Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Analýza slovosledu v korpusu spontánních konverzací matek s dětmi
Název práce v češtině: Analýza slovosledu v korpusu spontánních konverzací matek s dětmi
Název v anglickém jazyce: Word order in spontaneous conversations of mothers with children
Klíčová slova: slovosled|věta s tranzitivním slovesem|kanonický slovosled|osvojování češtiny|SVO
Klíčová slova anglicky: word order|transitive sentence|canonical word order|acquisition of Czech language|SVO
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Filip Smolík, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 16.03.2020
Datum zadání: 15.04.2020
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 19.06.2020
Datum a čas obhajoby: 06.09.2021 08:00
Datum odevzdání elektronické podoby:22.07.2021
Datum proběhlé obhajoby: 06.09.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. Mgr. Radek Šimík, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Slovosled je v mnoha jazycích jedním z nejdůležitějších prostředků k vyjadřování rolí agentů a patientů, resp. syntaktických kategorií subjektu a objektu. V češtině (i jiných slovanských jazycích) má bezpříznakový slovosled také charakteristické pořadí s agenty na začátku a patienty za slovesem, ale slovosled je často ovlivňován aktuálním členěním a rozhodující pro interpretaci jsou pádové tvary. Pro studium osvojování jazyka je důležité zjistit, do jaké míry ovládají slovosledná pravidla děti a jak se ve svém užívání slovosledu liší od dospělých. Zadávaná DP využije existující korpus dětských konverzací s matkami a již hotové kódování dětského slovosledu v první části tohoto korpusu. Autorka DP provede zakódování slovosledu u matek v této první části; případně také ve druhé části korpusu u dětí (a matek). Autorka DP bude data analyzovat s ohledem na vztah mezi slovosledy užívanými matkami a dětmi. Výsledky zapojí do kontextu teoretické diskuse o chápání slovosledu u dětí.
Seznam odborné literatury
Slobin, D. I., & Bever, T. G. (1982). Children use canonical sentence schemas: A crosslinguistic study of word order and inflections. Cognition, 12(3), 229-265.
Dittmar, M., Abbot‐Smith, K., Lieven, E., & Tomasello, M. (2008). German children’s comprehension of word order and case marking in causative sentences. Child development, 79(4), 1152-1167.
Weist, R. M., & Witkowska-Stadnik, K. (1986). Basic relations in child language and the word order myth. International Journal of Psychology, 21(1-4), 363-381.
Smolík, F. (2015). Word order and information structure in Czech 3-and 4-year-olds’ comprehension. First language, 35(3), 237-253.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK