Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Večerníček jako didaktický nástroj pro výuku žáků s OMJ
Název práce v češtině: Večerníček jako didaktický nástroj pro výuku žáků s OMJ
Název v anglickém jazyce: Cartoon films as a didactic tool for teaching Czech to pupils with a different mother tongue
Klíčová slova: čeština jako druhý jazyk|Večerníček|video|žáci s OMJ
Klíčová slova anglicky: Czech as second language|cartoons|video|pupils with different mother tongue
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 01.04.2020
Datum zadání: 15.04.2020
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 19.05.2020
Datum a čas obhajoby: 27.01.2021 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:29.12.2020
Datum proběhlé obhajoby: 27.01.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Ivana Bozděchová, CSc.
 
 
 
Konzultanti: Mgr. et Mgr. Silvie Převrátilová, Ph.D.
Zásady pro vypracování
Využití Večerníčků ve výuce češtiny jako druhého jazyka se jeví jako vhodný didaktický nástroj s potenciálem motivovat žáky a rozvíjet znalost českých reálií a kultury. Cílem práce je hodnocení tohoto potenciálu pro výuku češtiny u žáků mladšího školního věku s odlišným mateřským jazykem na vzorku několika epizod různých mluvených českých Večerníčků. Práce se zaměří na analýzu jazykových prostředků využitých ve vybraném vzorku a způsobu prezentace lingvoreálií, kultury a sociokulturních kompetencí.
Práce bude vycházet z aktuálních poznatků výzkumu využívání autentických videí v jazykové třídě a specifiky jeho využití s ohledem na kognitivní a jazyková specifika cílové skupiny. V empirické části bude posouzena vhodnost využití Večerníčku v cílové skupině a budou vytvořena doporučení, zda a jak je vhodné Večerníčky jako didaktický nástroj v této cílové skupině využívat.
Postup řešení
V teoretické části budou nejprve představeny aktuální poznatky týkající se využívání autentických materiálů ve výuce cizích jazyků. Zvláštní pozornost bude věnována autentickému videu a možnostem, jak s ním pracovat v jazykové třídě. Následně se budeme zabývat jazykovými a kognitivními specifiky dětí mladšího školního věku. Dále se zaměříme na Večerníček a jeho potenciál didaktického nástroje vzhledem k cílové skupině žáka s OMJ.
V praktické části budou vybrány vhodné epizody k analýze.). Jednotlivé epizody budou přepsány a jejich jazykový obsah posouzen z hlediska jazykové úrovně, dále bude provedena tematická analýza těchto epizod s ohledem na doporučená témata pro výuku češtiny jako druhého jazyka a přístup k prezentaci českých reálií a kultury. Jazyková a obsahová analýza vzorku videí bude sloužit k vytvoření didaktických doporučení pro využití tohoto materiálů v cílové skupině dětí mladšího školního věku s OMJ a k vytvoření pracovních listů k vybraným epizodám Večerníčku.
Seznam odborné literatury
Allan, M. (1991): Teaching English with Video, Harlow: Longman Group Limited.
Bijnens, M. et al. (2006): Handbook on Digital Video and Audio in Education, Creating and using audio and video material for educational purposes, The Videoaktiv Project.
Bulejčíková, P. (2009): Přijďte se podívat aneb Video ve výuce, in: Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka, Praha: Akropolis.
Brown, H. D. (2000): Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy, Pearson ESL.
Černoušek, M. (1990): Děti a svět pohádek, Praha: Albatros.
Doleží, L. et al. (2013): Začínáme učit češtinu pro děti cizince: Příručka pro lektorky a lektory, Praha: AUČCJ.
Franz, Marie-Louise von (1998): Psychologický výklad pohádek, Praha: Portál.
Goldstein, B. a Driver, P. (2014): Language learning with digital video, Cambridge: Cambridge University Press.
Handley, R. (2008): Using Technology to Motivate Student Learning, in: Olney, I., Lefoe, G., Mantei, J. & Herrington, J., (Eds.): Proceedings of the Second Emerging Technologies Conference (2008), Wollongong: University of Wollongong.
Choděra, R. (2001): Didaktika cizích jazyků na přelomu staletí: metadidaktika, humanizace, alternativní metody, počítače, Rudná u Prahy: Editpress.
Liversidge, G. (2000): Using films to develop learner motivation, in: Internet TESL Journal, 6 (13).
Miller, L. (2003): Developing Listening Skills with Authentic Materials, in: ESL Magazine, 6(2), 16-18.
Khan, A. (2015): Using Films in the ESL Classroom to Improve Communication Skills of Non-Native Learners, in: ELT Voices, 5 (4), 46-52.
Seidel, T. et al. (2013): Instructional strategies for using video in teacher education, in: Teaching and Teacher Education, 34, 56-65.
Sherman, J. (2010): Using Authentic Video in Language Classroom, Cambridge: Cambridge University Press.
Sommer, P. (2001): Using Film in the English Classroom: Why and How, in: Journal of Adolescent and Adult Literacy, 44 (5), 485-487.
Sonila, P. (2016): Utilization of Films In The Foreign Language Classrooms, in: International Journal of Social and Educational Innovation, 5, 25-30.
Šulová, L. (2004): Raný psychický vývoj dítěte, Praha: Karolinum.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK