Komunikace žáků staršího školního věku při skupinové práci
Název práce v češtině: | Komunikace žáků staršího školního věku při skupinové práci |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Communication of pupils of older school-age during group work |
Klíčová slova: | Starší školní věk|komunikace|skupinová práce|čeština|žák|skupina|výuka |
Klíčová slova anglicky: | Older school-age|communication|work in groups|Czech|pupil|group work|education |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 09.04.2020 |
Datum zadání: | 07.05.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 05.06.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2021 08:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 19.07.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Anežka Kuzmičová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce bude zkoumat, jak žáci staršího školního věku vzájemně komunikují při skupinové práci v rámci výuky českého jazyka. Analýza se zaměří na to, jakým způsobem probíhá vzájemná interakce mezi žáky: jaké jsou jejich role, jak je organizován dialog, zda a jak se žáci ovlivňují, jak argumentují, jaké prostředky při komunikaci užívají atp. Základním materiálem budou audionahrávky komunikace žáků při práci s materiály, které autorka pro žáky připraví. Doplňujícím materiálem mohou být rozhovory s žáky (popř. dotazníky či jiné vhodné formy) zaměřené na jejich vztah ke skupinové práci a na reflexi prováděných aktivit. Postup práce: 1. Prostudovat relevantní odbornou literaturu, zejména ke komunikaci ve škole, ke komunikaci žáků daného věku, k dílčím tématům analýzy (dialog, argumentace atp.) a k použitým výzkumným metodám. 2. Navázat kontakt se školou, na níž bude výzkum prováděn. Připravit text informovaného souhlasu pro rodiče žáků, vyučující i vedení školy; informované souhlasy získat. 3. Připravit vhodné materiály pro skupinové aktivity se žáky, aktivity realizovat, komunikaci žáků při nich nahrát. Získané nahrávky vhodným způsobem přepsat (např. dle zásad konverzační analýzy). Shromáždit i další doplňující materiály (rozhovory, dotazníky atp.). 4. Získané nahrávky, přepisy i další materiály analyzovat, zaměřit se přitom na vybrané rysy vzájemné interakce žáků (viz výše). Výsledky získané z různých zdrojů usouvztažnit a porovnat je s poznatky z odborné literatury. 5. Vyvodit závěry, neopomenout diskusi. |
Seznam odborné literatury |
Základní literatura BRABCOVÁ, R. – VITVAR, V. (1986): Mluvený projev ve škole i mimo školu. Vyd. 2., rozš. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. ČMEJRKOVÁ, S. a kol. (2011): Mluvená čeština: hledání funkčního rozpětí. Praha: Academia. (relevantní části) GAVORA, P. (2005): Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido. HENDL, J. (2016): Kvalitativní výzkum. Praha: Portál. (relevantní části) HOFFMANNOVÁ, J. a kol. (2016): Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia. (relevantní části) KO, S. (2013): Understanding the dynamics of classroom communication. Newcastle upon Tyne: CSP. (relevantní části) KOŘENSKÝ, J. (1992): Komunikace a čeština. Jinočany: H & H. KŘIVOHLAVÝ, J. (1988): Jak si navzájem lépe porozumíme: kapitoly z psychologie sociální komunikace. Praha: Svoboda. MAREŠ, J. – KŘIVOHLAVÝ, J. (1995): Komunikace ve škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. MOTTET, T. P. – McCROSKEY, J. C. – RICHMOND, V. (2016): Handbook of instructional communication: Rhetorical and relational perspectives. Abingdon: Routledge. MÜLLEROVÁ, O. (1983): Komunikativní složky výstavby dialogického textu. Acta Universitatis Carolinae. Praha: UK. NELEŠOVSKÁ, A. (2005): Pedagogická komunikace v teorii a praxi: význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Vyd. 1. Praha: Grada. SKUTIL, M. a kol. (2011):Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. ŠALAMOUNOVÁ, Z. (2015): Socializace do školního jazyka. Brno: FF MU. ŠEBESTA, K. (1999): Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum. (nebo jiné vyd.) ŠEĎOVÁ, K. – ŠVAŘÍČEK, R. – ŠALAMOUNOVÁ, Z. (2012): Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál. VÁGNEROVÁ, M. (2012):Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum. (relevantní části; popř. též další vývojové psychologie) ZEMAN, J. (2013): Verbální a neverbální prostředky v komunikaci mládeže. Hradec Králové: Gaudeamus. Relevantní časopisecké studie, kvalifikační práce, hesla z lingvistických a speciálně pedagogických encyklopedií. |