové, diagnostické, neuropsychologické apod.), které jsou zakotveny v principech laboratorních škol.
Literárně přehledová část bude začínat krátkým přehledem o vzniku laboratorních škol a jeho pedagogicko-psychologických souvislostech. Následující kapitola přiblíží obecné principy laboratorních škol. Dále budou popsány konkrétní metody využívané v laboratorních školách a jejich psychologické souvislosti. Pro přehled aktuální podoby laboratorních škol naváže kapitola analyzující principy současných laboratorních škol. Závěr bude věnovaný principům a metodám konkrétních laboratorních škol v kontextu psychologie.

Návrh výzkumu se zaměří na analýzu fungování současných tuzemských škol a shrne a kategorizuje příklady dobré praxe, které v praxi naplňují teoreticky popsané psychologické koncepty.
Cílem výzkumu je srovnání výstupů dětí docházejících do laboratorní školy a dětí ze školy využívající tradiční postupy výuky. Srovnání se zaměří na projevy a využití exekutivních funkcí při řešení studijního úkolu/problému.
Výzkum bude inspirován již realizovaným výzkumem. Jednotlivé úlohy budou gamifikovány a tematicky upraveny po vzoru herní situace tak, aby byly pro děti daného věku zajímavé.
Seznam odborné literatury
Aslan, S. & Aybek, B. (2020). Testing the effectiveness of interdisciplinary curriculum – based multicultural education on tolerance and critical thinking skill. International Journal of Education Methodology, 6(1), 43-55.

Carlson, J. S. & Wiedel, K. H. (2013). Cognitive Education: Constructivist Perspectives on Schooling, Assessment and Clinical Applications. Journal of Cognitive Education and Psychology, 12(1), 6-25.

Dewey, J. (2001). Democracy and Education. A Penn State Electronic Classics Series Publication: The Pennsylvania State University. Dostupné z https:// www.academia.edu /24704521/ Democracy and_Education_A_Penn_State_Electronic_Classics_Series_Publication.

Goldstein, S., & Naglieri, J. A. (2014). Handbook of executive functioning. New York, NY: Springer.

Howie, D. (2011). Teaching Students Thinking Skills and Strategies. London and Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers.

Schwartz, M. & Gerlach, J. (2011). The Birth of a Field and the Rebirth of the Laboratory School. Educational Philosophy and Theory, 43(1), 67-75.

Til, W. V. (1969). The Laboratory School: Its Rise And Fall?. Indiana State University and Laboratory Schools Administrators Association. Dostupné z https:// files.eric.ed.gov /fulltext/ ED034703.pdf.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK