Překážky v úspěšném absolvování povinné školní docházky dětmi ze sociálně znevýhodněných rodin z pohledu primárně pečujících osob
Název práce v češtině: | Překážky v úspěšném absolvování povinné školní docházky dětmi ze sociálně znevýhodněných rodin z pohledu primárně pečujících osob |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Obstacles in Compulsory Education of Children from Socially Disadvantaged Families Viewed by Primary Carers |
Klíčová slova: | rodina|sociální znevýhodnění|sociální vyloučení|primární vzdělávání|programy podpory vzdělávání|inkluze |
Klíčová slova anglicky: | family|social disadvantage|social exclusion|compulsory education|programmes of educational support|inclusion |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociální práce (21-KSOCP) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Oldřich Matoušek |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 01.04.2020 |
Datum zadání: | 01.04.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 19.05.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2021 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.08.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se zabývá problémy, které vnímají primárně pečující osoby o děti ze sociálně znevýhodněného prostředí, v úspěšném vzdělávání těchto dětí. Cílem práce by tedy mělo být tyto překážky zmapovat. V první části bych ráda obecně popsala sociální znevýhodnění a jeho vliv na vzdělávání. Ráda bych se zaměřila především na rodinné prostředí, ve kterém tyto děti vyrůstají. Skrze to bych ráda nastínila problematiku přístupu primárně pečujících osob ke vzdělávání dětí ze sociálně znevýhodněných prostředí. První část by se měla také zaměřit na problematiku inkluzivního vzdělávání a na roli státu a nestátních neziskových organizací v řešení nerovných příležitostí ve vzdělávání. V druhé části by měl proběhnout kvalitativní výzkum mezi primárními pečujícími osobami těchto dětí. Mým cílem je pomocí polostrukturovaných rozhovorů zjistit překážky, které oni sami vnímají ve vzdělávání svých dětí. Ráda bych se zaměřila především na komunikaci se školou a její spolupráci s primárně pečujícími osobami při řešení výchovných a vzdělávacích otázek. Kromě toho bych také ráda porovnala, zda se pohled na tuto problematiku liší v závislosti na tom, zda jsou primárními pečujícími rodiče, prarodiče či jiní příbuzní dětí. Výsledkem by mělo být shrnutí analýzy, které by mělo obsahovat přehled překážek, které vnímají primárně pečující osoby ve úspěšném vzdělávání svých dětí. |
Seznam odborné literatury |
NĚMEC, Jiří a Věra VOJTOVÁ, 2009. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním: Education of socially disadvantaged pupils. Brno: Paido. ISBN 978-807-3151-911.
MATOUŠEK, Oldřich, 2003. Rodina jako instituce a vztahová síť. 3., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-86429-19-9. BITTNEROVÁ, Dana, ed., 2009. Vzdělávací potřeby sociokulturně znevýhodněných: případ SIM - Středisek integrace menšin. Praha: Ermat. ISBN 978-80-87178-06-5 MATĚJŮ, Petr et al., 2010. Nerovnosti ve vzdělávání: od měření k řešení. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010. 495 s. Studie; sv. 63. ISBN 978-80-7419-032-2. NIKOLAJ, T., SEDLÁČKOVÁ., P. Příběhy ze špatné čtvrti, aneb, Jak pracovat s tématem segregace nejen ve školství. Člověk v tísni, o. p. s., Praha 2007. ISBN: 978-80-86961-45-3 |