Společné činnosti prarodičů a vnoučat
Název práce v češtině: | Společné činnosti prarodičů a vnoučat |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Shared activities between grandparents and grandchildren |
Klíčová slova: | společné činnosti|prarodiče|děti|edukační kontext |
Klíčová slova anglicky: | shared activities|grandparents|children|educational context |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 21.05.2020 |
Datum zadání: | 21.05.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 03.06.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 22.06.2021 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 30.04.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 22.06.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Hana Tomášková, M.Sc. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je zjistit vybrané charakteristiky interakce prarodičů a vnoučat při společných činnostech, zaměřit se na jejich význam pro prarodiče i pro dítě samotné. Dále zmapovat, co společné činnosti přinášejí dětem a co dospělým, s ohledem na vztahovou i obsahovou stránku společných činností. Prarodič je vnímán jako důležitý dospělý z rodiny, v edukačních souvislostech, s ohledem na kvalitu života dítěte i prarodiče.
Obsahem literárně přehledové části bude se z vybraných hledisek věnovat dětem na přelomu mladšího a staršího školního věku a jejich prarodičům. Dále bude práce věnována konkrétním činnostem, které vykonávají prarodiče a děti společně. Společné činnosti jsou jeden z efektivních edukačních prostředků, ať už záměrně či nezáměrně. Zahrnuje vzájemné působení lidí na sebe a obsah má zprostředkovaný sociální stránkou. Návrh výzkumu stanoví základní výzkumnou otázku: zda a jak společné činnosti ovlivňují rozvoj dítěte, jak působí na vzájemné vztahy s prarodiči. Dále se bude zabývat druhy společných činností. Design výzkumu bude smíšený, využije převážně metodu dotazování (dotazníky a rozhovory). Kvantitativní data budou sesbíraná ve škole od dětí ve věku 10-14 let. Práce se bude snažit přispět porozumění edukačním souvislostem ve vztahu mezi prarodičem a dítětem a poukázat na to, že společně strávený čas mezi dítětem a prarodičem je důležitý a aktivity, které spolu vykonávají a může příznivě působit na děti i dospělé |
Seznam odborné literatury |
Dytrych, Z., & Matějček, Z. (1997). Radosti a strasti prarodičů, aneb Když máme vnoučata. Grada.
Hauser-Schöner, I. (1996). Děti potřebují prarodiče. Praha: Portál. Lakó, H. J. (2014). The Issues of the Relationship of Grandparents and Grandchildren in the Light of Physical activity, European Journal of Mental Health, 9(02), 178-194. Možný, I. (2006). Rodina a společnost. Praha: SLON. Strašíková, B. (2004). V roli rodičů a prarodičů. Praha: Karolinum. Triadó, C., Villar, F., Solé, C., Osuna, M.-J., & Pinazo, S. (2005). The Meaning of Grandparenthood: Do Adolescent Grandchildren Perceive the Relationship and Role in the Same Way as Their Grandparents Do? Journal of Intergenerational Relationships, 3(2), 101–121. Viguer, P., Meléndez, J., Valencia, S., Cantero, M., & Navarro, E. (2010). Grandparent-Grandchild Relationships from the Children's Perspective: Shared Activities and Socialization Styles. The Spanish Journal of Psychology, 13(2), 708-717. |