Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Překážky v úspěšném absolvování povinné školní docházky dětmi ze sociálně znevýhodněných rodin z pohledu primárně pečujících osob
Název práce v češtině: Překážky v úspěšném absolvování povinné školní docházky dětmi ze sociálně znevýhodněných rodin z pohledu primárně pečujících osob
Název v anglickém jazyce: Obstacles in Compulsory Education of Children from Socially Disadvantaged Families Viewed by Primary Carers
Klíčová slova: rodina|sociální znevýhodnění|sociální vyloučení|primární vzdělávání|programy podpory vzdělávání|inkluze
Klíčová slova anglicky: family|social disadvantage|social exclusion|compulsory education|programmes of educational support|inclusion
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociální práce (21-KSOCP)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Oldřich Matoušek
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 01.04.2020
Datum zadání: 01.04.2020
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 19.05.2020
Datum a čas obhajoby: 07.09.2021 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:04.08.2021
Datum proběhlé obhajoby: 07.09.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zabývá problémy, které vnímají primárně pečující osoby o děti ze sociálně znevýhodněného prostředí, v úspěšném vzdělávání těchto dětí. Cílem práce by tedy mělo být tyto překážky zmapovat. V první části bych ráda obecně popsala sociální znevýhodnění a jeho vliv na vzdělávání. Ráda bych se zaměřila především na rodinné prostředí, ve kterém tyto děti vyrůstají. Skrze to bych ráda nastínila problematiku přístupu primárně pečujících osob ke vzdělávání dětí ze sociálně znevýhodněných prostředí. První část by se měla také zaměřit na problematiku inkluzivního vzdělávání a na roli státu a nestátních neziskových organizací v řešení nerovných příležitostí ve vzdělávání. V druhé části by měl proběhnout kvalitativní výzkum mezi primárními pečujícími osobami těchto dětí. Mým cílem je pomocí polostrukturovaných rozhovorů zjistit překážky, které oni sami vnímají ve vzdělávání svých dětí. Ráda bych se zaměřila především na komunikaci se školou a její spolupráci s primárně pečujícími osobami při řešení výchovných a vzdělávacích otázek. Kromě toho bych také ráda porovnala, zda se pohled na tuto problematiku liší v závislosti na tom, zda jsou primárními pečujícími rodiče, prarodiče či jiní příbuzní dětí. Výsledkem by mělo být shrnutí analýzy, které by mělo obsahovat přehled překážek, které vnímají primárně pečující osoby ve úspěšném vzdělávání svých dětí.
Seznam odborné literatury
NĚMEC, Jiří a Věra VOJTOVÁ, 2009. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním: Education of socially disadvantaged pupils. Brno: Paido. ISBN 978-807-3151-911.
MATOUŠEK, Oldřich, 2003. Rodina jako instituce a vztahová síť. 3., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-86429-19-9.
BITTNEROVÁ, Dana, ed., 2009. Vzdělávací potřeby sociokulturně znevýhodněných: případ SIM - Středisek integrace menšin. Praha: Ermat. ISBN 978-80-87178-06-5
MATĚJŮ, Petr et al., 2010. Nerovnosti ve vzdělávání: od měření k řešení. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010. 495 s. Studie; sv. 63. ISBN 978-80-7419-032-2.
NIKOLAJ, T., SEDLÁČKOVÁ., P. Příběhy ze špatné čtvrti, aneb, Jak pracovat s tématem segregace nejen ve školství. Člověk v tísni, o. p. s., Praha 2007. ISBN: 978-80-86961-45-3
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK