Komunikace ve skautském oddíle
Název práce v češtině: | Komunikace ve skautském oddíle |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Communication in a Scouting group |
Klíčová slova: | Komunikace|děti školního věku|komunikace dospělých s dětmi|skauting |
Klíčová slova anglicky: | Communication|school-age children|adult-child communication|Scouting |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 12.05.2020 |
Datum zadání: | 16.06.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 23.06.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 15.06.2021 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 29.04.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.06.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Eva Lehečková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce se bude zabývat komunikací mezi dětmi a mezi dětmi a vedoucími ve skautském oddíle. Základním materiálem budou nahrávky komunikace dětí a vedoucích při vybraných aktivitách. Cílem práce je popsat charakteristické rysy komunikace v daném prostředí. Postup práce: 1. Prostudovat relevantní odbornou literaturu, zejména ke komunikaci dětí školního věku, ke komunikaci dospělých s dětmi a k práci s dětmi v rámci skautského hnutí. 2. Navázat kontakt s vedením oddílu a s rodiči dětí, které se výzkumu zúčastní. Připravit text informovaného souhlasu pro vedoucí i pro rodiče, informované souhlasy získat. 3. Shromáždit nahrávky (audionahrávky nebo videonahrávky podle domluvy s rodiči a vedoucími) vhodných aktivit, nahrávky vhodným způsobem přepsat (např. dle zásad konverzační analýzy). 4. Shromážděný materiál analyzovat, zaměřit se na rysy, které se pro dané situace zdají typické či jsou v nich výrazné; s oporou o prostudovanou literaturu a vlastní zkušenost se pokusit vymezit rysy charakteristické pro dané prostředí. 5. Vyvodit závěry, neopomenout diskusi k výsledkům výzkumu a k použitým výzkumným metodám. Kvůli přetrvávající mimořádné situaci s covid-19 v letech 2020 a 2021, která znemožnila obvyklou činnost oddílů a pořízení nahrávek, bylo zadání upraveno následujícím způsobem: Práce se zaměří na to, jak komunikaci ve skautském oddíle reflektují vedoucí. Základním materiálem budou polostrukturované rozhovory s vybranými vedoucími zaměřené na jejich zkušenosti s komunikací s dětmi v oddíle. Postup práce se změní v bodech 2. a 3.: Připravit otázky polostrukturovaného rozhovoru, navázat kontakt s vedoucími, kteří se výzkumu zúčastní, získat jejich informovaný souhlas. Rozhovory realizovat, odpovědi vhodným způsobem zaznamenat (pokud to vedoucí dovolí, pořídit audionahrávku, pokud ne, udělat si poznámky). Získaný materiál analyzovat. |
Seznam odborné literatury |
Základní literatura: Čáp, J. – Mareš, J. (2007): Psychologie pro učitele. Praha: Portál. (relevantní části) Čechová, M. a kol. (2011). Čeština – řeč a jazyk. 3. vyd. Praha: SPN. (relevantní části) Hendl, J. (2016): Kvalitativní výzkum. Praha: Portál. (relevantní části) Hirschová, M. (2013): Pragmatika v češtině. Praha: Karolinum. (relevantní části) Hoffmannová, J. a kol. (2016): Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia. (relevantní části) Karlík, P. – Nekula, M. – Rusínová, Z. (eds.) (2012): Příruční mluvnice češtiny. Praha: NLN. (relevantní části) Křivohlavý, J. (1988): Jak si navzájem lépe porozumíme: Kapitoly z psychologie sociální komunikace. Praha: Svoboda. Pávková, J. (2001): Pedagogika volného času. Praha: Portál. Skutil, M. a kol. (2011): Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. (relevantní části) Vágnerová, M. (2012): Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum. (relevantní části; popř. též další vývojové psychologie) Relevantní časopisecké studie, kvalifikační práce, hesla z lingvistických encyklopedií (např. NESČ: czechency.org), webové stránky skautského hnutí a vybraného oddílu, popř. další související zdroje. |