„Čtyři vraždy stačí, drahoušku“ a „Pane, vy jste vdova!“: Komparativní pohled na scénáře a jejich výsledné filmové podoby
Název práce v češtině: | „Čtyři vraždy stačí, drahoušku“ a „Pane, vy jste vdova!“: Komparativní pohled na scénáře a jejich výsledné filmové podoby |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | „Four Murders Are Enough, Darling“ and „You Are a Widow, Sir!“: A Comparative View of Scripts and Their Final Screen Versions |
Klíčová slova: | „Pane vy jste vdova!“|„Čtyři vraždy stačí drahoušku“|Václav Vorlíček|Oldřich Lipský|Miloš Macourek|crazy komedie|komparace|screen idea|screenwriting studies |
Klíčová slova anglicky: | „You Are a Widow Sir!“|„Four Murders Are Enough Darling“|Václav Vorlíček|Oldřich Lipský|Miloš Macourek|crazy comedy|comparison|screen idea|screenwriting studies |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra filmových studií (21-KFS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Stanislava Přádná |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 13.03.2020 |
Datum zadání: | 13.03.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 19.06.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2022 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 16.08.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Ivan Klimeš |
Zásady pro vypracování |
Tato práce se zabývá dvěma populárními komediemi z roku 1970. „Čtyři vraždy stačí, drahoušku“ režiséra Oldřicha Lipského a „Pane, vy jste vdova!“ Václava Vorlíčka patří mezi nejvýraznější a divácky nejúspěšnější tituly specifického žánru „crazy“ komedie, který měl v době normalizace v českém filmu své místo a funkci úniku. Oběma snímkům není společný pouze rok vzniku a komediální žánr. Oba filmy také zásadně spojuje společný scenárista Miloš Macourek, svébytný černý humor a opakující se komediální herci, především pak herečka Iva Janžurová. Cílem práce bude odkrytí specifičnosti a jedinečnosti obou filmů a jejich tvůrčích tandemů skrze komparaci scénáře a výsledného audiovizuálního díla. Zaměřím se na formu spolupráce scenáristy a režiséra ve vztahu k jednotlivým filmovým složkám. Budu se zabývat tím, zda byl scenáristický základ ve výsledném díle naplněn či případně tím, v čem a jak se od filmu lišil. Ve své práci se budu opírat o vybrané publikace, dobová periodika a případně o rozhovory s tvůrci, ať už v tištěné podobě nebo například ve filmových dokumentech. Základem mé komparativní práce budou však filmové literární a technické scénáře. |
Seznam odborné literatury |
BÍLEK, Petr A., ČINÁTLOVÁ, Blanka (eds.): Tesilová kavalérie. Popkulturní obrazy normalizace. Příbram: Pistorius & Olšanská 2010.
BREN, Paulina: Zelinář a jeho televize: kultura komunismu po pražském jaru 1968. Praha: Academia 2013. BŘEZINA, Václav: Lexikon českého filmu. Praha: Filmové nakladatelství Cinema 1997. Českoslovenští režiséři sedmdesátých let. Praha: Československý filmový ústav 1983. HULÍK, Štěpán: Kinematografie zapomnění: počátky normalizace ve Filmovém studiu Barrandov (1968-1973). Praha: Academia, Šťastné zítřky 2011. MACEK, Petr, VORLÍČEK, Václav: Pane, vy jste režisér! Praha: Ikar 2017. SZCZEPANIK, Petr: Továrna Barrandov: svět filmařů a politická moc 1945-1970. Praha: Národní filmový archiv 2016. ŠIMEČKA, Milan: Obnovení pořádku. Brno: Atlantis 1990. TATCHER, Timothy: Mrtvým vstup zakázán. Praha: XYZ 2012. ŽALMAN, Jan: Umlčený film. Praha: Národní filmový archiv 1993. Periodika: Iluminace 9, 1997, č. 1 KOPANĚVA, Galina: O komedii podle Miloše Macourka a Václava Vorlíčka. Film a doba 22, 1976, č. 4, s. 204-212 |