Alternativní a augmentativní komunikace při vzdělávání dětí s PAS s narušenou komunikační schopností
Název práce v češtině: | Alternativní a augmentativní komunikace při vzdělávání dětí s PAS s narušenou komunikační schopností |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Meaning of Alternative and Augmentative communication in the education of children with autistic spectrum disorder with disturbed communication skills |
Klíčová slova: | alternativní a augmentativní komunikace|autismus|kazuistika|komunikace|narušená komunikační schopnost|porucha autistického spektra|školní věk|řeč |
Klíčová slova anglicky: | alternative and augmentative communication|autism|autism spectrum disorder|case study|communication|disturbed communication skills|school age|speech |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 14.05.2020 |
Datum zadání: | 14.05.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 22.07.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 02.06.2021 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 23.04.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 02.06.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Tato diplomová práce se zabývá otázkou alternativní a augmentativní komunikace při vzdělávání dětí s poruchou autistického spektra s narušenou komunikační schopností. Teoretická část vymezuje pojem komunikace a řeč, zabývá se rozvojem komunikace v předškolním věku a představuje jednotlivé kategorie narušené komunikační schopnosti. Další kapitola se věnuje vymezení poruchy autistického spektra, její etiologii, klasifikaci a projevům. Dále teoretická část představuje jednotlivé systémy alternativní a augmentativní komunikace a zaměřuje se na jejich výhody a nevýhody při vzdělávání těchto dětí. Empirická část práce je zpracována formou kvalitativního výzkumu, kdy výstupem jsou kazuistiky na základě pozorování a rozhovorů, které jsou zaměřeny na komunikační systémy, které využívají děti s poruchou autistického spektra. Hlavním cílem je zaměřit se na tyto děti a jejich schopnosti užívat systémy AAK při jejich vývoji a vzdělávání. |
Seznam odborné literatury |
BENDOVÁ, Petra. Alternativní a augmentativní komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-508-0.
HOUSAROVÁ, Blanka. Alternativní a augmentativní komunikace. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2011. ISBN 978-80-7372-789-5. HRDLIČKA, Michal, ed. Dětský autismus: přehled současných poznatků. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-813-9. JELÍNKOVÁ, Miroslava. Vzdělávání a výchova dětí s autismem. Praha: Univerzita Karlova, 2001. ISBN 80-7290-042-0. KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. Pedagogika (Grada). ISBN 80-247-1110-9. LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5. ŘÍHOVÁ, Alena. Poruchy autistického spektra: (pomoc pro rodiče dětí s PAS). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80244-2677-8. ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0716-0. THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-091-7. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 9788024609560. |