Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Řeč otců orientovaná na dítě v českojazyčném prostředí
Název práce v češtině: Řeč otců orientovaná na dítě v českojazyčném prostředí
Název v anglickém jazyce: Fathers' Infant‐Directed Speech in the Czech language environment
Klíčová slova: řeč otce orientovaná na dítě|osvojování jazyka|otec|dítě|český jazyk
Klíčová slova anglicky: father´s infant-directed speech|language acquisition|father|child|Czech
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: Kateřina Chládková, M.A., Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 12.06.2020
Datum zadání: 26.06.2020
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 24.09.2020
Datum a čas obhajoby: 11.09.2023 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:26.07.2023
Datum proběhlé obhajoby: 11.09.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je popsat, čím se vyznačuje řeč otců v komunikaci s dítětem (kojencem) v českojazyčném prostředí. První, teoretická, část práce definuje základní teoretické pojmy a shrnuje výsledky dosavadních výzkumů, které se zabývají principy osvojování jazyka dítětem a vymezují základní znaky řeči orientované na dítě a její přínos pro raný jazykový vývoj. Druhou, praktickou, část práce tvoří analýza audionahrávek přirozené komunikace matek a otců jednak s jejich dítětem a jednak s dospělou osobou. Práce – první svého druhu v českojazyčném prostředí – přináší popis lexikálních a pragmatických znaků řeči směřované na dítě, které jsou specifické pro mluvu otců.
V teoretické části studentka nabídne přehled a zhodnocení relevantní odborné literatury. Studentka práce bude vycházet zejména z cizojazyčné (anglicky psané) literatury, která popisuje a srovnává řeč orientovanou na dítě u matek a otců, a to v jazycích jiných než čeština, zejména v hojně zkoumaných varietách angličtiny. Na základě těchto předchozích poznatků studentka formuluje predikce o řeči orientované na dítě u otců v českojazyčném prostředí. V praktické části se studentka zaměří zejména na pragmatické a lexikální jevy v řeči otců a jejich srovnání s řečí matek. Studentka provede anotaci dat (dříve) sesbíraných od 20 otců a 20 matek v komunikaci (popis předmětů a činností) s jejich vlastním dítětem a s jinou dospělou osobou. Komplexitu lexikálních a pragmatických jevů srovná napříč pohlavími a mluvními styly. Vyvodí závěry o charakteru české otcovské mluvy, vztáhne je zpět k predikcím, a srovná je s poznatky předchozích výzkumů z cizích jazyků. Závěr práce bude obsahovat zamyšlení se nad možnými přínosy specifických rysů otcovské mluvy pro jazykový vývoj dítěte.
Seznam odborné literatury
Barton, M. E., & Tomasello, M. (1994). The rest of the family: The role of fathers and siblings in early language development. In C. Gallaway & B. Richards (Eds.), Input and interaction in language acquisition (pp. 109–134). New York, NY: Cambridge University Press.
BLOOM, Paul: Jak se děti učí významu slov. Přeložil Jan Chromý. Praha: Karolinum, 2015.
Bryant, G., & Barrett, H. C. (2007). Recognizing intentions in infant‐directed speech: Evidence for universals. Psychological Science, 18, 746– 751.
Fernald, A., Taeschner, T., Dunn, J., Papousek, M., de Boysson‐Bardies, B., & Fukui, I. (1989). A cross‐language study of prosodic modifications in mothers' and fathers' speech to preverbal infants. Journal of Child Language, 16, 447– 501.
Fernández, E. M., & Cairns, H. S.: Základy psycholingvistiky. Přeložil Jan Chromý. Praha: Karolinum, 2014. Lingvistika.
Fouts, H. N. (2008). Father involvement with young children among the Aka and Bofi foragers. CrossCultural Research, 42, 290– 312.
Gleason, J. B. (1975). Fathers and other strangers: Men's speech to young children. In D.P. Dato (Ed.), Language and Linguistics, (pp. 289– 297). Washington, D.C.: Georgetown University Press.
Kaplan, P. S., Sliter, J. K., & Burgess, A. P. (2007). Infant‐directed speech produced by fathers with symptoms of depression: Effects on infant associative learning in a conditioned‐attention paradigm. Infant Behavior and Development, 30, 535– 545.
Keller, H., Kärtner, J., Borke, J., Yovsi, R., & Kleis, A. (2005). Parenting styles and the development of the categorical self: A longitudinal study on mirror self‐recognition in Cameroonian Nso and German families. International Journal of Behavioral Development, 29, 496– 504.
Malin, J. L., Karberg, E., Cabrera, N. J., Rowe, M., Cristaforo, T., & Tamis‐LeMonda, C. S. (2012). Father–toddler communication in low‐income families: The role of paternal education and depressive symptoms. Family Science, 3, 155– 163.
McLaughlin, B., White, D., McDevitt, T., & Raskin, R. (1983). Mothers' and fathers' speech to their young children: Similar or different? Journal of Child Language, 10, 245– 252.
Mehler, J., Bertoncini, J., Barrière, M., & Jassik‐Gerschenfeld, D. (1978). Infant recognition of mother's voice. Perception, 7, 491– 497.
Nelson, D. G. K., Hirsh‐Pasek, K., Jusczyk, P. W., & Cassidy, K. W. (1989). How the prosodic cues in motherese might assist language learning. Journal of Child Language, 16, 55– 68.
Papoušek, M., Papoušek, H., & Haekel, M. (1987). Didactic adjustments in fathers' and mothers' speech to their 3‐month‐old infants. Journal of Psycholinguistic Research, 16, 491– 516.
Pancsofar, N., & Vernon‐Feagans, L.; The Family Life Project Investigators (2010). Fathers' early contributions to children's language development in families from low‐income rural communities. Early Childhood Research Quarterly, 25, 450– 463.
Pegg, J. E., Werker, J. F., & McLeod, P. J. (1992). Preference for infant‐directed over adult‐directed speech: Evidence from 7‐week‐old infants. Infant Behavior and Development, 15, 325–345.
Rondal, J. A. (1980). Fathers' and mothers' speech in early language development. Journal of Child Language, 7, 353–369:
Rowe, M. L., Coker, D., & Pan, B. A. (2004). A comparison of fathers' and mothers' talk to toddlers in low income families. Social Development, 13, 278–291:
Tomasello, M. (2009). Constructing a language: A usagebased theory of language acquisition. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Warren‐Leubecker, A., & Bohannon, III, J. N. (1984). Intonation patterns in child‐directed speech: Mother‐father differences. Child Development, 55, 1379–1385:
Werker, J. F., & McLeod, P. J. (1989). Infant preference for both male and female infant‐directed talk: A developmental study of attentional and affective responsiveness. Canadian Journal of Psychology, 43, 230–246:
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK