Pracovní stres a jeho zvládání u učitelů středních odborných škol
Název práce v češtině: | Pracovní stres a jeho zvládání u učitelů středních odborných škol |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Occupational stress and coping strategies among vocational school teachers |
Klíčová slova: | stres|pracovní stres|střední odborné školy|učitelé|coping|copingové strategie |
Klíčová slova anglicky: | stress|occupational stress|vocational schools|teacher|coping|coping strategies |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. Mgr. Kateřina Zábrodská, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 14.05.2020 |
Datum zadání: | 14.05.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 22.07.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 09.09.2021 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 22.07.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 09.09.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Tato diplomová práce se zabývá problematikou pracovního stresu a jeho zvládání u učitelů na středních odborných školách. Teoretická část práce zahrnuje úvod do problematiky pracovního zdraví, současné definice a teorie pracovního stresu a představení problematiky copingu a copingových strategií. Následně se práce věnuje specifikům učitelské profese na středních odborných školách a předkládá přehled dosavadních výzkumných zjištění zabývajících se pracovním stresem u učitelů, a specificky pak učitelů středních odborných škol.
Empirická část práce měla dva hlavní výzkumné cíle. Prvním cílem bylo zjistit, jaká je míra výskytu pracovního stresu a jaké jsou hlavní zdroje stresu v pracovním prostředí u učitelů a učitelek na středních odborných školách. Druhým cílem bylo identifikovat, jaké copingové strategie učitelé a učitelky používají ke zvládání pracovního stresu a zda jsou tyto strategie efektivní. Empirická část práce byla realizována formou dotazníkového šetření na 3 středních odborných školách. Výsledky ukázaly, že nadpoloviční většina respondentů zažívá pracovní stres, přičemž hlavní prediktory stresu byly konflikt práce-rodina a pracovní nejistota. Byly identifikovány efektivní i neefektivní copingové strategie |
Seznam odborné literatury |
Atkinson, R. L. (2003). Psychologie. Praha: Portál. Bandura, A. (2006). Guide for constructing self-efficacy scales. In F. Pajares & T. Urdan (Eds.), Self-efficacy beliefs of adolescents (Vol. 5, pp. 307-337). Greenwich, CT: Information Age Publishing. Bártová, Z. (2011). Jak zvládnout stres za katedrou. [Kralice na Hané]: Computer Media. Bedrnová, E., Nový, I., & Jarošová, E. (2012). Manažerská psychologie a sociologie. Praha: Management Press. Blažková, V., Malá, P. Odvrácená strana učitelského povolání. Rodina a škola, 2007, č. 1, s. 20-21. Crandall, R., & Perrewé, P. L. (1994). Occupational stress: A handbook. Washington, D.C: Taylor & Francis. Demerouti, E., Nachreiner, F., Bakker, A. B., & Schaufeli, W. B. (2001). The job demandsresources model of burnout. Journal of Applied Psychology, 86(3), 499- 512. https://doi.org/10.1037//0021-9010.86.3.499 Dytrtová, R., & Krhutová, M. (2009). Učitel: příprava na profesi. Praha: Grada. Folkman, S., Lazarus, R. S., Dunkel-Schetter, C., DeLongis, A., & Gruen, R. J. (1986). Dynamics of a stressful encounter: Cognitive appraisal, coping, and encounter outcomes. Journal of Personality and Social Psychology, 50(5), 992– 1003. https://doi.org/10.1037/0022-3514.50.5.992 Fontana, D. (2003). Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele (Vyd. 2). Praha: Portál. Guidotti, T. L. (2011). Global occupational health. New York, N.Y: Oxford University Press. Helus, Z. (2007). Sociální psychologie pro pedagogy (Vyd. 2). Praha: Grada. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195380002.001.0001 Honzák, R. (2018). Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření (3. vydání). V Praze: Vyšehrad. Janík, T. (2007). Pedagogické znalosti jako součást profesní výbavy učitele: přínos Vlastimila Švece pro teorii, praxi a výzkum učitelského vzdělávání. Pedagogická orientace, 17(4), 35–42. 57 Jedlička, R., Koťa, J., & Slavík, J. (2018). Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání (3. vydání). Praha: Grada. Joshi, V. (2007). Stres a zdraví (Vyd. 2). Praha: Portál. Kalhous, Z., & Horák, F. (1996). František. K aktuálním problémům začínajících učitelů. Pedagogika, 46(3), 245-255. Karasek, R.A. (1979) Job demands, job decision latitude, and mental strain: Implications for job redesign. Administrative Science Quarterly, 24, 285-308. doi:10.2307/2392498 Kebza, V. (2005). Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia. Kohoutek, R., & Řehulka, E. (2011). Stresory učitelů základních a středních škol v České republice (zejména stresory způsobené učitelům žáky). Škola a zdraví, 21, 105-117. Křivohlavý, J. (1994). Jak zvládat stres. Praha: Grada. Křivohlavý, J. (2002). Psychologie nemoci (Vyd. 2). Praha: Grada. Křivohlavý, J. (2009). Psychologie zdraví (Vyd. 3). Praha: Portál. Kyriacou, C. (2012). Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování (Vyd. 4). Praha: Portál. Lazarus, R. S. (1966). Psychological stress and the coping process. New York: McGraw-Hill. Lazarus, R. S. (1994). Psychological stress in the workplace. In Parewé, P. L., Cranall, R. (Eds.), Occupational stress: a handbook. 3-14. Washington. D. C.: Taylor &Francis. Matoušek, O. (2003). Pracovní stres a zdraví (Vyd. 4). Praha: Výzkumný ústav bezpečnosti práce. Mlčák, Z. (2005). Psychologie zdraví a nemoci (Vyd. 3). Ostrava: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta. Míček, L., & Zeman, V. (1992). Učitel a stres. Brno: Masarykova univerzita. Mudrak, J., Zabrodska, K., Kveton, P., Jelinek, M., Blatny, M., Solcova, I., & Machovcova, K. (2018). Occupational well-being among university faculty: A job demands-resources model. Research in Higher Education, 59(3), 325-348. 58 Paulík, K. (2009). Moderátory a mediátory zátěžové odolnosti (Vyd. 3). Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta. Paulík, K. (2010). Psychologie lidské odolnosti (Vyd. 4). Praha: Grada. Pelcák, S. (2015). Stres a syndrom vyhoření (Vyd. 2). Hradec Králové: Gaudeamus. Plamínek, J. (2008). Sebepoznání, sebeřízení a stres: praktický atlas sebezvládání (2., aktualiz. a dopl. vyd). Praha: Grada. Průcha, J. (2005). Moderní pedagogika (3., přeprac. a aktualiz. vyd). Praha: Portál. Průcha, J. (2019). Odborné školství a odborné vzdělávání: fungování systému, problémy praxe a výzkum (Vyd. 3). Praha: Wolters Kluwer. Průcha, J. (2009). Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru (3., aktualiz. vyd). Praha: Portál. Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2008). Pedagogický slovník (4., aktualiz. vyd. [i.e. Vyd. 5.]). Praha: Portál. Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2013). Pedagogický slovník (7., aktualiz. a rozš. vyd). Praha: Portál. Rivers, S. E., Brackett, M. A., Reyes, M. R., Mayer, J. D., Caruso, D. R., & Salovey, P. (2012). Measuring Emotional Intelligence in Early Adolescence With the MSCEIT-YV. Journal Of Psychoeducational Assessment, 30(4), 344-366. https://doi.org/10.1177/0734282912449443 Quick, J. C., & Tetrick, L. E. (Eds.). (2011). Handbook of occupational health psychology (2nd ed.). American Psychological Association. Schreiber, V. (2000). Lidský stres (2., upr. vyd). Praha: Academia. Taylor, S.E. (2008). Health Psychology (7th edn). New York: McGraw-Hill. USDHHS (United States Department of Health & Human Services) (1995). Troman, G. (2010). Teacher Stress in the Low-Trust Society. British Journal Of Sociology Of Education, 21(3), 331-353. https://doi.org/10.1080/713655357 Úlehla, I. (1999). Umění pomáhat: učebnice metod sociální praxe. Praha: Sociologické nakladatelství. Vališová, A., & Kasíková, H. (2007). Pedagogika pro učitele (Vyd. 3). Praha: Grada. Zabrodska, K., & Kveton, P. (2013). Prevalence and forms of workplace bullying among university employees. Employee Responsibilities and Rights Journal, 25(2), 89-108. |