Kognitivní přístup ke vzdělávání
Název práce v češtině: | Kognitivní přístup ke vzdělávání |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Cognitive approach to education |
Klíčová slova: | kognitivní přístup ke vzdělávání|tradiční přístup ke vzdělávání|vzdělávání|kognitivní schopnosti |
Klíčová slova anglicky: | cognitive approach to education|traditional approach to education|education|cognitive abilities |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 26.05.2020 |
Datum zadání: | 26.05.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 12.06.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 17.06.2022 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 10.05.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 17.06.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Hana Tomášková, M.Sc. |
Zásady pro vypracování |
Cílem bakalářské práce je představit kognitivní přístup ke vzdělávání a navrhnout výzkumný design, který se zaměří na implementaci kognitivního přístupu do výuky a jeho účinnost. V literárně přehledové části práce charakterizuje, co je kognitivní přístup, z jakých teoretických koncepcí vychází. Zmíní jeho historické kořeny a uvede jeho praktické využití. Dále definuje některé kognitivní procesy, které se školním učením úzce souvisí, a na závěr porovná tradiční přístup ke vzdělávání s tímto kognitivním.
V druhé části práce bude navržen kvaziexperiment, který porovná úspěšnost žáků v deseti 4. třídách ZŠ v závislosti na typu jejich edukace: tradiční výuka versus výuka formou podpory kognice. Přínosem takto navrženého výzkumu pro psychologickou praxi bude ověření, zda kognitivní přístup pomůže dětem lépe zvládat běžné myšlenkové operace a napomůže jim k jejich celkovému rozvoji. |
Seznam odborné literatury |
Feuerstein, R. & Feuerstein, R. S. & Falik, L. & Rand, Y. (2014). Vytváření a zvyšování kognitivní modifikovatelnosti. Praha: Karolinum.
Fisher, R. (2004). Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál. Gardner, H. (1983). Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. New York: Basic Books. Krejčová, L. (2013). Žáci potřebují přemýšlet. Praha: Portál. Piaget, J. (1969). The Language and Thought of the Child. London: Routledge and Kegan Paul. Sternberg, R. J. (2013). What is cognitive education? Journal of Cognitive Education and Psychology, 12 (1), 45-58. Vygotskij, L. S. (2017). Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál. |