Porozumění vlastním emocím u předškolních dětí a možnosti jeho rozvoje
Název práce v češtině: | Porozumění vlastním emocím u předškolních dětí a možnosti jeho rozvoje |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Understanding of Own Emotions in Preschool Children and Possibilities of Its Development |
Klíčová slova: | Porozumění emocím|předškolní děti|emoční inteligence|kvalitativní výzkum|Emušáci |
Klíčová slova anglicky: | Understanding emotions|preschool children|emotional intelligence|qualitative research|Emušáci |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. David Čáp, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 07.06.2020 |
Datum zadání: | 07.06.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 16.06.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 13.09.2021 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 24.07.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.09.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. et Mgr. Lea Takács, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je popsat charakteristiky vývoje porozumění vlastním emocím u předškolních dětí a možnosti, kterými můžeme dětem pomoci tuto dovednost rozvíjet.
Obsahem teoretické části bude vymezení pojmu emoční inteligence a všech jejích složek s důrazem na uvědomování a porozumění vlastním emocím. Dále bude následovat popis období předškolního věku se zaměřením na vývoj emoční inteligence a zejména vnímání a pochopení vlastních emocí. V neposlední řadě bude teoretická část pojednávat o možnostech rozvoje této dovednosti a aspektech, které k tomuto rozvoji dopomáhají. Výzkumná část bude zahrnovat vzorek dvou paralelních předškolních tříd, z nichž jedna bude tvořit experimentální skupinu a druhá kontrolní. Bude použit design opakovaných měření, tedy pre-test a post-test, v rámci kterých budou děti testovány subtestem Sociálně-emoční kompetence z IDS-P. Mezi měřeními budu po dobu 2–3 měsíců pravidelně docházet mezi experimentální skupinu a budu s ní provádět aktivity zaměřené na rozvoj porozumění emocím. Výsledky výzkumu přispějí k pochopení významu aktivit zaměřených na rozvoj dovednosti porozumění vlastním emocím. |
Seznam odborné literatury |
Shapiro, L. E. (2009). Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha: Portál.
Šulová, L., & Zaouche-Gaudron, Ch. (2003). Předškolní dítě a jeho svět. Praha: Karolinum. Wellman, H. M., Phillips, A. T., & Rodriguez, T. (2000). Young Children’s Understanding of Perception, Desire, and Emotion. Child Development, 71(4), 895–912. Cooke, J. E., Stuart-Parrigon, K. L., Movahed-Abtahi, M., Koehn, A. J., & Kerns, K. A. (2016). Children’s Emotion Understanding and Mother–Child Attachment: A Meta-Analysis. Emotion, 16(8), 1102–1106. Kårstad, S. B., Wichstrøm, L., Reinfjell, T., Belsky, J., Berg-Nielsen, T. S. (2015). What enhances the development of emotion understanding in young children? A longitudinal study of interpersonal predictors. British Journal of Developmental Psychology, 33(3), 340–354. |