Komunikace dětí s poruchou autistického spektra (starší školní věk)
Název práce v češtině: | Komunikace dětí s poruchou autistického spektra (starší školní věk) |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Communication of children with autism spectrum disorder (older school age) |
Klíčová slova: | porucha autistického spektra|mladší školní věk|čeština|komunikace |
Klíčová slova anglicky: | autism spectrum disorder|younger school-age|Czech|communication |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 27.03.2020 |
Datum zadání: | 15.04.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 05.06.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 15.06.2021 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.04.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.06.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Kamila Homolková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se bude zabývat otázkou, jak komunikují děti staršího školního věku, u nichž byla diagnostikována porucha autistického spektra (dále PAS). Východiskem práce budou polostrukturované rozhovory autorky s 2-3 dětmi, které budou nahrány a analyzovány. Analýza se zaměří na charakteristiku projevů dětí na jednotlivých jazykových rovinách (např. slovní zásoba, zvuková stránka, gramatika, vybrané jevy pragmatické či neverbální komunikace) a na sledování shod a rozdílů mezi jednotlivými dětmi. Výsledky budou porovnány s poznatky z odborné literatury. Postup práce: 1. Prostudovat relevantní odbornou literaturu, zejména k PAS u dětí, ke komunikaci dětí s PAS, k vývoji a komunikaci dětí daného věku a ke zvoleným výzkumným metodám. 2. Navázat kontakt s rodinami, jejichž děti se výzkumu zúčastní. Připravit text informovaného souhlasu pro rodiče a informovaný souhlas rodičů získat. Pokud bude výzkum probíhat v zařízení, jež děti navštěvují, získat též souhlas jeho vedení. 3. Připravit otázky, popř. další podněty pro rozhovor s dětmi. 4. Rozhovory realizovat, vhodným způsobem je nahrát a přepsat (zvolit vhodný způsob přepisu). 5. Nahrávky a přepisy analyzovat. Soustředit se na jednotlivé jazykové roviny a na srovnání projevů dětí (viz výše). 6. Výsledky analýzy shrnout a porovnat s poznatky z odborné literatury; vyvodit závěry; neopomenout diskusi. |
Seznam odborné literatury |
Základní literatura: Cummings, L. (ed.) (2014): The Cambridge Handbook of Communication Disorders. Cambridge et al.: CUP. (relevantní části) Čadilová, V. a kol. (2016): Řečové a komunikační obtíže. Praha: Raabe – Dobrá škola. Doherty-Sneddon, G. (2015): Neverbální komunikace u dětí. Praha: Portál. Hendl, J. (2016): Kvalitativní výzkum. Praha. (relevantní části) Hrdlička, M. – Komárek, V. (eds.) (2014): Dětský autismus: přehled současných poznatků. 2., dopl. vyd. Praha: Portál. Kerekrétiová, A. a kol. (2016): Logopédia. Bratislava: UK. (relevantní části) Lechta, V. (2002): Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál. (vybrané části) Saicová Římalová, L. (2015): Osvojování jazyka dítětem. Praha: Karolinum. Skutil, M. a kol. (2011): Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. Thorová, K. (2016): Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál. Vágnerová, M. (2012): Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum. (relevantní části; popř. též další vývojové psychologie) Relevantní časopisecké studie, kvalifikační práce, hesla z lingvistických a speciálněpedagogických encyklopedií. |