Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Zjištění stresové zátěže a oblasti s nejvyšší náchylností ke stresu při výkonu učitelské profese
Název práce v češtině: Zjištění stresové zátěže a oblasti s nejvyšší náchylností ke stresu při výkonu učitelské profese
Název v anglickém jazyce: Determination of stress load and areas with the highest susceptibility to stress in the teaching profession
Klíčová slova: učitel|stres|prevence stresu|příčiny stresu|distres|syndrom vyhoření
Klíčová slova anglicky: teacher|stress|prevention of stress|causes od stress|distress|burn-out syndrom
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 06.04.2020
Datum zadání: 06.04.2020
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 02.07.2020
Datum a čas obhajoby: 03.09.2021 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:30.07.2021
Datum proběhlé obhajoby: 03.09.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Daniela Sedláčková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zabývá problematikou pracovního stresu při výkonu učitelské profese.
Teoretická část se bude věnovat stresu v obecné rovině a vysvětlovat základní pojmy. Dále se budeme zabývat vlivem stresu na lidské zdraví a pracovním stresem. Dále charakterizujeme výkon učitelské profese a stresory, které na učitele působí. Cílem praktické části bude zjistit, zda učitelé trpí nadlimitní stresovou zátěží a v jaké oblasti se stres nejvíce projevuje. Dále se bude výzkum zabývat tím, zda s rostoucím věkem bude stres v tělesné oblasti přibývat.
Úvod
1. Teoretická část- co je stres, pracovní stres, stres při výkonu učitelské profese
2. Praktická část – cíl výzkumu je zjistit, zda učitelé trpí nadlimitní stresovou zátěží a dále v jaké oblasti jsou učitelé ke stresu nejvíce náchylní. Zda v oblasti kognitivní, citové, tělesné, nebo sociální). Dále jakou roli z hlediska stresové zátěže u učitelů a uvedených oblastí má věk.
Výzkumné otázky : Trpí učitelé nadlimitní stresovou zátěží?
: V jaké oblasti se u nich stres nejvíce projevuje?
: Trpí starší učitelé vyšší stresovou zátěží ?
Metody výzkumu – Kvantitativní šetření na základě dotazníku Evy Rheinwaldové, jež zkoumá velikost stresové zátěže. Druhý dotazník zkoumá na základě otázek náchylnost ke stresu v různých oblastech (kognitivní, citová, tělesná a sociální). Dále doplňující otázka na věk respondentů.
Vyhodnocení výzkumných zjištění
3. Závěr
Seznam odborné literatury
1. BEDRNOVÁ, Eva a Daniela PAUKNEROVÁ, 2015. Management osobního rozvoje. Duševní hygiena, sebeřízení, efektivní životní styl. Praha. ISBN: 9788072613816.
2. ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ, 2001. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál. ISBN 80- 7178-463-X.
3. HENNING, Claudius a Gustav KELLER, 1996. Antistresový program pro učitele: Projevy, příčiny a způsoby překonávání stresu z povolání. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN: 8071780936.
4. HLADKÝ, Aleš a spol., 1993. Zdravotní aspekty zátěže a stresu. Praha: Karolinum. ISBN 8070667842.
5. MATOUŠEK, Oldřich, 2005. Pracovní stres a zdraví. Praha. ISBN 80-903604-1-6. 65
6.PRAŠKO, Jan, 2003. Jak se zbavit napětí, stresu a úzkosti. Praha: Grada. ISBN 80- 247-0185-5.
7. PRŮCHA, Jan, 2002. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál. ISBN 8071786217.
8. KŘIVOHLAVÝ, Jaro, 1994. Jak zvládat stres. Praha: Grada. ISBN 8071691216.
9. KŘIVOHLAVÝ, Jaro, 2001. Psychologie zdraví. Praha: Portál. ISBN 9788073675684.
10. KŘIVOHLAVÝ, Jaro, 1998. Jak neztratit nadšení. Praha: Grada publishing. ISBN 8071695513.
11. KŘIVOHLAVÝ, Jaro, 2002. Psychologie nemoci. Portál: Grada. ISBN 80-247-0179-0.
12. KŘIVOHLAVÝ, Jaro, 2003. Jak zvládat depresi. Praha: Grada. ISBN 80-247-0575-3.
13. VAŠINA, Bohumil, 1999. Psychologie zdraví. Ostrava: OU. ISBN 80-7042-546-6.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK