Syndrom vyhoření u učitelů mateřských škol ve srovnání s učiteli speciálních mateřských škol
Název práce v češtině: | Syndrom vyhoření u učitelů mateřských škol ve srovnání s učiteli speciálních mateřských škol |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Burnout syndrome in kindergarten teachers compared to teachers of special kindergartens |
Klíčová slova: | speciální mateřská škola|syndrom vyhoření|učitelé mateřské školy|učitel speciální mateřské školy|učitelský stres |
Klíčová slova anglicky: | Burnout syndrome|Kindergarten teacher|Special kindergarten|Teacher of special kindergarten|Teacher stress |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Tereza Kolečková |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 18.05.2020 |
Datum zadání: | 18.05.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 22.07.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 02.09.2021 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 24.07.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 02.09.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Iva Štětovská, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je zmapovat syndrom vyhoření u učitelů mateřských škol ve srovnání s učiteli speciálních mateřských škol. Práce bude zaměřena na samotný výskyt, příčiny, průběh a prevenci syndromu vyhoření v mateřských školách a speciálních mateřských školách.
Literárně přehledová část se bude věnovat vymezení pojmu syndrom vyhoření, jeho vysvětlení, profesním dovednostem učitelů mateřské školy a profesním nárokům na ně kladených s přihlédnutím k rozdílům mezi mateřskou školou a speciální mateřskou školou, srovná výskyt syndromu vyhoření v obou zařízeních na základě novodobých výzkumů a literatury v České republice i ve světě. Návrh výzkumného projektu bude zaměřen na zmapování příčin syndromu vyhoření u skupiny 50 učitelů v mateřských školách a 50 učitelů ve speciálních mateřských školách a případně na zjištění nejčastějších symptomů, které k syndromu vedou. Předpokládáme, že učitelé speciálních mateřských škol vykazují více příznaků a jsou náchylnější k prodělání syndromu vyhoření více než učitelé běžných mateřských škol, protože děti ve speciálních školách vyžadují specifičtější péči a starost. Data budou získávána prostřednictvím dotazníku a v případě potřeby ve formě rozhovorů. Výsledky výzkumu v podobě zjištění nejčastějších příčin výskytu syndromu vyhoření mohou sloužit jako prevence pro pracovníky nejen v oboru předškolní pedagogiky. |
Seznam odborné literatury |
Hozo, E. R., Sucic, G., & Zaja, I. (2015). Burnout syndrome among educators in pre-school institutions. Materia socio-medica, 27(6), 399–403.
Maslach, Ch. (2003). Burnout: the cost of caring. Los Altos: ISHK. Ptáček, R. (2013). Burnout syndrome jako mezioborový jev. Praha: Grada Publishing. |