Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Negace umění
Název práce v češtině: Negace umění
Název v anglickém jazyce: Dismissing Art
Klíčová slova: destrukce|umění 20. století|současné umění|avantgarda|dematerializace|auto-destruktivní umění|antikapitalismus|konec umění|klimatická krize
Klíčová slova anglicky: destruction|art of the 20th century|contemporary art|dematerialization|avant-gardes|Auto-destructive art|anti-capitalism|the end of art|climate crisis
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav pro dějiny umění (21-UDU)
Vedoucí / školitel: Mgr. Zuzana Štefková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 01.04.2020
Datum zadání: 01.04.2020
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 25.06.2020
Datum a čas obhajoby: 09.09.2021 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:09.08.2021
Datum proběhlé obhajoby: 09.09.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: prof. doc. PhDr. Marie Klimešová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Destrukce uměleckých děl, přesněji destrukce coby nedílná součást uměleckého procesu či jako podstata výsledného díla samého, se jako princip objevuje na mnohých místech minulého století v umění moderním i postmoderním. Ať už se jedná o hravou provokaci, protest proti systému nebo jiný důvod, pro který se umělci a umělkyně rozhodnou umělecké dílo zničit či jej vytvořit tak, že je určeno k nevyhnutelnému zániku, destrukce se zdá být nedílnou součást kreace. Nejen destrukce fyzická, ale i více teoretické podoby negace umění budou tématem této diplomové práce, jež se za pomoci příkladů z minulosti pokusí pochopit jejich význam a souvislosti s dobovým kontextem. Dále si položí otázku, v jaké formě se objevuje destrukce v umění současnosti, a v závěrečné časti textu se pak zaměří zejména na fenomén odcházení současných umělců z umělecké scény a možnosti umělecké praxe budoucnosti.
Seznam odborné literatury
BROUGHER Kerry / FERGUSSON Russel / GAMBONI Dario, Damage Control: Art and Destruction Since 1950, kat. výstavy, New York 2013
DEBORD Guy: La société du spectacle, Folio 2017
FOSTER Hal / KRAUSSOVÁ Rosalind / BOIS Yves-Alain / BUCHLOH Benjamin H.D.: Umění po roce 1900, Praha 2007
FRANK Whitney, Instructions of destruction. Yoko Ono’s Performance Art, in: intersections 10, no.1 2009, 571-607
GAMBONI Dario: The destruction of art : iconoclasm and vandalism since the French revolution, London 2018
GUY Emmanuel / Le BRAS Laurence, Guy Debord : un art de la guerre, kat. výstavy, Paris 2013
HARISSON Charles / WOOD Paul (eds.), Art in theory, 1900-2000: an anthology of changing ideas, Blackwell Publishing 2003
HERBERT Martin: Tell them I said No, Sternberg Press 2016
LEE Pamela M., Object to be Destroyed: The Work of Gordon Matta-Clark, Cambridge 1999
LIPPARD Lucy R., Six Years: The dematerialization of the art object from 1966 to 1972, Berkeley 2001
LÖWY Michael, The Morning Star: Surrealism, Marxism, Anarchism, Situationism, Utopia, University of Texas Press 2009
METZGER Gustav, Manifestes et documents inédites, Supportive, 1966-2011, exposition au MAC Lyon 15.2. – 14.4. 2013
MUNDY Jennifer, Lost Art: missing artwork of the twentieth century, London 2013
MOLDERINGS Herbert: Duchamp and the Aesthetics of Chance, Columbia university Press e-book 2006
POWELL John D., Preserving the unpreservable, MA Museum Studies, University of Leicester, 2007
STILES Kristine, Synopsis of The Destruction in Art Symposium (DIAS) and Its Theoretical Significance, in: The Act. Performance Art, Vol.1/ No.2 1987
STEJSKALOVÁ Tereza, O odcházení v současném umění. Pokus o analýzu jednoho fenoménu, in: Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny 8/2010
WALDEN Jennifer (ed.), Art and Destruction, Cambridge 2013
WILSON Andrew, Gustav Metzger’s Auto-Destructive/Auto-Creative Art. An Art Manifesto. 1959 – 1969, in: Third Text, Vol. 22, Issue 2, March 2008, 177-194
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK