Vývoj profesní identity začínajících učitelů
Název práce v češtině: | Vývoj profesní identity začínajících učitelů |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Development of Proffesional Identity of Beggining Teachers |
Klíčová slova: | začínající učitel|profesní identita|profesní vývoj |
Klíčová slova anglicky: | Beginning Teacher|Professional Identity|Professional Development |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Eva Šírová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 04.06.2020 |
Datum zadání: | 04.06.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 12.06.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 02.09.2022 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 24.07.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 02.09.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Ondřej Pešout, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je vymezení profesní identity začínajících učitelů a zmapování konfliktů a tenzí, se kterými se začínající učitelé potýkají při utváření své profesní identity. V literárně přehledové části bude uvedeno pojmové zarámování tématu vývoje profesní identity u začínajících učitelů spolu s teoretickými východisky, o které se opírá výzkumná část práce. Základními pilíři práce jsou profesní vývoj učitele, začínající učitel a profesní identita učitele, které budou dále představeny v samostatných kapitolách. Výzkum bude realizován metodou rozhovoru a dotazníkového šetření. Cílem kvalitativní části výzkumu bude zjistit, jaké byly začátky učitele a představa učitele o práci před nástupem do zaměstnání a jaká je v současnosti. Pomocí dotazníku budeme zjišťovat, jaká doporučení by dali žáci začínajícím učitelům a jak žáci své učitele vnímají. Respondenty kvalitativní části výzkumu budou učitelé čtyřletého gymnázia s různou délkou pedagogické praxe a specializací. Respondenti pro kvantitativní část výzkumu budou studenti čtyřletých gymnázií. Výsledky výzkumu by mohly přinést podrobnější informace a náhled do problematiky utváření profesní identity začínajících učitelů a napomoci tak ke kvalitnější a promyšlenější podpoře začínajících učitelů na školách jako prevence před jejich předčasným odchodem do jiné profese. |
Seznam odborné literatury |
Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál. Podlahová, L. (1998). Pedagogická praxe: Průvodce pro současné studenty a budoucí učitele. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého. Podlahová, L. (2004). První kroky učitele. Praha: Triton. Průcha, J. (2000). Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. Praha: Portál. Šimoník, O. (1994). Začínající učitel. Brno: Masarykova univerzita. |