Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Rozvoj čtenářské gramotnosti v předškolním vzdělávání: komparace státních a soukromých mateřských škol
Název práce v češtině: Rozvoj čtenářské gramotnosti v předškolním vzdělávání: komparace státních a soukromých mateřských škol
Název v anglickém jazyce: The reading literacy development in preschool education: A comparison between public and private presschool education
Klíčová slova: čtenářská gramotnost|předškolní vzdělávání|státní mateřská škola|soukromá mateřská škola|čtení|předškolní věk
Klíčová slova anglicky: reading literacy|preschool education|public presschool education|private presschol education|reading|preschool age
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. Kateřina Zábrodská, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 14.05.2020
Datum zadání: 14.05.2020
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 29.10.2020
Datum a čas obhajoby: 03.06.2021 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:29.04.2021
Datum proběhlé obhajoby: 03.06.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce se zabývá problematikou čtenářské gramotnosti v předškolním vzdělávání. Porovnává toto téma ve státních a soukromých zařízeních předškolního vzdělávání. Teoretická část práce představuje čtenářskou gramotnost – definování pojmu, jeho vymezení v různých věkových úrovních, s konkrétním zaměřením na předškolní věk. Dále práce pojednává o fungování státních a soukromých předškolních zařízení. V závěru teoretické části práce je popsáno čtení z hlediska náplně aktivit v předškolních zařízeních. Empirická část práce je ve formě kvalitativního výzkumu, jehož cílem je zjistit, jakým způsobem je rozvíjena čtenářská gramotnost u dětí předškolního věku, a to ve státních a soukromých zařízeních. Výstupem empirické části je srovnání čtenářské gramotnosti v těchto institucích.
Seznam odborné literatury
Bubeníčková, P., Čuřín, M. a kol. (2011). Kontexty čtenářství a čtenářské gramotnosti. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus.
Čáp, J. (1997). Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha: Karolinum.
Doležalová, J. (2012). Assessing the level of students’ reading literacy as a support of the teaching quality at universities In: Quality management system of universities and the quality of education. Baja: Eotvos József fioskola.
Graham, J., Kelly, A. (1999). Reading Under Control. Teaching Reading in the Primary School. London: David Fulton Publisher.
Hartl, L., Hartlová, H. (2000). Psychologický slovník. Praha: Portál.
Helus, Z. (2009). Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál.
Homolová, K. (2012). Rozvíjení čtenářské pregramotnosti a tvorba čtenářské prekompetence u předškolních dětí. In R. Wildová (Ed.), Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole (s. 17–36). Praha: PedF UK.
Chaloupka, O. (1982). Rozvoj dětského čtenářství. Praha: Albatros.
Kádnerová, B. (1982). Metodika literární výchovy v mateřské škole. Praha: SPN.
Mertin, V. (2003). Podpora a rozvoj čtenářských dovedností v předškolním věku. In M. Mertin & I. Gillernová (Eds.), Psychologie pro učitelky mateřských škol (s. 121–129). Praha: Portál.
Najvarová, V. (2008). Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně základní školy. Pedagogická orientace, 18(1), 7–21.
NÚV. (2013). Stále méně dětí baví čtení. Dostupné zhttp://www.nuv.cz/publikace/stale-menedeti-bavi-cteni?highlightWords=gramotnost.
Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2003). Pedagogický slovník. Praha: Portál.
Svobodová Matelková, R. (2013). Formování čtenářské gramotnosti v prostředí školy se zaměřením na žáky mladšího školního věku. Ostrava: Ostravská univerzita.
Syslová, Z., Borkovcová, I., & Průcha, J. (2014). Péče a vzdělávání dětí v raném věku. Komparace české a zahraniční studie. Praha: Wolters Kluwer.
Šauerová, M. (2012). Vliv vývoje sociálních interakcí dětí předškolního a mladšího školního věku na možnost podpory čtenářské gramotnosti v rodinné edukaci. Počáteční gramotnost (Monotematické číslo). Pedagogika, 61(1–2), 126–136.
Riley, J. (2003). The teaching of reading: The development of literacy in the early years. London, New York: McGraw-Hill.
Vágnerová, M. (2012) Vývojová psychologie - Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Wildová, R. (2012). Rozvoj pregramotnosti a počáteční čtenářské gramotnosti v kurikulu evropských zemí. Pedagogika, 61(1–2), 10–21.
Wildová, R., & Kropáčková, J. (2014). Early childhood pre-reading literacy development. 6th World Conference on Educational Sciences Proceedings.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK