Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Syndrom vyhoření u učitelů mateřských škol ve srovnání s učiteli speciálních mateřských škol
Název práce v češtině: Syndrom vyhoření u učitelů mateřských škol ve srovnání s učiteli speciálních mateřských škol
Název v anglickém jazyce: Burnout syndrome in kindergarten teachers compared to teachers of special kindergartens
Klíčová slova: speciální mateřská škola|syndrom vyhoření|učitelé mateřské školy|učitel speciální mateřské školy|učitelský stres
Klíčová slova anglicky: Burnout syndrome|Kindergarten teacher|Special kindergarten|Teacher of special kindergarten|Teacher stress
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Tereza Kolečková
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 18.05.2020
Datum zadání: 18.05.2020
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 22.07.2020
Datum a čas obhajoby: 02.09.2021 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:24.07.2021
Datum proběhlé obhajoby: 02.09.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Iva Štětovská, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zmapovat syndrom vyhoření u učitelů mateřských škol ve srovnání s učiteli speciálních mateřských škol. Práce bude zaměřena na samotný výskyt, příčiny, průběh a prevenci syndromu vyhoření v mateřských školách a speciálních mateřských školách.
Literárně přehledová část se bude věnovat vymezení pojmu syndrom vyhoření, jeho vysvětlení, profesním dovednostem učitelů mateřské školy a profesním nárokům na ně kladených s přihlédnutím k rozdílům mezi mateřskou školou a speciální mateřskou školou, srovná výskyt syndromu vyhoření v obou zařízeních na základě novodobých výzkumů a literatury v České republice i ve světě.

Návrh výzkumného projektu bude zaměřen na zmapování příčin syndromu vyhoření u skupiny 50 učitelů v mateřských školách a 50 učitelů ve speciálních mateřských školách a případně na zjištění nejčastějších symptomů, které k syndromu vedou. Předpokládáme, že učitelé speciálních mateřských škol vykazují více příznaků a jsou náchylnější k prodělání syndromu vyhoření více než učitelé běžných mateřských škol, protože děti ve speciálních školách vyžadují specifičtější péči a starost. Data budou získávána prostřednictvím dotazníku a v případě potřeby ve formě rozhovorů.
Výsledky výzkumu v podobě zjištění nejčastějších příčin výskytu syndromu vyhoření mohou sloužit jako prevence pro pracovníky nejen v oboru předškolní pedagogiky.
Seznam odborné literatury
Hozo, E. R., Sucic, G., & Zaja, I. (2015). Burnout syndrome among educators in pre-school institutions. Materia socio-medica, 27(6), 399–403.

Maslach, Ch. (2003). Burnout: the cost of caring. Los Altos: ISHK.

Ptáček, R. (2013). Burnout syndrome jako mezioborový jev. Praha: Grada Publishing.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK