Zjištění stresové zátěže a oblasti s nejvyšší náchylností ke stresu při výkonu učitelské profese
Název práce v češtině: | Zjištění stresové zátěže a oblasti s nejvyšší náchylností ke stresu při výkonu učitelské profese |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Determination of stress load and areas with the highest susceptibility to stress in the teaching profession |
Klíčová slova: | učitel|stres|prevence stresu|příčiny stresu|distres|syndrom vyhoření |
Klíčová slova anglicky: | teacher|stress|prevention of stress|causes od stress|distress|burn-out syndrom |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 06.04.2020 |
Datum zadání: | 06.04.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 02.07.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 03.09.2021 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 30.07.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 03.09.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Daniela Sedláčková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se zabývá problematikou pracovního stresu při výkonu učitelské profese.
Teoretická část se bude věnovat stresu v obecné rovině a vysvětlovat základní pojmy. Dále se budeme zabývat vlivem stresu na lidské zdraví a pracovním stresem. Dále charakterizujeme výkon učitelské profese a stresory, které na učitele působí. Cílem praktické části bude zjistit, zda učitelé trpí nadlimitní stresovou zátěží a v jaké oblasti se stres nejvíce projevuje. Dále se bude výzkum zabývat tím, zda s rostoucím věkem bude stres v tělesné oblasti přibývat. Úvod 1. Teoretická část- co je stres, pracovní stres, stres při výkonu učitelské profese 2. Praktická část – cíl výzkumu je zjistit, zda učitelé trpí nadlimitní stresovou zátěží a dále v jaké oblasti jsou učitelé ke stresu nejvíce náchylní. Zda v oblasti kognitivní, citové, tělesné, nebo sociální). Dále jakou roli z hlediska stresové zátěže u učitelů a uvedených oblastí má věk. Výzkumné otázky : Trpí učitelé nadlimitní stresovou zátěží? : V jaké oblasti se u nich stres nejvíce projevuje? : Trpí starší učitelé vyšší stresovou zátěží ? Metody výzkumu – Kvantitativní šetření na základě dotazníku Evy Rheinwaldové, jež zkoumá velikost stresové zátěže. Druhý dotazník zkoumá na základě otázek náchylnost ke stresu v různých oblastech (kognitivní, citová, tělesná a sociální). Dále doplňující otázka na věk respondentů. Vyhodnocení výzkumných zjištění 3. Závěr |
Seznam odborné literatury |
1. BEDRNOVÁ, Eva a Daniela PAUKNEROVÁ, 2015. Management osobního rozvoje. Duševní hygiena, sebeřízení, efektivní životní styl. Praha. ISBN: 9788072613816.
2. ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ, 2001. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál. ISBN 80- 7178-463-X. 3. HENNING, Claudius a Gustav KELLER, 1996. Antistresový program pro učitele: Projevy, příčiny a způsoby překonávání stresu z povolání. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN: 8071780936. 4. HLADKÝ, Aleš a spol., 1993. Zdravotní aspekty zátěže a stresu. Praha: Karolinum. ISBN 8070667842. 5. MATOUŠEK, Oldřich, 2005. Pracovní stres a zdraví. Praha. ISBN 80-903604-1-6. 65 6.PRAŠKO, Jan, 2003. Jak se zbavit napětí, stresu a úzkosti. Praha: Grada. ISBN 80- 247-0185-5. 7. PRŮCHA, Jan, 2002. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál. ISBN 8071786217. 8. KŘIVOHLAVÝ, Jaro, 1994. Jak zvládat stres. Praha: Grada. ISBN 8071691216. 9. KŘIVOHLAVÝ, Jaro, 2001. Psychologie zdraví. Praha: Portál. ISBN 9788073675684. 10. KŘIVOHLAVÝ, Jaro, 1998. Jak neztratit nadšení. Praha: Grada publishing. ISBN 8071695513. 11. KŘIVOHLAVÝ, Jaro, 2002. Psychologie nemoci. Portál: Grada. ISBN 80-247-0179-0. 12. KŘIVOHLAVÝ, Jaro, 2003. Jak zvládat depresi. Praha: Grada. ISBN 80-247-0575-3. 13. VAŠINA, Bohumil, 1999. Psychologie zdraví. Ostrava: OU. ISBN 80-7042-546-6. |