Čtenářská gramotnost dětí v dětských domovech
Název práce v češtině: | Čtenářská gramotnost dětí v dětských domovech |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Reading Literacy of children in children's homes |
Klíčová slova: | reading|porozumění|dětský domov|test|domácí gramotnostní prostředí |
Klíčová slova anglicky: | reading|comprehension|children's home|test|home literacy environment |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 31.03.2020 |
Datum zadání: | 15.04.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 19.05.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 06.02.2023 08:45 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 28.12.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.02.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Anežka Kuzmičová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je zjistit, jak je rozvíjena čtenářská gramotnost dětí žijících v dětských domovech a jak tyto děti rozumí psanému textu. Práce se zaměří zejména na faktory, které jsou významné pro rozvoj čtenářské gramotnosti u žáků předškolního, mladšího i staršího školního věku. Metodologicky bude vycházet zejména z výzkumů PISA a/nebo PIRLS. Jako jeden z klíčových faktorů pro rozvoj čtenářské gramotnosti bývá označováno domácí gramotnostní prostředí. Prostřednictvím dotazníku bude zkoumáno, jaké je gramotnostní prostředí v dětském domově a s jakými typy textů se děti nejčastěji setkávají. Prostřednictvím testu čtenářské gramotnosti, který bude vybrán a přizpůsoben z materiálů PIRLS a/nebo PISA. Otázky budou zaměřeny na jednotlivé procesy porozumění textu se zohledněním věkových specifik. Získaná data a z nich plynoucí závěry budou nabídnuty pracovníkům dětského domova k dalšímu využití v práci s dětmi. |
Seznam odborné literatury |
- Čtenářská gramotnost ve výuce. Metodická příručka. [online]. Praha: Národní Ústav pro vzdělávání. 2011. ISBN 978-80-87000-99-1 - DOLEŽALOVÁ, Jana. Čtenářská gramotnost: (Práce s textovými informacemi napříč kurikulem). Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-520-2. - FRIEDLANDEROVÁ, Hana, Irena PRÁZOVÁ, Hana LANDOVÁ a Vít RICHTER. České děti a mládež jako čtenáři 2017. Brno: Host, 2018. ISBN 978-80-7577-804-8. - LAUFKOVÁ, Veronika. Čtenářská gramotnost z pohledu rámcových a školních vzdělávacích programů. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání [online]. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018 - GABAL, Ivan, VÁCLAVÍKOVÁ HELŠUSOVÁ, Lenka. Jak čtou české děti? Analýza výsledků sociologického výzkumu, 2003 - Gramotnosti ve vzdělávání. Příručka pro učitele. [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2010. ISBN 978-80-87000-41-0. - Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání. [online]. Dostupné z: https://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2019/10/Editorial.pdf - LEPILOVÁ, Květuše. Cesty ke čtenářství: vyprávějte si s námi!. Brno: Edika, 2014. ISBN 978-80-266-0112-8 - PRÁZOVÁ, I., HOMOLOVÁ K., LANDOVÁ H., RICHTER V. České děti jako čtenáři. 1.vyd. Brno: Host, 2014. ISBN 978-80-7491-492-8 - SVAZ KNIHOVNÍKŮ A INFORMAČNÍCH PRACOVNÍKŮ ČR, Čtenářství, jeho význam a podpora, 2008, Praha, [online], [cit. 01-04-2019] - POLÁKOVÁ, Irena, Eva BĚLINOVÁ a Alžběta INGROVÁ. S knihou po škole: školní čtenářské kluby. V Praze: Nová škola, 2014. ISBN 9788090580701. - VĚŘÍŠOVÁ, Irena, Květuše KRÜGER a Eva BĚLINOVÁ. Kudy vede cesta ke čtenáři?: rozvoj dětského čtenářství na druhém stupni základní školy. Praha: GAC, 2007. ISBN 978-80-254-0669-4. - VYKOUKALOVÁ, V., WILDOVÁ, R. Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze. Karolinum, 2013. ISBN 978-80-7290-642-0 |