Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Specifické psychologické fenomény vlivu influencerů na sociálních sítích
Název práce v češtině: Specifické psychologické fenomény vlivu influencerů na sociálních sítích
Název v anglickém jazyce: Specific psychological phenomena of social media influencer’s impact
Klíčová slova: Influencer|sociální sítě|persvaze|parasociální vztah|identifikace
Klíčová slova anglicky: Influencer|social media|persuasion|parasocial relationship|identification
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Hedvika Boukalová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 18.05.2020
Datum zadání: 18.05.2020
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 03.06.2020
Datum a čas obhajoby: 22.06.2021 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:03.05.2021
Datum proběhlé obhajoby: 22.06.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Mojmír Sedláček, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zmapovat vybrané aspekty vlivu influencerů v prostředí sociálních sítích. Práce popíše mechanismy působení influencera. Bude sledovat charakteristiky těchto osob a způsoby, jakým svůj vliv uplatňují na sociálních sítích, zaměří se na typy komunikovaných sdělení. Dále se zaměří na charakteristiku příjemců a efektivitu daného vlivu na ně.
Obsahem literárně přehledové části bude pojem influencer a jeho kontextuální zasazení, působení influencerů podle platformy sociální sítě, komunikační specifika influencerů a způsob jejich vedení vlivu v online prostředí. Dále bude pozornost věnována persvazi a lingvistickým stylům, které influenceři využívají k zaujmutí jejich sledujících. Následně se zaměří na vnímání popularity influencera, identifikaci, vzájemnou interakci a vztah sledujícího s influencerem, jakožto na aspekty působící směrem k influencerovi ze strany jeho sledujících.

Závěrečná literárně přehledová část a návrh výzkumného projektu dá do souvislosti působení influencera propagující zdravý životní styl a stravovací návyky dospívajících. Cílem návrhu kvantitativního výzkumu je zjistit, zda existuje souvislost mezi působením influencera propagující zdravý životní styl v prostředí sociálních sítí a stravovacími návyky adolescentů ve věku 15-20 let prostřednictvím míry parasociálního vztahu a identifikace. Výzkumný vzorek bude sestávat z 200 adolescentů ve věku v rozmezí 15-20 let, kteří daného influencera sledují na sociální síti.

Jelikož většina zdrojů zabývajících se tímto tématem představuje pouze zahraniční vědecké články a téma je teprve na počátku vědeckého zkoumání, bude tato bakalářská práce přínosem při poskytnutí celostního psychologického náhledu na tento moderní fenomén.
Seznam odborné literatury
Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál.

Hendl, J. (2014). Přehled statistických metod. Praha: Portál.

APA (2019). Publication Manual of the American Psychological Association (7th Ed.). American Psychological Association.

Hayes, N. (2011). Základy sociální psychologie. Portál.

Vybíral, Z. (2009). Psychologie komunikace. Portál.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK