Význam pohádek v mateřské škole
Název práce v češtině: | Význam pohádek v mateřské škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The meaning of fairy tales in kindergarten |
Klíčová slova: | pohádka|mateřská škola|předškolní věk|význam pohádky|rozvoj dítěte|projektový týden|rozhovor |
Klíčová slova anglicky: | fairy tale|kindergarten|preschool age|influence of fairy tale|child development|project week|interview |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 24.04.2020 |
Datum zadání: | 24.04.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 02.07.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 02.06.2021 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 23.04.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 02.06.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Jaroslav Koťa |
Zásady pro vypracování |
Tato diplomová práce se zabývá otázkou, jakým způsobem ovlivňují pohádky děti v předškolním věku. Teoretická část práce představuje definici, historii, vývoj, druhy a formy pohádky, její funkce a význam. Dále představuje archetypy v pohádkách, význam pohádek v mateřské škole, či proces čtení. Další kapitoly teoretické části práce charakterizují jednotlivá období dítěte dle vývojové psychologie a důležitost je věnována převážně období předškolního věku. Práce se dále zabývá vlivem pohádek na rozvoj dětského myšlení, fantazie, pozornosti, paměti či komunikace. Empirická část je zpracována formou kvalitativního výzkumu, kdy výstupem je projektový týden zaměřený na důležitost pohádek v konkrétní mateřské škole, dotazník pro rodiče těchto dětí a rozhovory s učitelkami. |
Seznam odborné literatury |
BETTELHEIM, Bruno. Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Přeložila Lucie LUCKÁ. Praha: Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-290-1.
ČEŇKOVÁ, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-095-x. ČERNOUŠEK, M. Děti a svět pohádek. 1. vyd. Praha : Albatros, 1990. ISBN 80-00-00060-1. ČERVENKA, Jan. O pohádkách. Praha: Státní nakladatelství dětské knihy, 1960. FRANZ, Marie-Louise von. Psychologický výklad pohádek: smysl pohádkových vyprávění podle jungovské archetypové psychologie. Přeložila Kristina ČERNÁ a Jan ČERNÝ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0863-1. GEBHARTOVÁ, Vladimíra. Jak a co číst dětem v MŠ: komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-854-8. HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2004, s. 9. ISBN 80-7178-888-0. LUŽÍK, Rudolf. Pohádka a dětská duše. Praha: Osvěta, 1944. MARCINKO, Leona. Strašidla a pohádkové bytosti: čtyři projekty předškolní výchovy v MŠ. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-822-8. MATĚJČEK, Zdeněk. Počátky našeho duševního života. Praha: Panorama, 1986. ISBN 11-060-86. PROPP, Vladimir Jakovlevič. Morfologie pohádky a jiné studie. Přeložil Miroslav ČERVENKA a Marcela PITTERMANNOVÁ a Hana ŠMAHELOVÁ. Jinočany: H & H, 2008. ISBN 978-80-7319-085-9. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. [online]. Praha: MŠMT, 2016. Dostupné z: http://www.nuv.cz/file/696/. SULOVSKÁ, Mgr. Jarmila. Pohádkami k rozvoji fantazie a kreativity v hodinách literární výchovy. Knihovnický zpravodaj Vysočina [online]. Dostupné z: http://kzv.kkvysociny.cz/Default.aspx? id=866. VÁGNEROVÁ, M., VALENTOVÁ, L. Psychický vývoj dítěte a jeho variabilita. Praha: UK, 1991. ISBN 80-7066-384-7. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN80-246-0956-8. |