Projevy a způsoby prevence pracovního stresu a vyhoření u zaměstnanců pedagogicko-psychologických poraden
Název práce v češtině: | Projevy a způsoby prevence pracovního stresu a vyhoření u zaměstnanců pedagogicko-psychologických poraden |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Occupational stress and burnout among the pedagogical-psychological counseling centers personnel: Symptoms and prevention |
Klíčová slova: | Pedagogicko-psychologická poradna|Speciální pedagog|Psycholog|Pracovní zdraví|Duševní hygiena|Pracovní stres|Syndrom vyhoření|Copingové strategie |
Klíčová slova anglicky: | Educational and psychological counselling centers|Special pedagogue|Psychologist|Occupational health|Mental hygiene|Occupational stress|Burn-out syndrome|Coping |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. Mgr. Kateřina Zábrodská, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 14.05.2020 |
Datum zadání: | 14.05.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 24.09.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 09.09.2021 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 17.07.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 09.09.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Tato diplomová práce se zabývá problematikou pracovního stresu a syndromu vyhoření u psychologů a speciálních pedagogů v pedagogicko-psychologických poradnách (PPP). Práce si klade dva hlavní výzkumné cíle. Prvním cílem diplomové práce je popsat projevy pracovního stresu a případného syndromu vyhoření u psychologů a speciálních pedagogů pracujících v PPP. Druhým cílem je zjistit, zda tito pracovníci znají strategie prevence pracovního stresu a syndromu vyhoření, a jaké z těchto strategií aktivně používají. V této souvislosti se práce rovněž snaží odpovědět na otázku, zda při prevenci a zvládání stresu a vyhoření pracovníci využívají institucionální podpory pedagogicko-psychologických poraden, anebo zda převládá osobní iniciativa zaměstnanců s ohledem na ochranu vlastního duševního zdraví. |
Seznam odborné literatury |
Bedrová, E., Nový, I., & Jarošová, E. (2012). Manažerská psychologie a sociologie. Praha: Management Press.
Demerouti, E., Bakker, A. B., Nachreiner, F., & Schaufeli, W. B. (2001). The job demands- resources model of burnout. Journal of Applied Psychology, 86 (3), 499-512. Griffith, G. M., Barbakou, A., & Hastings, R. P. (2014). Coping as a strategy of burnout and general health in therapists working in ABA schools. European Journal of Special Needs Education. 29 (4), 548-558. Havrdová, Z., Šolcová, I., Hradcová, D., & Rohanová, E. (2010). Kultura organizace a syndrom vyhoření. Československá psychologie, 54 (3), 235-248. Jex, S. (2015). Organizational Psychology: A Scientist-Practitioner Approach. Wiley. Kebza, V., & Šolcová, I. (2013). Současné sociální změny, jejich důsledky a syndrom vyhoření. Československá psychologie, 57 (4), 329-341. Kebza, V., & Šolcová, I. (2003). Syndrom vyhoření. 2. vydání. Praha: Státní zdravotní ústav. Lauermann, F., & König, J. (2016). Teachers’ professional competence and wellbeing: Understanding the links between general pedagogical knowledge, self-efficacy and burnout. Learning and Instruction, 45, 9-19. Maroon, I. (2012). Syndrom vyhoření u sociálních pracovníků: teorie, praxe, kazuistiky. Praha: Portál. Ptáček, R., Raboch, J., & Kebza, V. (2013). Burnout syndrom jako mezioborový jev. Praha: Grada. Schafeli, W. (1993). Professional Burnout: Recent developments in theory and research. Washington: Taylor and Francis. Spector, P. (2011). Industrial and Organizational Psychology. 5th Edition. Wiley Global Education. Zabrodska, K. et al. (2018). Burnout among university faculty: The central role of work–family conflict. Educational Psychology, 38(6), 800-819. |