Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Kognitivní přístup ke vzdělávání
Název práce v češtině: Kognitivní přístup ke vzdělávání
Název v anglickém jazyce: Cognitive approach to education
Klíčová slova: kognitivní přístup ke vzdělávání|tradiční přístup ke vzdělávání|vzdělávání|kognitivní schopnosti
Klíčová slova anglicky: cognitive approach to education|traditional approach to education|education|cognitive abilities
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 26.05.2020
Datum zadání: 26.05.2020
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 12.06.2020
Datum a čas obhajoby: 17.06.2022 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:10.05.2021
Datum proběhlé obhajoby: 17.06.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Hana Tomášková, M.Sc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je představit kognitivní přístup ke vzdělávání a navrhnout výzkumný design, který se zaměří na implementaci kognitivního přístupu do výuky a jeho účinnost. V literárně přehledové části práce charakterizuje, co je kognitivní přístup, z jakých teoretických koncepcí vychází. Zmíní jeho historické kořeny a uvede jeho praktické využití. Dále definuje některé kognitivní procesy, které se školním učením úzce souvisí, a na závěr porovná tradiční přístup ke vzdělávání s tímto kognitivním.
V druhé části práce bude navržen kvaziexperiment, který porovná úspěšnost žáků v deseti 4. třídách ZŠ v závislosti na typu jejich edukace: tradiční výuka versus výuka formou podpory kognice.

Přínosem takto navrženého výzkumu pro psychologickou praxi bude ověření, zda kognitivní přístup pomůže dětem lépe zvládat běžné myšlenkové operace a napomůže jim k jejich celkovému rozvoji.
Seznam odborné literatury
Feuerstein, R. & Feuerstein, R. S. & Falik, L. & Rand, Y. (2014). Vytváření a zvyšování kognitivní modifikovatelnosti. Praha: Karolinum.

Fisher, R. (2004). Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál.

Gardner, H. (1983). Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. New York: Basic Books.

Krejčová, L. (2013). Žáci potřebují přemýšlet. Praha: Portál.

Piaget, J. (1969). The Language and Thought of the Child. London: Routledge and Kegan Paul.

Sternberg, R. J. (2013). What is cognitive education? Journal of Cognitive Education and Psychology, 12 (1), 45-58.

Vygotskij, L. S. (2017). Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK