Klima školní třídy a vnímaná akademická účinnost žáků na střední škole
Název práce v češtině: | Klima školní třídy a vnímaná akademická účinnost žáků na střední škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Climate of school class and academic self-efficacy of high school students |
Klíčová slova: | Vnímaná akademická účinnost|vnímaná osobní účinnost|třídní klima|student|učitel|škola|rodič|pedagog|Dotazník sociálního klimatu školní třídy|Dotazník studijních zkušeností |
Klíčová slova anglicky: | Academic self-efficacy|Self-efficacy|Classroom climate|Student|Teacher|School|Parent|Pedagogue|Classroom Environment Scale|The Study Experience Questionnaire |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 14.06.2020 |
Datum zadání: | 14.06.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 18.06.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 02.09.2021 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 25.07.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 02.09.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. David Čáp, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem bakalářské práce je popsat vybrané psychologické poznatky, které souvisí s problematikou klimatu školní třídy a vnímané akademické účinností žáků a navrhnout výzkum, který by sledoval souvislost mezi klimatem ve školní třídě a vnímanou akademickou účinností žáků na střední škole.
Teoretická část bakalářské práce je členěna na dvě hlavní části. První část se zabývá klimatem školní třídy a druhá vnímanou akademickou účinností žáků. První část popisuje znaky i další projevy související s klimatem školní třídy. Dále charakterizuje aktéry tohoto školního fenoménu a jejich působení na utváření a rozvoj klimatu školní třídy. Také popisuje kvantitativní i kvalitativní metody zkoumající třídní klima. V druhé části zabývající se vnímanou akademickou účinností žáků je vymezena vnímaná osobní účinnost a vnímaná akademická účinnost. Pojednává o jejich zdrojích, zabývá se rolí pedagoga při rozvoji vnímané akademické účinnosti žáků. Dále pojednává o žácích, o vývoji jejich vnímané akademické účinnosti a například o tom, jak je vnímaná akademická účinnost ovlivňuje. Také popisuje problematiku měření vnímané akademické účinnosti. Empirická část této bakalářské práce se věnuje návrhu výzkumu. Jeho cílem je hledání souvislosti mezi klimatem třídy a vnímané akademické účinnosti žáků středních škol. Výzkum počítá a kvantitativním designem, ve kterém jsou data získávány pomocí dotazování (zřejmě Dotazník CES a Dotazník studijních zkušeností). Soubor respondentů tvoří žáci středních škol. Projekt bakalářské práce má přispět k poznatkům o vnímané akademické účinností žáků středních škol a úloze klimatu školní třídy pro podporu jejich školní úspěšnosti. |
Seznam odborné literatury |
Čapek, R. (2010). Třídní klima a školní klima. Praha: Grada.
Draberová, J. (2018). Vnímaná akademická účinnost žáků středních škol (Disertační práce). Praha: FF UK. Honicke, T., & Broadbent, J. (2016). The influence of academic self-efficacy on academic performance: A systematic review. Educational Research Review, 17, 63-84. Huang, C. (2013). Gender differences in academic self-efficacy: A meta-analysis. European Journal of Psychology of Education, 28, 1-35. Krejčová, L. (2011). Psychologické aspekty vzdělávání dospívajících. Praha: Grada. Šeďová, K., Šalamounová, Z., Švaříček, R., Sedláček, M., Majcík, M., & Navrátilová, J. (2020). Výuková komunikace. Brno: Masarykova univerzita. |