Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Srovnání úrovně znalostí pravopisu žáků 1. a 2. stupně ZŠ
Název práce v češtině: Srovnání úrovně znalostí pravopisu žáků 1. a 2. stupně ZŠ
Název v anglickém jazyce: The student's orthographic skills on primary and lower-secondary schools
Klíčová slova: pravopis|didaktika češtiny|základní škola|kurikulum|jazykové testování
Klíčová slova anglicky: ortography|language didactics|primary school|curiculum|language testing
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 01.04.2020
Datum zadání: 15.04.2020
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 19.05.2020
Datum a čas obhajoby: 06.09.2021 08:00
Datum odevzdání elektronické podoby:25.07.2021
Datum proběhlé obhajoby: 06.09.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. Mgr. Robert Adam, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce vychází z koncepce RVP pro ZV, ve které je základní výuka pravopisu realizována v období 1. stupně ZŠ, na druhém stupni je pravopisné učivo dále rozšiřováno a procvičováno.

(RVP pro základní vzdělávání, výstupy 1. stupeň, druhé období: pravopis – lexikální, základy morfologického (koncovky podstatných jmen a přídavných jmen tvrdých a měkkých) a syntaktického (shoda přísudku s holým podmětem)
RVP pro základní vzdělávání, výstupy 2. stupeň: pravopis – lexikální, morfologický, syntaktický).
Cílem práce je porovnat úroveň pravopisných znalostí žáků uzlových ročníků základní školy, tedy žáků pátých a devátých ročníků, doplňkově se zaměří i na ročníky, které těmto uzlovým ročníků předcházejí..

První část práce bude obsahovat mikrosondu do oblasti pravopisu, zabývat se vztahem pravopisu a Rámcově vzdělávacího programu a rozvržením pravopisného učiva v rámci jednotlivých ročníků základní školy. Druhá část bude zaměřena na soubor jednotlivých typů pravopisných cvičení (např. doplňovací cvičení, diktát, korektura) mezi porovnávanými ročníky. Práce tak zmapuje očekávané výstupy jednotlivých ročníků a reálný stav získaných vědomostí o pravopisném učivu s ohledem na to, o jaký konkrétní typ pravopisného cvičení se jedná. Po srovnání a vyhodnocení výsledků mezi jednotlivými ročníky tak práce přinese ucelený záběr toho, jak jsou na tom žáci v osvojení vybraných oblastí českého pravopisu a také, která forma testování pravopisu činí žákům školního věku nejmenší/největší obtíže.
Seznam odborné literatury
BENEŠ, Martin (2013): Grafémika a česká grafická soustava. In „Studie k moderní mluvnici češtiny 5. K české fonetice a pravopisu“. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, s. 122–138.

ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85937-47-6.

HAUSER, Přemysl. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4244-5.

HAUSER, Přemysl, KNESELOVÁ, Helena, ed. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ: pro posluchače pedag. fak. MU. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1994.

HAVLÍČKOVÁ, Hana a Veronika MAZALOVÁ. Procvičování pravopisu: český jazyk pro 6. ročník ZŠ. Praha: Taktik, 2018. ISBN 978-80-7563-126-8.

HÖFLEROVÁ, Eva. Didaktika českého jazyka pro základní školy. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2006. ISBN 80-7368-203-6.
KOL. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2017.

KNEBLOVÁ, Radka. Procvičovací testy z českého pravopisu. Olomouc: Rubico, 2019. Škola (Rubico). ISBN 978-80-7346-244-4.

KREJČOVÁ, Marie a Ludmila KONOPKOVÁ. Testy z českého pravopisu. Praha: Fortuna, 2001. Testy (Fortuna). ISBN 80-7168-742-1.

NOVÁKOVÁ, Jaroslava, Kateřina JANSOVÁ, Jana HLAVOVÁ, Zina HOŠKOVÁ, Šárka ŠILINGOVÁ, Bohdana ZAPLETALOVÁ a Ivana DVOŘÁKOVÁ. Diktáty, testy a hry: pro 3. ročník ZŠ : v souladu s RVP. Praha: Taktik, 2019. ISBN 978-80-7563-016-2.

JANSOVÁ, Kateřina, Jana HLAVOVÁ, Zina HOŠKOVÁ, Šárka ŠILINGOVÁ a Ivana DVOŘÁKOVÁ. Diktáty, testy a hry: pro 4. ročník ZŠ : v souladu s RVP. Praha: Taktik, 2019. ISBN 978-80-7563-148-0.

NOVÁKOVÁ, Jaroslava, Kateřina JANSOVÁ, Kateřina MUSILOVÁ a Šárka ŠILINGOVÁ. Diktáty, testy a hry: pro 5. ročník ZŠ : v souladu s RVP. Praha: Taktik, 2019. ISBN 978-80-7563-149-7.

OSTRČILOVÁ, Jiřina. Procvičování pravopisu: český jazyk pro 7. ročník ZŠ. Praha: Taktik, 2018. ISBN 978-80-7563-127-5.

STYBLÍK, Vlastimil. Cvičení z pravopisu pro větší školáky: pro žáky vyšších ročníků ZŠ a nižších ročníků osmiletých gymnázií. 2. vyd. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, 1995. ISBN 80-85937-13-1.

ŠANTROCHOVÁ, Alena, Milada BURIÁNKOVÁ a Zdeněk HAMPL. Diktáty a cvičení z českého jazyka. 1. vyd. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, c1998, 159 s. ISBN 80-723-5010-2.

ULIČNÝ, Oldřich – KAŠPÁRKOVÁ, Pavlína – KURDÍKOVÁ, Magda – VÁCLAVKOVÁ, Kateřina (2016): Ke zkoumání struktury a funkcí českého pravopisu. „Bohemica Olomucensia“, roč. 8, s. 108–120.

ZIMOVÁ, Ludmila. Učíme se pravopis: soubor textů pro opakování a procvičování pravopisné látky 5.–9. ročníku základní školy. Praha: Fortuna, 1991. ISBN 80-852-9840- 6
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK