Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Pracovní stres a jeho zvládání u učitelů středních odborných škol
Název práce v češtině: Pracovní stres a jeho zvládání u učitelů středních odborných škol
Název v anglickém jazyce: Occupational stress and coping strategies among vocational school teachers
Klíčová slova: stres|pracovní stres|střední odborné školy|učitelé|coping|copingové strategie
Klíčová slova anglicky: stress|occupational stress|vocational schools|teacher|coping|coping strategies
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. Kateřina Zábrodská, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 14.05.2020
Datum zadání: 14.05.2020
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 22.07.2021
Datum a čas obhajoby: 09.09.2021 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:22.07.2021
Datum proběhlé obhajoby: 09.09.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce se zabývá problematikou pracovního stresu a jeho zvládání u učitelů na středních odborných školách. Teoretická část práce zahrnuje úvod do problematiky pracovního zdraví, současné definice a teorie pracovního stresu a představení problematiky copingu a copingových strategií. Následně se práce věnuje specifikům učitelské profese na středních odborných školách a předkládá přehled dosavadních výzkumných zjištění zabývajících se pracovním stresem u učitelů, a specificky pak učitelů středních odborných škol.
Empirická část práce měla dva hlavní výzkumné cíle. Prvním cílem bylo zjistit, jaká je míra výskytu pracovního stresu a jaké jsou hlavní zdroje stresu v pracovním prostředí u učitelů
a učitelek na středních odborných školách. Druhým cílem bylo identifikovat, jaké copingové strategie učitelé a učitelky používají ke zvládání pracovního stresu a zda jsou tyto strategie efektivní. Empirická část práce byla realizována formou dotazníkového šetření na 3 středních odborných školách. Výsledky ukázaly, že nadpoloviční většina respondentů zažívá pracovní stres, přičemž hlavní prediktory stresu byly konflikt práce-rodina a pracovní nejistota. Byly identifikovány efektivní i neefektivní copingové strategie
Seznam odborné literatury
Atkinson, R. L. (2003). Psychologie. Praha: Portál.
Bandura, A. (2006). Guide for constructing self-efficacy scales. In F. Pajares & T. Urdan
(Eds.), Self-efficacy beliefs of adolescents (Vol. 5, pp. 307-337). Greenwich, CT: Information
Age Publishing.
Bártová, Z. (2011). Jak zvládnout stres za katedrou. [Kralice na Hané]: Computer Media.
Bedrnová, E., Nový, I., & Jarošová, E. (2012). Manažerská psychologie a sociologie. Praha:
Management Press.
Blažková, V., Malá, P. Odvrácená strana učitelského povolání. Rodina a škola, 2007, č. 1, s.
20-21.
Crandall, R., & Perrewé, P. L. (1994). Occupational stress: A handbook. Washington, D.C:
Taylor & Francis.
Demerouti, E., Nachreiner, F., Bakker, A. B., & Schaufeli, W. B. (2001). The job demandsresources
model of burnout. Journal of Applied Psychology, 86(3), 499-
512. https://doi.org/10.1037//0021-9010.86.3.499
Dytrtová, R., & Krhutová, M. (2009). Učitel: příprava na profesi. Praha: Grada.
Folkman, S., Lazarus, R. S., Dunkel-Schetter, C., DeLongis, A., & Gruen, R. J. (1986).
Dynamics of a stressful encounter: Cognitive appraisal, coping, and encounter
outcomes. Journal of Personality and Social Psychology, 50(5), 992–
1003. https://doi.org/10.1037/0022-3514.50.5.992
Fontana, D. (2003). Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele (Vyd. 2). Praha: Portál.
Guidotti, T. L. (2011). Global occupational health. New York, N.Y: Oxford University Press.
Helus, Z. (2007). Sociální psychologie pro pedagogy (Vyd. 2). Praha: Grada.
https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195380002.001.0001
Honzák, R. (2018). Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření (3. vydání). V Praze: Vyšehrad.
Janík, T. (2007). Pedagogické znalosti jako součást profesní výbavy učitele: přínos Vlastimila
Švece pro teorii, praxi a výzkum učitelského vzdělávání. Pedagogická orientace, 17(4), 35–42.
57
Jedlička, R., Koťa, J., & Slavík, J. (2018). Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie
ve výchově a vzdělávání (3. vydání). Praha: Grada.
Joshi, V. (2007). Stres a zdraví (Vyd. 2). Praha: Portál.
Kalhous, Z., & Horák, F. (1996). František. K aktuálním problémům začínajících učitelů.
Pedagogika, 46(3), 245-255.
Karasek, R.A. (1979) Job demands, job decision latitude, and mental strain: Implications for
job redesign. Administrative Science Quarterly, 24, 285-308. doi:10.2307/2392498
Kebza, V. (2005). Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia.
Kohoutek, R., & Řehulka, E. (2011). Stresory učitelů základních a středních škol v České
republice (zejména stresory způsobené učitelům žáky). Škola a zdraví, 21, 105-117.
Křivohlavý, J. (1994). Jak zvládat stres. Praha: Grada.
Křivohlavý, J. (2002). Psychologie nemoci (Vyd. 2). Praha: Grada.
Křivohlavý, J. (2009). Psychologie zdraví (Vyd. 3). Praha: Portál.
Kyriacou, C. (2012). Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování (Vyd. 4). Praha:
Portál.
Lazarus, R. S. (1966). Psychological stress and the coping process. New York: McGraw-Hill.
Lazarus, R. S. (1994). Psychological stress in the workplace. In Parewé, P. L., Cranall, R.
(Eds.), Occupational stress: a handbook. 3-14. Washington. D. C.: Taylor &Francis.
Matoušek, O. (2003). Pracovní stres a zdraví (Vyd. 4). Praha: Výzkumný ústav bezpečnosti
práce.
Mlčák, Z. (2005). Psychologie zdraví a nemoci (Vyd. 3). Ostrava: Ostravská univerzita,
Filozofická fakulta.
Míček, L., & Zeman, V. (1992). Učitel a stres. Brno: Masarykova univerzita.
Mudrak, J., Zabrodska, K., Kveton, P., Jelinek, M., Blatny, M., Solcova, I., & Machovcova, K.
(2018). Occupational well-being among university faculty: A job demands-resources model.
Research in Higher Education, 59(3), 325-348.
58
Paulík, K. (2009). Moderátory a mediátory zátěžové odolnosti (Vyd. 3). Ostrava: Ostravská
univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta.
Paulík, K. (2010). Psychologie lidské odolnosti (Vyd. 4). Praha: Grada.
Pelcák, S. (2015). Stres a syndrom vyhoření (Vyd. 2). Hradec Králové: Gaudeamus.
Plamínek, J. (2008). Sebepoznání, sebeřízení a stres: praktický atlas sebezvládání (2.,
aktualiz. a dopl. vyd). Praha: Grada.
Průcha, J. (2005). Moderní pedagogika (3., přeprac. a aktualiz. vyd). Praha: Portál.
Průcha, J. (2019). Odborné školství a odborné vzdělávání: fungování systému, problémy
praxe a výzkum (Vyd. 3). Praha: Wolters Kluwer.
Průcha, J. (2009). Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru (3., aktualiz. vyd). Praha: Portál.
Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2008). Pedagogický slovník (4., aktualiz. vyd. [i.e.
Vyd. 5.]). Praha: Portál.
Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2013). Pedagogický slovník (7., aktualiz. a rozš. vyd).
Praha: Portál.
Rivers, S. E., Brackett, M. A., Reyes, M. R., Mayer, J. D., Caruso, D. R., & Salovey, P.
(2012). Measuring Emotional Intelligence in Early Adolescence With the MSCEIT-YV.
Journal Of Psychoeducational Assessment, 30(4), 344-366.
https://doi.org/10.1177/0734282912449443
Quick, J. C., & Tetrick, L. E. (Eds.). (2011). Handbook of occupational health psychology (2nd
ed.). American Psychological Association.
Schreiber, V. (2000). Lidský stres (2., upr. vyd). Praha: Academia.
Taylor, S.E. (2008). Health Psychology (7th edn). New York: McGraw-Hill. USDHHS (United
States Department of Health & Human Services) (1995).
Troman, G. (2010). Teacher Stress in the Low-Trust Society. British Journal Of Sociology Of
Education, 21(3), 331-353. https://doi.org/10.1080/713655357
Úlehla, I. (1999). Umění pomáhat: učebnice metod sociální praxe. Praha: Sociologické
nakladatelství.
Vališová, A., & Kasíková, H. (2007). Pedagogika pro učitele (Vyd. 3). Praha: Grada.
Zabrodska, K., & Kveton, P. (2013). Prevalence and forms of workplace bullying among
university employees. Employee Responsibilities and Rights Journal, 25(2), 89-108.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK