Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Komunikace dětí s poruchou autistického spektra (starší školní věk)
Název práce v češtině: Komunikace dětí s poruchou autistického spektra (starší školní věk)
Název v anglickém jazyce: Communication of children with autism spectrum disorder (older school age)
Klíčová slova: porucha autistického spektra|mladší školní věk|čeština|komunikace
Klíčová slova anglicky: autism spectrum disorder|younger school-age|Czech|communication
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 27.03.2020
Datum zadání: 15.04.2020
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 05.06.2020
Datum a čas obhajoby: 15.06.2021 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:15.04.2021
Datum proběhlé obhajoby: 15.06.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Kamila Homolková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat otázkou, jak komunikují děti staršího školního věku, u nichž byla diagnostikována porucha autistického spektra (dále PAS). Východiskem práce budou polostrukturované rozhovory autorky s 2-3 dětmi, které budou nahrány a analyzovány. Analýza se zaměří na charakteristiku projevů dětí na jednotlivých jazykových rovinách (např. slovní zásoba, zvuková stránka, gramatika, vybrané jevy pragmatické či neverbální komunikace) a na sledování shod a rozdílů mezi jednotlivými dětmi. Výsledky budou porovnány s poznatky z odborné literatury.

Postup práce:
1. Prostudovat relevantní odbornou literaturu, zejména k PAS u dětí, ke komunikaci dětí s PAS, k vývoji a komunikaci dětí daného věku a ke zvoleným výzkumným metodám.
2. Navázat kontakt s rodinami, jejichž děti se výzkumu zúčastní. Připravit text informovaného souhlasu pro rodiče a informovaný souhlas rodičů získat. Pokud bude výzkum probíhat v zařízení, jež děti navštěvují, získat též souhlas jeho vedení.
3. Připravit otázky, popř. další podněty pro rozhovor s dětmi.
4. Rozhovory realizovat, vhodným způsobem je nahrát a přepsat (zvolit vhodný způsob přepisu).
5. Nahrávky a přepisy analyzovat. Soustředit se na jednotlivé jazykové roviny a na srovnání projevů dětí (viz výše).
6. Výsledky analýzy shrnout a porovnat s poznatky z odborné literatury; vyvodit závěry; neopomenout diskusi.
Seznam odborné literatury
Základní literatura:
Cummings, L. (ed.) (2014): The Cambridge Handbook of Communication Disorders. Cambridge et al.: CUP. (relevantní části)
Čadilová, V. a kol. (2016): Řečové a komunikační obtíže. Praha: Raabe – Dobrá škola.
Doherty-Sneddon, G. (2015): Neverbální komunikace u dětí. Praha: Portál.
Hendl, J. (2016): Kvalitativní výzkum. Praha. (relevantní části)
Hrdlička, M. – Komárek, V. (eds.) (2014): Dětský autismus: přehled současných poznatků. 2., dopl. vyd. Praha: Portál.
Kerekrétiová, A. a kol. (2016): Logopédia. Bratislava: UK. (relevantní části)
Lechta, V. (2002): Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál. (vybrané části)
Saicová Římalová, L. (2015): Osvojování jazyka dítětem. Praha: Karolinum.
Skutil, M. a kol. (2011): Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál.
Thorová, K. (2016): Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál.
Vágnerová, M. (2012): Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum. (relevantní části; popř. též další vývojové psychologie)
Relevantní časopisecké studie, kvalifikační práce, hesla z lingvistických a speciálněpedagogických encyklopedií.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK