Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Jazyk českých internetových influencerů
Název práce v češtině: Jazyk českých internetových influencerů
Název v anglickém jazyce: The Language of Czech Influencers on the Internet
Klíčová slova: Online sociální sítě|YouTube|youtuberka|internetová komunikace|mluvený projev|jazyková analýza
Klíčová slova anglicky: online social networks|YouTube|youtuber|internet communication|spoken language|language analysis
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Petr Mareš, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 01.06.2020
Datum zadání: 16.06.2020
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 22.06.2020
Datum a čas obhajoby: 02.09.2022 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:27.07.2022
Datum proběhlé obhajoby: 02.09.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
1) Prostudovat odbornou literaturu věnovanou otázkám komunikace na internetu, zejména způsobům užívání mluveného jazyka. Je třeba seznámit se s dosavadním českým zpracováním problematiky a výběrově s relevantními pracemi zahraničními. Dále je třeba prostudovat výklady o prostředcích sloužících k persvazi, respektive k manipulaci. Na tomto základě formulovat výchozí teze a hypotézy týkající se zacházení s jazykem u českých influencerů.
2) Sestavit korpus videí, jejichž jazyková složka bude předmětem analýzy. Počítá se s těmito zásadami výběru: Zdrojem materiálu budou videa českých influencerů umístěná na internetu (YouTube). Influenceři budou rozděleni do tří skupin podle věku (do 20 let, 21– 30 let, nad 30 let). Východiskem pro analýzu budou vždy tři videa od pěti reprezentantů každé skupiny.
3) Vytvořit transkripty mluvené řeči ve vybraných videích.
4) Popsat a klasifikovat charakteristické rysy jazyka jednotlivých influencerů: mj. uplatnění spisovnosti a nespisovnosti, expresivity, slangu, hry s jazykem a intertextových odkazů, cizojazyčných prvků (anglicismy).
5) Charakterizovat texty z hlediska funkcí uplatňovaných v komunikaci (funkce sdělovací, persvazivní, kontaktová, expresivní – sebeprezentace autorů).
6) Porovnat jazykové vyjadřování jednotlivých influencerů s přihlédnutím k věkovým skupinám.
7) Formulovat závěry týkající se individuálních a věkových rozdílů v jazykovém projevu influencerů.
Seznam odborné literatury
Bednář, Vojtěch: Internetová publicistika. Praha: Grada Publishing 2011.
Benson, Phil: The Discourse of YouTube: Multimodal Text in a Global Context. New York – London: Routledge 2017.
Blinka, Lukáš: Online závislosti: jednání jako droga?: online hry, sex a sociální sítě: diagnostika závislosti na internetu: prevence a léčba. Praha: Psyché (Grada) 2015.
Boyd, Danah: Je to složitější: sociální život teenagerů na sociálních sítích. Praha: Akropolis 2017.
Burgess, Jean – Green, Joshua: YouTube: Online Video and Participatory Culture. Cambridge: Polity Press 2018.
Crystal, David: Internet Linguistics: A Student Guide. London – New York: Routledge 2011.
Čmejrková, Světla – Hoffmannová, Jana (eds.): Mluvená čeština: hledání funkčního rozpětí. Praha: Academia 2011.
Hoffmannová, Jana et al.: Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia 2016.
Hoffmannová, Jana – Homoláč, Jiří – Mrázková, Kamila (eds.): Syntax mluvené češtiny. Praha: Academia 2019.
Chvála, Tomáš (ed.): Já Jů Tuber: sepsáno Jů Tubery 1–4. Praha: CooBoo 2015–2017.
Chýlová, Helena: Dynamika jazyka současných vlogerů a youtuberů. In: Ondřej Bláha (ed.), Spisovná čeština a jazyková kultura 2018. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci 2018, s. 60–70.
Jandová, Eva: Konverzace na WWW chatu. Ostrava: Ostravská univerzita 2006.
Jandová, Eva et al.: Čeština na WWW chatu. Ostrava: Ostravská univerzita 2006.
Rettberg, Walker Jill: Blogging: digital media and society series. Cambridge: Polity
Press 2008.
Srpová, Hana et al.: Od informace k reklamě. Ostrava: Ostravská univerzita 2007.
Vepřek, Jarmil: Čeština na blogu. In: Karlík, Petr – Nekula, Marek – Pleskalová, Jana (eds.): Nový encyklopedický slovník češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny 2016, s. 255. Též online: https://www.czechency.org/slovnik/%C4%8CE%C5%A0TINA%20NA%20BLOGU.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK