Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Porozumění vlastním emocím u předškolních dětí a možnosti jeho rozvoje
Název práce v češtině: Porozumění vlastním emocím u předškolních dětí a možnosti jeho rozvoje
Název v anglickém jazyce: Understanding of Own Emotions in Preschool Children and Possibilities of Its Development
Klíčová slova: Porozumění emocím|předškolní děti|emoční inteligence|kvalitativní výzkum|Emušáci
Klíčová slova anglicky: Understanding emotions|preschool children|emotional intelligence|qualitative research|Emušáci
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: PhDr. David Čáp, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 07.06.2020
Datum zadání: 07.06.2020
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 16.06.2020
Datum a čas obhajoby: 13.09.2021 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:24.07.2021
Datum proběhlé obhajoby: 13.09.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. et Mgr. Lea Takács, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je popsat charakteristiky vývoje porozumění vlastním emocím u předškolních dětí a možnosti, kterými můžeme dětem pomoci tuto dovednost rozvíjet.
Obsahem teoretické části bude vymezení pojmu emoční inteligence a všech jejích složek s důrazem na uvědomování a porozumění vlastním emocím. Dále bude následovat popis období předškolního věku se zaměřením na vývoj emoční inteligence a zejména vnímání a pochopení vlastních emocí. V neposlední řadě bude teoretická část pojednávat o možnostech rozvoje této dovednosti a aspektech, které k tomuto rozvoji dopomáhají.

Výzkumná část bude zahrnovat vzorek dvou paralelních předškolních tříd, z nichž jedna bude tvořit experimentální skupinu a druhá kontrolní. Bude použit design opakovaných měření, tedy pre-test a post-test, v rámci kterých budou děti testovány subtestem Sociálně-emoční kompetence z IDS-P. Mezi měřeními budu po dobu 2–3 měsíců pravidelně docházet mezi experimentální skupinu a budu s ní provádět aktivity zaměřené na rozvoj porozumění emocím.
Výsledky výzkumu přispějí k pochopení významu aktivit zaměřených na rozvoj dovednosti porozumění vlastním emocím.
Seznam odborné literatury
Shapiro, L. E. (2009). Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha: Portál.

Šulová, L., & Zaouche-Gaudron, Ch. (2003). Předškolní dítě a jeho svět. Praha: Karolinum.

Wellman, H. M., Phillips, A. T., & Rodriguez, T. (2000). Young Children’s Understanding of Perception, Desire, and Emotion. Child Development, 71(4), 895–912.

Cooke, J. E., Stuart-Parrigon, K. L., Movahed-Abtahi, M., Koehn, A. J., & Kerns, K. A. (2016). Children’s Emotion Understanding and Mother–Child Attachment: A Meta-Analysis. Emotion, 16(8), 1102–1106.

Kårstad, S. B., Wichstrøm, L., Reinfjell, T., Belsky, J., Berg-Nielsen, T. S. (2015). What enhances the development of emotion understanding in young children? A longitudinal study of interpersonal predictors. British Journal of Developmental Psychology, 33(3), 340–354.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK