Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Projevy a způsoby prevence pracovního stresu a vyhoření u zaměstnanců pedagogicko-psychologických poraden
Název práce v češtině: Projevy a způsoby prevence pracovního stresu a vyhoření u zaměstnanců pedagogicko-psychologických poraden
Název v anglickém jazyce: Occupational stress and burnout among the pedagogical-psychological counseling centers personnel: Symptoms and prevention
Klíčová slova: Pedagogicko-psychologická poradna|Speciální pedagog|Psycholog|Pracovní zdraví|Duševní hygiena|Pracovní stres|Syndrom vyhoření|Copingové strategie
Klíčová slova anglicky: Educational and psychological counselling centers|Special pedagogue|Psychologist|Occupational health|Mental hygiene|Occupational stress|Burn-out syndrome|Coping
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. Kateřina Zábrodská, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 14.05.2020
Datum zadání: 14.05.2020
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 24.09.2020
Datum a čas obhajoby: 09.09.2021 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:17.07.2021
Datum proběhlé obhajoby: 09.09.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce se zabývá problematikou pracovního stresu a syndromu vyhoření u psychologů a speciálních pedagogů v pedagogicko-psychologických poradnách (PPP). Práce si klade dva hlavní výzkumné cíle. Prvním cílem diplomové práce je popsat projevy pracovního stresu a případného syndromu vyhoření u psychologů a speciálních pedagogů pracujících v PPP. Druhým cílem je zjistit, zda tito pracovníci znají strategie prevence pracovního stresu a syndromu vyhoření, a jaké z těchto strategií aktivně používají. V této souvislosti se práce rovněž snaží odpovědět na otázku, zda při prevenci a zvládání stresu a vyhoření pracovníci využívají institucionální podpory pedagogicko-psychologických poraden, anebo zda převládá osobní iniciativa zaměstnanců s ohledem na ochranu vlastního duševního zdraví.
Seznam odborné literatury
Bedrová, E., Nový, I., & Jarošová, E. (2012). Manažerská psychologie a sociologie. Praha: Management Press.
Demerouti, E., Bakker, A. B., Nachreiner, F., & Schaufeli, W. B. (2001). The job demands- resources model of burnout. Journal of Applied Psychology, 86 (3), 499-512.
Griffith, G. M., Barbakou, A., & Hastings, R. P. (2014). Coping as a strategy of burnout and general health in therapists working in ABA schools. European Journal of Special Needs Education. 29 (4), 548-558.
Havrdová, Z., Šolcová, I., Hradcová, D., & Rohanová, E. (2010). Kultura organizace a syndrom vyhoření. Československá psychologie, 54 (3), 235-248.
Jex, S. (2015). Organizational Psychology: A Scientist-Practitioner Approach. Wiley.
Kebza, V., & Šolcová, I. (2013). Současné sociální změny, jejich důsledky a syndrom vyhoření. Československá psychologie, 57 (4), 329-341.
Kebza, V., & Šolcová, I. (2003). Syndrom vyhoření. 2. vydání. Praha: Státní zdravotní ústav.
Lauermann, F., & König, J. (2016). Teachers’ professional competence and wellbeing: Understanding the links between general pedagogical knowledge, self-efficacy and burnout. Learning and Instruction, 45, 9-19.
Maroon, I. (2012). Syndrom vyhoření u sociálních pracovníků: teorie, praxe, kazuistiky. Praha: Portál.
Ptáček, R., Raboch, J., & Kebza, V. (2013). Burnout syndrom jako mezioborový jev. Praha: Grada.
Schafeli, W. (1993). Professional Burnout: Recent developments in theory and research. Washington: Taylor and Francis.
Spector, P. (2011). Industrial and Organizational Psychology. 5th Edition. Wiley Global Education.
Zabrodska, K. et al. (2018). Burnout among university faculty: The central role of work–family conflict. Educational Psychology, 38(6), 800-819.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK