Analýza slovosledu v korpusu spontánních konverzací matek s dětmi
Název práce v češtině: | Analýza slovosledu v korpusu spontánních konverzací matek s dětmi |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Word order in spontaneous conversations of mothers with children |
Klíčová slova: | slovosled|věta s tranzitivním slovesem|kanonický slovosled|osvojování češtiny|SVO |
Klíčová slova anglicky: | word order|transitive sentence|canonical word order|acquisition of Czech language|SVO |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Filip Smolík, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 16.03.2020 |
Datum zadání: | 15.04.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 19.06.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2021 08:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 22.07.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. Mgr. Radek Šimík, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Slovosled je v mnoha jazycích jedním z nejdůležitějších prostředků k vyjadřování rolí agentů a patientů, resp. syntaktických kategorií subjektu a objektu. V češtině (i jiných slovanských jazycích) má bezpříznakový slovosled také charakteristické pořadí s agenty na začátku a patienty za slovesem, ale slovosled je často ovlivňován aktuálním členěním a rozhodující pro interpretaci jsou pádové tvary. Pro studium osvojování jazyka je důležité zjistit, do jaké míry ovládají slovosledná pravidla děti a jak se ve svém užívání slovosledu liší od dospělých. Zadávaná DP využije existující korpus dětských konverzací s matkami a již hotové kódování dětského slovosledu v první části tohoto korpusu. Autorka DP provede zakódování slovosledu u matek v této první části; případně také ve druhé části korpusu u dětí (a matek). Autorka DP bude data analyzovat s ohledem na vztah mezi slovosledy užívanými matkami a dětmi. Výsledky zapojí do kontextu teoretické diskuse o chápání slovosledu u dětí. |
Seznam odborné literatury |
Slobin, D. I., & Bever, T. G. (1982). Children use canonical sentence schemas: A crosslinguistic study of word order and inflections. Cognition, 12(3), 229-265. Dittmar, M., Abbot‐Smith, K., Lieven, E., & Tomasello, M. (2008). German children’s comprehension of word order and case marking in causative sentences. Child development, 79(4), 1152-1167. Weist, R. M., & Witkowska-Stadnik, K. (1986). Basic relations in child language and the word order myth. International Journal of Psychology, 21(1-4), 363-381. Smolík, F. (2015). Word order and information structure in Czech 3-and 4-year-olds’ comprehension. First language, 35(3), 237-253. |